Ocena brak

BARLACH ERNST

Autor /Bohusz Dodano /01.06.2012

ur. 2 1 1870 w Wedel (Holsztyn), zm. 24 X 1938 w Rostocku (Meklemburgia), Niem. rzeźbiarz, grafik i dramaturg.

Studiował w Dreźnie, Paryżu i Berlinie; 1906-08
przebywał w Rosji.

B. rzeźbił głównie w drewnie, rzadziej w brązie; wypowiadał
się przede wszystkim w monumentalnych kompozycjach figuralnych,
łącząc ekspresjonistyczny dynamizm z rei. mistycyzmem
i symbolizmem ; z rzeźb o tematyce rei. na uwagę zasługują
Ekstaza, Apostoł, Chrystus nauczający, Świętych obcowanie
— przeznaczone na fasadę kościoła św. Katarzyny w Lubece —
i najbardziej oryginalna Wizja;

rzeźbę sepulkralną B. cechuje
humanitaryzm i współczucie z cierpieniem ludzkim, widoczne
w pomnikach ku czci poległych w I wojnie świat, znajdujących
się w kościołach Magdeburga, Kilonii i Güstrow; podkreślały
one nie momenty bohaterskie, ale grozę śmierci (podobnie jak
wiele in. dzieł B. zostały uznane w czasach hitlerowskich za
sztukę „zdegenerowaną" i zniszczone).

Jako grafik B. wypowiadał
się głównie w drzeworycie, rzadziej w litografii oraz
w in. technikach. Dziełem B. są m.in. ilustracje do Fausta J.W.
Goethego i cykl Przemiany Boga, obrazujący 7 dni stwarzania.

B. jako pisarz uważany jest za ekspresjonistę (-> ekspresjonizm);
jego dramaty pozbawione właściwej akcji, zbudowane
są z szeregu obrazów z pogranicza świata realnego i wizji sennych;
w skąpych wypowiedziach bohaterów dominuje idea
poszukiwania Boga"; dualistyczna wizja świata B. przyjmuje
pierwiastki dobra i zła jako zasadę organizującą; poglądy B.
uznano za protest, odpowiednik katolicyzmu P. Claudela.

Twórczość dramatyczna B. ujawniała poza tym dużą wrażliwość
na krzywdę społ., przeciwstawiała się burżuazyjnej ideologii
ery wilhelmińskiej, potępiała wojny imperialistyczne.

Najważniejsze dramaty Der tote Tag (B 1912), Der arme Vetter
(B 1918), Die echten Sedemunds (B 1920), Der Findling (B 1922),
oparty na tematyce bibl. Die Sintflut (B 1924), Der blaue Boll
(B 1926), fragment ironiczno-humorystycznej powieści „z kluczem"
Der gestohlene Mond (F 1948) oraz nie dokończona autobiografia
Ein selbsterzähltes Leben (B 1928, Mn 1964).

 

C D . Carls, Ernst B. Das plastische, graphische und dichterische Werk, B 1931, 19688 ; H. Dohle, Das Problem B. Probleme und Charaktere seiner Dramen, Kö 1957; P. Fechter, Ernst B., Gü 1957; W. Flemming, Ernst B. Wesen und Werk, Bn 1958; W. Muschg, Der Dichter Ernst B., Mz 1958; F. Schult, Ernst B. Werkverzeichnis I-II, H 1958-60; tenże, Ernst B. Das plastische Werk, H 1960; H. Braun, Das Vermächtnis Ernst B., Hochl 53 (1960-61) 129-139; H. Franck, Ernst B. Leben und Werk, St 1961; Zugang zu Ernst B., Gö 1962; H. Meier, Der verborgene Gott. Studien zu den Dramen Ernst B., Nü 1963; G. Alhus, Die weltanschauliche und künstlerische Entwicklung Ernst B. und die Beziehungen zwischen Literatur und bildender Kunst in seinem Werk, L 1965; H. Gross, Zur Seinserfahrung bei Ernst B. Eine ontologtsche Untersuchung von B. dichterischem und bilderischem Werk, Fr 1967; K. Graucob, Ernst B. Dramen, Kiel 1969; H. Kaiser, Der Dramatiker Ernst B., Mn 1972.

Podobne prace

Do góry