Ocena brak
ARKTYCZNE KONWOJE - konwoje morskie
Konwoje morskie z materiałami wojennymi wysyłane w latach 1941-45 przez zachodnich aliantów do portów radzieckich (głównie *Mur-mańska, Archangielska, Mołotow-ska i innych portów na Morzu Białym). Pierwszy konwój wyszedł z bazy Scapa Flow w Wielkiej Brytanii 21 sierpnia 1941 r. z ładunkiem samolotów myśliwskich Hurricane oraz surowców dla radzieckiego przemysłu. Nie oznaczono go żadnym kryptonimem, natomiast od września tego roku konwoje wychodzące do ZSRR oznaczano literami „PQ" i kolejną liczbą, zaś powracające ze Związku Radzieckiego: „QP" i cyframi. Niemcy, przekonani o szybkim zwycięstwie nad Związkiem Radzieckim, nie zwracali większej uwagi na konwoje w drugiej połowi e 194 1 r. i pierwszych miesiącach 194 2 r. Z tego powodu do połowy marc a 1942 r. alianci stracili tylko dwa statki.
Jednakże wobec załamania * Blitzkriegu w grudniu 1941 r. *Kriegsmarine przystąpiła do szkolenia załóg, przygotowania baz i organizowania ataków na aliancką żeglugę. Konwój „PQ 13", który wyruszył do ZSRR 20 marca 1942 r. , atakowany przez samoloty, okręty podwodne i niszczyciele z bazy w Kirkenes stracił 5 jednostek, a większych strat udało się uniknąć jedynie dzięki wcześniejszemu odkryciu niemieckich planów po odczytaniu szyfrogramów dowództwa *Kriegsmarine. Natężenie ataków przeciwko alianckim konwojom gwałtownie rosło, i jednego tylko dnia 27 maja 1942 r., konwój „PQ 16", atakowany przez 108 samolotów stracił 7 statków. Najtragiczniejszy był los konwoju *„PQ 17", który wyszedł z Islandii 27 czerwca 1942 r. W wyniku błędnych decyzji, podjętych przez Admiralicję brytyjską statki pozostawiono bez eskorty okrętów wojennych, co ułatwiło U-bootom i samolotom zadanie konwojowi poważnych strat: do portu w Murmańsk u doszło tylko 11 statków z 37,jakie wyruszyły w morze; zginęło15 3 marynarzy, zatonęło 3850 samochodów, 430 czołgów i 210 samolotów przewożonych w ładowniach transportowców.
Po tak wielkich szkodach premier WinstonChurchill, znajdujący się od dawnapod presją Admiralicji żądającejwstrzymania konwojów arktycz-nych ze względu na wysokie straty,zawiesił wysyłanie pomocy dlaZwiązku Radzieckiego, jednakże po 9 tygodniach, w wyników protestów Stalina, przywrócono konwojeW tym czasie adm. John Toveygłównodowodzący Flotą Macierzystą (Home Fleet), wprowadził nowezasady ochrony statków transportowych: każdy z konwojów eskortowany był przez zespół Fighting Destroyer Escort (bojową eskortę niszczycieli) liczący 12-16 niszczycieli, wspartych samolotami z towarzyszącego im *lotniskowca eskortowego. Ponadto na lotniska radzieckie w rejonie Morza Białego przesłano samoloty *RAF, które podjęły działania przeciwko samolotom i okrętom niemieckim operującym z baz norweskich. Mimo nowych środków obrony dwa kolejne konwoje straciły 16 jednostek, ale silna eskorta zdołała zniszczyć 4 niemieckie okręty podwodne i 41 samolotów. W listopadzie 1942 r. ponownie zawieszono konwoje do ZSRR, co wynikało z konieczności mobilizacji okrętów i statków do operacji inwazyjnej w Afryce Północnej (*„Torch"). Operacja ta zmusiła również Niemców do przerzucenia do zagrożonego rejonu w Afryce samolotów z Norwegii, co sprawiło, że osłabły ataki na konwoje idące do radzieckich portów. Od grudnia 1942 r. konwojom ark-tycznym wychodzącym do Związku Radzieckiego nadawano litery „JW"oraz liczbę poczynając od 51, a powracającym - „RA". Pierwszy konwój „JW" nie został wykryty i dotarłdo celu bez strat, ale już 31 grudnia1942 r. zaatakowały „JW 5 ^'pancernik kieszonkowy *Liitzow, ciężkikrążownik *Admiral Hipper oraz6 niszczycieli. Mimo zdecydowanejprzewagi niemiecki zespół zdołałzatopić tylko dwa niszczyciele, trałowiec i uszkodzić jeden z transportowców, tracąc własny niszczyciel.
Kompromitujący Niemców wynikbitwy wywołał furię Hitlera, którypodjął decyzję o zdemontowaniudział z największych okrętów i ustawieniu ich na brzegach Norwegii dla obrony przed spodziewaną inwazją aliancką, co jednak nie zostało zrealizowane. W marcu 1943 r. niemieckie siły morskie w Norwegii, których trzonstanowiły pancernik *Tirpitz i pancernik kieszonkowy Lutzów, zostaływzmocnione przez krążownik liniowy *Scharnhorst. Admiralicja obawiając się tych okrętów zawiesiłakonwoje arktyczne, tym bardziej że bitwa o * Atlantyk weszła w decydujące stadium i jednostki bojowe potrzebne były w tamtym rejonie. W listopadzie 1943 r. zachodni alianci wznowili transport materiałów wojennych do ZSRR, gdyż zagrożenie ze strony największych okrętów Kriegsmarine zmniejszyło się: 22 września 1943 r. Tirpitz został poważnie uszkodzony wybuchami min podłożonymi przez brytyjskie miniaturowe okręty podwodne, *Lutzow powrócił do Niemiec, a w grudniu Scharnhorst zatonął w czasie bitwy z eskortą konwoju „JW55B". Od lutego 1944 r. do 16 kwietnia 1945 r., gdy wysłano ostatni konwój arktyczny, Niemcy zatopili zaledwie 8 jednostek, co wynikało z silnej eskorty oraz pogarszającej się gwałtownie sytuacji niemieckich sił morskich i powietrznych.
Od 21 sierpnia 1941 r. do 16 kwietnia 1945 r. transportowce idące w konwojach arktycznych przewiozły 4430 tys. t zaopatrzenia, co stanowiło 22,7% ogólnej pomocy przekazanej do ZSRR w ramach *Lend--Lease. 7% przewożonego materiału zatonęło w ładowniach statków zniszczonych niemieckimi torpedami, bombami i pociskami artyleryjskimi. Z transportowców wychodzących z portów brytyjskich i islandzkich poszło na dno 7,8%, co stanowiło wyższy wskaźnik niż na innych trasach konwojowych, zaś z jednostek powracających z ZSRR zatonęło 3,8%.