Tango (taniec towarzyski)

Tango (taniec towarzyski)

Czytaj Dalej

Uzasadnij, że "Tango" Stanisława Mrożka jest parodią dramatu rodzinnego.

"Tango" jest o rewolucji (protest rodziców przeciw konwencjom dziadków i zwycięstwo). Zwycięża Edek - i jego tępota, a zatem zwycięży też tania, masowa sztuka (symbolem jej jest tu popularne tango).

Motyw tańca

Wydaje się, iż tango w tym dramacie ma wymowę bardziej pesymistyczną niż chocholi taniec w Weselu. Tango jest symbolem odejścia od konwencji, złamania tradycji, jest jakby zapowiedzią nowej ery.

Motyw tańca w polskiej literaturze

Tango symbolizuje tu powtarzalność historii i prawidłowość rewolucji, a na koniec tańczy je zwycięzca prymitywny, reprezentujący siłę i totalitaryzm - Edek. Lecz tango jest jeszcze bardziej pesymistyczne niż taniec chochoła.

Tango Sławomir Mrożek

Tango jest sztuką w trzech aktach. Edek przynosi magnetofon, z którego rozlega się głośna, rytmiczna muzyka – tango La Cumparsita.

Ocena polskiej inteligencji zaprezentowana w „Tangu” S. Mrożka. Jaką funkcję w tej ocenie pełni deformacja motywów z polskiej tradycji literackiej?

W ten sposób, wbrew tradycji sztuki, która doceniała rozum, w „Tangu” zatriumfowała siła pięści i prymityw. Końcowa scena dramatu, tango tańczone przez Edka z wujem Eugeniuszem, to groteskowa kontynuacja chocholego tańca z „Wesela”.

Motyw tańca śmierci - przestroga czy pocieszenie?

 

- motyw tzw. danse macabre, jest bardzo popularny w średniowieczu;

- polegał on na zobrazowaniu upersonifikowanej śmierci, jako rozkładającego się ciała kobiety, która zapraszała do tańca po kolei każdego człowieka, nie zależnie od jego położenia w hierarchii i zamożności, który to taniec...

Rola tańca w wybranych utworach

"TANGO" Sławomira Mrożka  Tango to taniec o wyjątkowym ładunku ekspresji. Tytułowe, szaleńcze tango prowadzone przez Edka, któremu bez sprzeciwu podporządkowuje się Eugeniusz, symbolizuje zapowiedź "dyktatury ciemniaków" - na czele z Edkiem i "zniewolenie narodu.

Problematyka dramatu Mrożna pt.: "Tango". Uzasadnienie, że "Tango" Stanisława Mrożka jest parodią dramatu rodzinnego

"Tango" jest o rewolucji (protest rodziców przeciw konwencjom dziadków i zwycięstwo). Zwycięża Edek - i jego tępota, a zatem zwycięży też tania, masowa sztuka (symbolem jej jest tu popularne tango).

Współczesne społoczeństwo w ocenie S. Mrożka jako autora „Tanga”

Następny problem w „Tangu” to walka pokory. „Tango” jest aluzją do czasów współczesnych jest krytyką postaw polskiej inteligencji która udając fascynację awangardą zaakceptowała prymitywizm rządów komunistycznych.

Jakie problemy Twoje i Twojego pokolenia odnajdujesz w „Tangu” Sławomira Mrożka?

Wydawać mogłoby się, że dla współczesnego młodego człowieka postawy bohaterów „Tanga” są już historyczne, a przecież tak nie jest. „Tango” nie ogranicza problematyki tylko do spraw rodziny.

Nawiązania i aluzje literackie w „Tangu” Sławomira Mrożka

Artur z „Tanga” jest kopią niedojrzałości bohatera „Ferdydurke”, tylko jego niedojrzałość ma tragiczny finał.

O znaczeniu konsumpcji, czyli konsumpcja i jej funkcje - Funkcja zabawowo – towarzyska

Znakomitym przykładem przemiany ról, jakie we współczesnym  świecie ma pełnić konsumpcja, jest naznaczenie jej obowiązkiem zapewnienia konsumującym przyjemności. Zawarte w myśli Mariana Golki przesłanie, iż „konsumpcja ma przynosić szczęście tak jednostkom, jak i całym społeczeństwom” uzmysławia w...

Tańce, pozy, rytuały w świecie zwierząt

W świecie zwierząt tańce i przy­bieranie póz są ważnym sposobem komunikowania się. Ludzie potrafią wydawać różnorodne dźwięki, składające się na mowę. Zwierzęta, aby wyrazić swe zamia­ry i nastroje, w dużym stopniu polegają na ",języku ciała". Komunikacja w świecie zwierząt rozwija się...

KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA. Obraz w 5 aktach ze śpiewami i tańcami

KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA. Obraz w 5 aktach ze śpiewami i tańcami, wodewil K. Krumłowskiego, wyst. w Krakowie 1898 w teatrze ogródkowym, z muzyką W. Powiadowskiego, wyd. tamże 1898. K.p. cieszy się niesłabnącą popularnością. Wielokrotnie wznawiana na scenach zawodowych, m.in. przez L. Schillera, T...

TANGO, dramat S. Mrożka

TANGO, dramat S. W ostatniej scenie na rozkaz Pana Edka stary wuj tańczy z nim tango La Cumparsita, a cała rodzina asystuje temu przedstawieniu.

TANIEC ŚMIERCI, motyw popularny w eur. sztuce

TANIEC ŚMIERCI, motyw popularny w eur. sztuce (zwł. w malarstwie) i literaturze od późnego średniowiecza (XIV w.), o genezie dostatecznie nie wyjaśnionej; być może wywodził się z obrzędów roku liturgicznego (przetrwał w rel. dramacie popularnym XVII w.); najwcześniej pojawił się w Niemczech i we...

Formy tańca

Do najbardziej lubianych należą oczywiście walc oraz egzotyczne tańce południowoamerykańskie, na przykład tango i rumba.

TANIEC HINDUSKI

 

Najbardziej wysublimowany taniec świata narodził się w Indiach. Tamtejsze tańce tradycyjne wywodzą się z obrzędów religijnych, przedstawiających przy pomocy figur postacie bóstw. Precyzyjny język gestów obejmował 13 rodzajów ruchów głową, 36 różnych spojrzeń oraz 67 gestów pozwalających...

TANIEC

Zob. Bergamo (Bergamasca); Bolero; Chodzony; Czardasz; Fandango; Firleje; Gawot; Goniony; Górale (Góralski); Hajduk; Hołubiec; Hopak; Jota; Kadryl; Kankan; Kołomyja (Kołomyjka); Kotylion; Kozacy (Kozak); Krakowiak; Krzesany; Kujawy (Kujawiak); Kurant; Maczicze; Mazur(ek); Menuet; Moryska; Oberek; Padwa(n);...

ZAPROSZENIE DO TAŃCA

Nm. Aufforderung zum Tanz, utwór fort. (1819) Webera, w transkrypcji na orkiestrę (1843) Hectora Berlioza trwała pozycja repertuaru popularnych koncertów.

Duch róży, fr. Le Spectre de la rose, balet w 1 akcie (Monte Carlo 1911, wyst. pol. pt. Zaproszenie do tańca, Poznań 1965), muzyka Webera w instr...