Zawada (powiat zamojski)

Zawada (powiat zamojski)

Zawada – wieś w Polsce położona w województwie lubelskim, w powiecie zamojskim, w gminie Zamość. W latach 1973-1976 miejscowość była siedzibą gminy Zawada. W latach 1975-1998 miejscowość należała administracyjnie do województwa zamojskiego. Jest to jedna z większych wsi w gminie Zamość, położona przy drodze krajowej nr 74. Stanowi także niewielki węzeł kolejowy, gdzie od linii Rejowiec –...

Czytaj Dalej

Nadzór nad działalnością powiatu

Nadzór nad działalnością powiatu sprawują te sam organy co nad działalnością gminy, stosują to samo kryterium legalności (zgodności z prawem). organy nadzoru mogą wkraczać w działalność powiatu tylko w przypadkach określonych ustawami. Uchwały rady powiatu organom nadzoru przedkłada starosta w...

Miasto na prawach powiatu

Aktem prawnym, który przesądził wiele kwestii dotyczących statusu miasta na prawach powiatu była ustawa z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną. Zadaniem tej ustawy było stworzenie warunków organizacyjnoprawnych, majątkowych i technicznych do rozpoczęcia funkcjonowania samorządu oraz administracji rządowej w województwie. Przepisy wprowadzające miały także rozstrzygnąć kwestię: czy rozpoczęcie funkcjonowania ...

Samorząd terytorialny - POWIAT

Struktura administracji państwowej na poziomie powiatu jest analogiczna do struktury gminy (zobacz temat podział administracyjny, podtemat gmina). Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym stanowi w art. 1, że przez powiat należy rozumieć lokalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie...

Gmina, powiat, województwo - pojęcie, zadania i struktura

1. GMINA – jest prawnie zorganizowanym terytorialnym związkiem osób określonym w ustawie jako wspólnota samorządowa. ZADANIA: Gmina jest adresatem norm prawnych, sytuujących ją jako wyodrębniony podmiot prawa w strukturze organizacyjnej państwa. Do zakresu działania gminy należy załatwianie lokalnych spraw publicznych, które zostały ustawowo włączone do zakresu jej działania, a także te, których ustawy nie przekazały żadnemu podmiotowi. Zaspokajanie zbiorowych ...

Samorząd terytorialny

SAMORZĄD TERYTORIALNY Podział administracyjny Polski nie jest jednolity. Możemy wyróżnić trzy zasadnicze grupy podziału: a) podział terytorialny, tworzony dla organów terenowych posiadających znaczenie zasadnicze i organów o kompetencjach generalnych, b) podział dla celów specjalnych, tworzony dla organów o kompetencjach specjalnych (np.: administracji wojskowej), c) pomocniczy podział terytorialny, tworzony dla organów o charakterze pomocniczym w stosunku do organów ...

Dochody powiatu

 

Przepisy ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym ustalają dwa zasadnicze rodzaje dochodów powiatu, które można podzielić na stale i sporadyczne.

Do dochodów stałych powiatu zalicza się:

1) udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,

2) subwencje z budżetu państwa na...

Kompetencje powiatu

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

edukacji publicznej

promocji i ochrony zdrowia

pomocy społecznej

polityki prorodzinnej

wspierania osób niepełnosprawnych,

transportu zbiorowego i dróg publicznych,

kultury oraz...

Formy współpracy między samorządami

Związki międzygminne to specyficzne korporacje prawa publicznego tworzone przez samorządy gmin na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dziennik Ustaw z 2001 r., Nr 142, poz. 1591) w drodze porozumień zatwierdzanych następnie uchwałami rad tych gmin, w celu wspólnego...

Najważniejsze zadania własne powiatu

Brak domniemania właściwości, kompetencje określone na drodze ustawy (inaczej niż gminy)

Powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

Edukacja publiczna (ponadgimnazjalna)

Ochrona zdrowia ( np. szpitale ogólne)

Pomoc społeczna (np. powiatowe domy...

