Ocena brak
B-26 MARAUDER, Martin - samolot
Dowództwo amerykańskich sił powietrznych (US Army Air Corps USAAC) w styczniu 1939 r. zamówiło w zakładach Glenn Martin Co. szybki, dobrze uzbrojony bombowiec średniego zasięgu. Projekt spodobał się dowództwu USAAC, które długo przed startem pierwszego samolotu złożyło zamówienie na 1100 bombowców. W 1941 r. pierwsze samoloty trafiły do jednostek bojowych i wtedy zaczęły się kłopoty.
Prędkość lądowania była tak duża, że niewielu pilotów mogłoopanować samolot; ciągle dochodziło do wypadków, a do niefortunnego bombowca przylgnęło określenie „producent wdów". Dowództwo US Army Air Force musiało zmodyfikować program szkolenia, aby piloci nauczyli się okiełznać schodzący do lądowania samolot, co zmniejszyło liczbę wypadków.
Pierwsze egzemplarze seryjnie produkowanych B-26 wyposażone były w silniki Pratt & Whitney R-2800-5 o mocy 1850 KM i uzbrojone w 5 karabinów maszynowych kal. 12,7 mm. B-26A miały silniki o większej mocy i uchwyty do zamontowania torpedy pod kadłubem. B-26B produkowane były w kilku wersjach z silnikami R-2800-5 lub R-2800-41/43 o mocy 2000 KM;w wersji B-26B-10 zwiększono rozpiętość skrzydeł z 19,81 m do 21,64 m oraz powierzchnię statecznika poziomego; uzbrojenie obronne samolotu stanowiło 13 karabinów maszynowych, a ponadto mógł on przenosić bomby o ciężarze do 907 kg. B-26C, produkowany w zakładach Martin Omaha, był identyczny. B-26D, E, F, G różniły się od poprzednich wersji niewielkimi zmianami usterzenia i uzbrojenia (do 11 karabinów maszynowych). Do końca 1944 r. zakłady Martin wyprodukowały 5157 samolotów, które powszechnie używano w Europie i na Dalekim Wschodzie. Jednakże ze wszystkich bombowców amerykańskich walczących w Europie B-26 poniosły największe straty.
Do nielicznych szczęśliwców należał B-26G o nazwie „Flak Bait", który wykonał 200 lotów bojowych.
DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE
(B-26B/C z silnikami R-2800-43)
rozpiętość 21,64 m
długość 17,75 m
maks. masa startowa 17 327 kg
maks. prędkość 462 km/h
zasięg 1930 km