Tango (dramat)

Czytaj Dalej

TANGO, dramat S. Mrożka

TANGO, dramat S. W ostatniej scenie na rozkaz Pana Edka stary wuj tańczy z nim tango La Cumparsita, a cała rodzina asystuje temu przedstawieniu.

Uzasadnij, że "Tango" Stanisława Mrożka jest parodią dramatu rodzinnego.

"Tango" jest o rewolucji (protest rodziców przeciw konwencjom dziadków i zwycięstwo). Zwycięża Edek - i jego tępota, a zatem zwycięży też tania, masowa sztuka (symbolem jej jest tu popularne tango).

Problematyka dramatu Mrożna pt.: "Tango". Uzasadnienie, że "Tango" Stanisława Mrożka jest parodią dramatu rodzinnego

"Tango" jest o rewolucji (protest rodziców przeciw konwencjom dziadków i zwycięstwo). Zwycięża Edek - i jego tępota, a zatem zwycięży też tania, masowa sztuka (symbolem jej jest tu popularne tango).

Dziady cz. III jako dramat romantyczny

Dziady cz. III jako dramat romantyczny

"Dziady" cz. III to jeden z najwybitniejszych polskich dramatów romantycznych, utwór o niezwykłej sile oddziaływania, zadziwiający różnorodnością zastosowanych środków artystycznych.

Konrad jest typowym bohaterem romantycznym, jak Prometeusz skłócony z Bogiem...

Dramat polskiego emigranta dawniej i dziś. Omów problem na wybranych przykładach.  

Dramat polskiego emigranta dawniej i dziś. Omów problem na wybranych przykładach.

 

Pewien dziennikarz, który zwiedził cały świat, powiedział w wywiadzie telewizyjnym, że w każdym kraju, w którym był spotkał Polaków. Są oni na wszystkich kontynentach, pod kołem polarnym i w amazońskiej dżungli, w...

Gatunki dramatyczne - Gatunki dramatu średniowiecznego

Gatunki dramatu średniowiecznego — to przede wszystkim misteria: widowiska sceniczne o tematyce zaczerpniętej z Biblii oraz z żywotów świętych, a następnie moralitety: utwory o charakterze dydaktycznym,w których występowały alegoryczne postacie rozprawiające o prawidłach ludzkiego losu, o pokusach...

Gatunki dramatyczne - Dramat romantyczny

Dramat romantyczny — gatunek ukształtowany w dobie romantyzmu w opozycji do reguł dramaturgii klasycystycznej, a w nawiązaniu do teatru szekspirowskiego, form dramatu średniowiecznego, opery i melodramatu. Twórcy tego dramatu (w literaturze polskiej np. Dziady Mickiewicza, Kordian Słowackiego, Nie-Boska...

Gatunki dramatyczne - Dramat obyczajowo-psychologiczny

Dramat obyczajowo-psychologiczny — standardowy i najbardziej rozpowszechniony gatunek dramatyczny w okresie dominacji realizmu i naturalizmu; do dziś zresztą stanowi jedną z czołowych pozycji w repertuarach teatrów. Obejmuje utwory o wyraźnie zarysowanej i harmonijnierozplanowanej akcji, z niewielką liczbą...

Niektóre współczesne formy dramatu - Dramat epicki

Dramat epicki — odmiana XX-wiecznego dramatu, którą wprowadził i teoretycznie ugruntował Bertolt Brecht, autor m. in. Matki Coura-ge, Kaukaskiego kredowego kola i Kariery Artura Ui. Odmiana ta, podobnie jak wiele innych zrodzonych w tym stuleciu, wyrosła z odrzucenia konwencji teatru naturalistycznego. W...

Niektóre współczesne formy dramatu - Dramat poetycki

Dramat poetycki — obejmuje utwory charakteryzujące się dwupła-szczyznowością znaczeniową (symboliczne, alegoryczne, przypowieściowe), luźną kompozycją, rozmaitością odniesień stylizacyjnych i poe-tyckością języka. Odmiana ta nawiązuje do dawnych — przedrealistycz-nych — form dramatu, zwłaszcza do...

Niektóre współczesne formy dramatu - Dramat groteskowy

Oni, Szewcy), Beckett (Czekając na Godota), lonesco (Lekcja, Łysa śpiewaczka), Różewicz (Kartoteka), Mrozek (Tango).

