Ocena brak

ANTHEM

Autor /Konstans Dodano /24.05.2012

(ang.  hymn, antyfona), Utwór wokalny oparty przeważnie na tekście biblijnym, przeznaczony do wykonywania podczas rannych i wieczornych nabożeństw anglikańskich. Zgodnie z dążeniem reformacji do ograniczania w kościele łaciny, a. wykonywane były w języku angielskim.

A. wywodzi się z—> motetu i ukształtował się w 2 podstawowych rodzajach: tzw. fuli a., wcześniejszy, o prostej budowie z częstym stosowaniem techniki homofonicznej, na chór a cappella, ewentualnie z towarzyszeniem instrumentów dublujących głosy wokalne, i verse a., złożony z kilku wersetów przeznaczonych do wykonania (obok odcinków chórowych) na jeden lub kilka głosów solowych z towarzyszeniem instrumentów; rozbudowany verse a. upodabniał się często do —> kantaty. Fuli a., zapoczątkowany w XVI w., rozwijał się równolegle z powstałym z pocz. XVII w. verse a.

Najwybitniejszymi twórcami fuli a. byli: Christopher Tye (zm. 1572), Thomas Tallis (1505-85), Robert White (zm. 1574), W. Byrd, jego uczeń Thomas Morley (1557-1603), piszący również verse a., Thomas F. Tomkins (1545-1627), Orlando Gibbons (1583-1625), Maurice Greene (1695-1755); verse a.; John Blow (1649-1708), H. Purcell i G.F. Handel. W latach trzydziestych XIX w. pod wpływem ruchu —> oksfordzkiego wzrosło zapotrzebowanie na proste a. Komponował je przede wszystkim Samuel Sebastian Wesley (1766-1837).

 

E.H. Fellowes, English Cathedral Music from Edward VI to Edward VII, Lo 1941, 1943.

Podobne prace

Do góry