Relacje między radą powiatu a zarządem i starostą

A. Rada powiatu

- Organ stanowiący i kontrolny

- 15 radnych w powiatach do 40 tys. , po dwóch na każde kolejne 20 tys. (nie więcej niż 29 radnych)

- Działa na sesjach

- Podejmuje uchwały w sprawach najważniejszych dla powiatu

- Pełni funkcję kontrolną wobec zarządu powiatu oraz powiatowych jednostek...

Samorząd terytorialny w Niemczech

Niemcy to republika związkowa o systemie parlamentarno-gabinetowym, po zjednoczeniu Niemiec złożona z 16 krajów związkowych – landów, 10 krajów wchodziło do 1990 roku w skład RFN, 5 krajów utworzono na obszarze byłej NRD, zaś 16 krajem – landem był Berlin.

Ustawa Zasadnicza Republiki Federalnej Niemiec (z...

Samorząd terytorialny w Niemczech: POWIAT - Rada powiatowa

Najważniejszym organem powiatu we wszystkich landach jest Rada powiatowa, która stanowi polityczne przedstawicielstwo powiatu o jego mieszkańców. Radni rady powiatowej działają z zasadą wolnego mandatu, co oznacza, że nie pełnią obowiązków wynikających z przynależności do swojej partii politycznej...

Samorząd terytorialny w Niemczech: POWIAT - Komisja powiatowa

Typowym dla prawie wszystkich krajów związkowych drugim organem jest komisja powiatowa.

Drugim organem powiatowym jest komisja powiatowa. Spełnia ona trzy grupy funkcji:

1. funkcje kolegialnego organu administracyjnego powiatu

2. funkcje komisji głównej rady powiatu, przygotowującej uchwały rady i...

Samorząd terytorialny w Niemczech: POWIAT - Administracja powiatowa

Szefem administracji powiatowej jest w prawie wszystkich landach starosta, zaś Nordrhein – Westfalen i Niedersachsen – dyrektor powiatu. Odpowiada on za działalność administracji, przygotowuje i wykonuje uchwały organów kolegialnych, wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej.

Wielkość urzędu...

Samorząd terytorialny w Niemczech: POWIAT - Miasta wyłączone z powiatów

• Miasta duże, w których ludność przewyższa 100000 mieszkańców są wyłączone z powiatów, stanowiąc przy tym samodzielny powiat.

• Istnieją także miasta, które pomimo swej dużej liczebności są włączone do powiatów. Ma to miejsce głównie w północnych i południowo zachodnich krajach związkowych...

POJĘCIE POWIATU

Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym stanowi w art. 1, że przez powiat należy rozumieć lokalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

Powiat, tak jak gmina, ma wymiar społeczny – kwalifikacja mieszkańców jako wspólnoty następuje z mocy prawa

Drugim...

WŁADZE POWIATU

Ustawa powiatowa posługuje się pojęciem „władze powiatu” dla określenia podmiotów upoważnionych do rozstrzygania w sprawach powiatu.

Pierwotnym adresatem norm kompetencyjnych jest w powiecie wspólnota samorządowa, którą z mocy prawa tworzą mieszkańcy powiatu.

Wspólnota samorządowa...

Rada powiatu

Artykuł 12 ustawy powiatowej określa zakres wyłącznej właściwości rady. Należą tu sprawy:

Organizacyjne (uchwalanie statutu powiatu; tworzenie, przekształcanie i likwidacja jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek; podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z...

Zarząd powiatu

Zarząd jest organem wykonawczym powiatu.

W skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako przewodniczący oraz pozostali członkowie w liczbie od 3 do 4 osób, w tym wicestarosta, wybrani przez radę powiatu ze swego grona, bądź spoza składu rady.

Członkostwa w zarządzie nie można...

Starosta

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu jako jego przewodniczący i starostwa powiatowego jako jego kierownik

Jest zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży

Kieruje bieżącymi...