FORMALNE WYZNACZNIKI DRAMATU ANTYCZNEGO

Elementy budowy dramatu antycznego:

1.  parodos - pieśń na wejście chóru

2.  sksodos - pieśń na zejście chóru

3.  komos - scena lamentu i żalu

4.  stasimon - pieśń chóru

5.  epejsodion - dialogi bohaterów Istotą budowy dramatu antycznego jest wzajemne przeplatanie się stasimonów i epejsodionów...

III CZ. „DZIADÓW” - DRAMAT NARODOWY OBRAZUJĄCY DRAMAT NARODU - SPOŁECZEŃSTWO POLSKIE

•  młodzież Aresztowania najczęściej dotyczą młodzieży. Są oni świadomi tego co robią, są nieugięci, wierni ideałom, patrioci, solidarni, zawzięci. Dla niektórych z nich walka stała się częścią ich życia. Walczą do końca. Ich środowisko: bohaterskie, ludzie konsekwentnie potwierdzający swe...

III CZ. „DZIADÓW” - DRAMAT NARODOWY OBRAZUJĄCY DRAMAT NARODU - PROMETEIZM

Konrad ma cechy bohatera mitologicznego. Został uwięziony za udział w spisku przeciw carowi. W celi więziennej następuje jego przemiana wewnętrzna. Uważa się za jedynego, który mógłby być przywódcą duchowym Polaków. W Wielkiej Improwizacji wzywa Boga na rozmowę.

Żąda od niego „rządu dusz”, który...

III CZ. „DZIADÓW” - DRAMAT NARODOWY OBRAZUJĄCY DRAMAT NARODU - MESJANIZM

−  miał zjednoczyć naród

−  Polacy są narodem wybranym i od nich zależy wyzwolenie całej Europy

−  cierpienie narodu ma przynieść Polsce zwycięstwo

−  przelana krew młodych romantyków ma sens, bowiem przez nią wiedzie droga do odzyskania niepodległości

−  miał podtrzymać Polaków na duchu i...

CECHY DRAMATU ROMANTYCZNEGO

−  zrywa z trzema jednościami

−  brak jedności stylowej

−  synkretyzm formy −  wprowadzenie rozbudowanych elementów lirycznych

−  pojawienie się bohatera romantycznego

−  indywidualizacja języka bohaterów

−  obecność elementów fantastyki i...

„KORDIAN” - TYPOWY DRAMAT ROMANTYCZNY ? - TREŚĆ

•  Akt I

15 letni chłopiec zastanawia się nad sensem życia. Nie może odnaleźć celu. Myśli o samobójstwie. Nie może określić swych pragnień. Prośba do Boga o cel w życiu, do którego będzie dążył. Wiele pragnień, myśli, wśród których jest zagubiony. Odczuwa wewnętrzny niepokój, drżenie...

„BALLADYNA” - BAŚNIOWO LUDOWY CHARAKTER DRAMATU

Elementy fantastyki:

1. ludzie w utworze to katolicy, akcja zaś rozgrywa się w głębokim średniowieczu, gdy katolicyzm nie był popularny

2. obyczaje stylizowane na sarmacki styl

3. istnienie świata irracjonalnego

4. ingerencja wiata irracjonalnego w rzeczywisty

5. istnienie postaci fantastycznych

6...

Dramaty Moliera jako komedie charakterów (Świętoszek, Skąpiec)

Molier, czyli Jean Baptiste Poquelin, był najwybitniejszym komediopisarzem drugiej połowy XVII w. Uznawany jest za twórcę nowożytnej komedii europejskiej. Wraz z P. Corneillem i J. Racinem stworzyli dramat klasycystyczny XVII w. (w Europie rozwijał się jeszcze w XVIII w.), oparty na wzorach antycznych.

Z...

Walka o władzę w dramatach W. Szekspira (Hamlet, Makbet)

Mimo wspólnej nazwy gatunkowej tragedia szekspirowska zasadniczo różni się od starożytnej tragedii greckiej i rzymskiej. Nie obowiązują w niej sformułowane w poetykach Arystotelesa i Horacego klasyczne reguły twórczości dramatycznej. Zerwano z zasadą jedności akcji, miejsca i czasu, wprowadzone zostały...