Ocena brak

ANGELICO FRA bł. OP

Autor /Goar Dodano /23.05.2012

Właśc. Guido di Pietro, zw. także II Beato, w zak. Fra Giovanni da Fiesole, ur. 1387 w Vic-chio (Toskania), zm. 18 II 1455 w Rzymie, malarz wł., przedstawiciel szkoły florenckiej. W 1407-18 przebywał w klasztorach w Fiesole, Kortonie i Foligno, 1418-36 ponownie w Fiesole, 1436-55 w klasztorze S. Marco we Florencji oraz w Orvieto i Rzymie.

Tematyka dziel A. pozostaje głównie w kręgu radosnych wydarzeń historii św. ; najczęściej odtwarzał postać NMP (liczne Madonny, Zwiastowania, Holdy Trzech Króli, Koronacje), raj i aniołów (stąd przezwanie); nawet sceny tragiczne (Męka Pańska, Sąd ostateczny, Piekło) zachowują nastrój pogodny; cała bowiem twórczość A. przepojona jest mistyką połączoną z franciszkańskim umiłowaniem człowieka i świata.

Mimo tradycyjnej tematyki średniow. ma ona już cechy renesansowe: perspektywa, jasny czysty koloryt, dekoracyjność uzyskana przez stosowanie płaskich, barwnych plam, linearyzm formy i symetria kompozycji. Do najwybitniejszych dzieł A. należą — z obrazów Koronacja Matki Boskiej, sprzed 1436 (2 wersje: Luwr, Uffizi), Madonna dei Linaioli, 1433 (Museo S. Marco), Sąd ostateczny, 1430-40 (Museo S. Marco);

freski zdobiące cele, kościół, kapitularz i krużganki w klasztorze S. Marco we Florencji (1436); dekoracja al fresco kaplicy w katedrze w Orvieto (1449) i sceny z życia św. Szczepana i św. Wawrzyńca w kaplicy pałacu wat., wykonane na polecenie papieży Eugeniusza IV i Mikołaja V (1447, 1449).

Wokół A. skupiało się wielu malarzy flor., m.in. Benozzo Gozzoli (1420-97), Alesso Baldovinetti (1425-99), Pesellino (1422-57); w XIX w. A. stał się wzorem dla prerafaelitów i nazareńczyków.

 

W. Hausenstein, Fra A., Mn 1923; M. Sterling, Fra A. i jego epoka, Wwa 1930; P. Regamey, La valeur permanente et i'inactualité de Fra A., Cahiers de l'art sacré 8 (1946) 5-21; P. Bargellini, Le couvent de San Marco et les peintures de Beato A., Fi 1949-50; G. Bazin, Fra A., P 1949; G. Urbani, Beato A., Mi 1957; M. Salmi, // Beato A., Mi 1958; S. Orlandi, Beato A., Fi 1964 (bibliogr.).

Podobne prace

Do góry