Święty Kacper

Zobacz też:

Czytaj Dalej

Swiety i rycerz jako wzorce parenetyczne w literaturze sredniowiecza

Celem literatury sredniowiecza bylo pouczenie, wychowanie, tworzenie odpowiednich postaw moralnych, stad czestym motywem jest afirmacja dobra i potepienie zla. Literatura sredniowieczna utworzyla dwa wzorce parenetyczne (patrz haslo: utwór parenetyczny) - swietego i idealnego rycerza.

Pierwszy z nich byl...

„Święty Boże, Święty Mocny”

 

„Święty Boże, Święty Mocny” – jest to rodzaj modlitwy – pieśni błagalnej proszącej Boga o ochronę przed klęskami. Taki rodzaj pieśni nazywamy suplikacją. Byłą często śpiewana przez lud Polski. Poeta ukazuje procesję ludzi idącą do grobu samotnego człowieka, który może znajdować się...

Walory ideowe i artystyczne poezji Jana Kasprowicza (akcenty krytyki społecznej w sonetach ,,Z chałupy’’, w chałupie, pytanie o sens istnienia w hymnach ,,Święty mocny Boże’’, ,,Dies irea’’

,,W chałupie ‘’ jest opisem wiejskiej izby zamieszkanej przez dwie samotne kobiety - żyjące w nędzy robotnice.Utwór pozbawiony jest środków stylistycznych, przypomina rejestr inwentarza znajdującego się w izbie.Podmiot liryczny z fotograficzną dokładnością przedstawia szczegóły znajdujące się w...

Wizyjność i symbolika w hymnach Jana Kasprowicza: "Dies irae", "Święty Boże"

Jan Kasprowicz napisał osiem hymnów, które zostały uznane za najsłynniejsze utwory poety. Twórca ich miał już za sobą okres twórczości realistycznej, przesiąkniętej problematyką społeczną. Przełom wieków został zinterpretowany przez artystów jako schyłek cywilizacji. Kończył się nie tylko wiek...

Święty obszar i sakralizacja świata - Jednorodność przestrzeni a hierofania

Dla człowieka religijnego p r z e s t r z e ń  nie jest jednorodna; są w niej rozdarcia, pęknięcia: są fragmenty przestrzeni jakościowo różne od in-nych. „Nie przystępuj tu — rzecze Pan do Mojżesza — zzuj obuwie z nóg two-ich; miejsce bowiem, na którym stoisz ziemią świętą jest” (Księga Wyjścia...

Święty obszar i sakralizacja świata - Teofania i znaki

Chcąc uwydatnić niejednorodność przestrzeni, niejednorodność przeżywaną przez człowieka religijnego, możemy odwołać się do przykładu banalnego: kościół we współczesnym mieście. Dla wierzącego kościół uczestniczy w innej przestrzeni niż uli-ca, przy której się wznosi. Wrota otwierające się...

Święty obszar i sakralizacja świata - Chaos i kosmos

Rzeczą znamienną dla społeczeństw tradycyjnych jest rozróżnienie, jakim prze-ciwstawiają swe zasiedlone terytorium obszarowi nieznanemu i nieokreślonemu, który je otacza: ich okolice to „świat” (ściślej rzecz biorąc „nasz świat”), kosmos; reszta — to już nie kosmos, to coś w rodzaju „zaświatu”...

Święty obszar i sakralizacja świata - Konsekracja miejsca: powtórzenie kosmogonii

Trzeba to dobrze zrozumieć,  że kosmizacja nieznanych terytoriów jest zawsze konsekracją: organizując przestrzeń, powtarza się wzorcowe działanie bogów. Ścisły związek między kosmizacja a konsekracją znajduje potwierdzenie na elementarnych szczeblach kultury, na przykład u australijskich nomadów...

Święty obszar i sakralizacja świata - „Środek świata”

Wołanie Kwakiutla poddanego obrzędowi inicjacyjnemu: „Jestem pośrodku świa-ta”, ujawnia  nam jednocześnie jedno z najgłębszych znaczeń  świętego obszaru. Tam, gdzie dzięki hierofanii nastąpił przeskok między poziomami, dokonało się także „otwarcie” ku górze (świat boski) i ku dołowi (regiony...

Święty obszar i sakralizacja świata - „Nasz świat” znajduje się zawsze w środku

Z wszystkiego, co powiedzieliśmy, wynika, że prawdziwy świat znajduje się zaw-sze pośrodku, w centrum, gdyż tam właśnie dokonuje się przeskok między pozioma-mi,  łączność między trzema strefami kosmicznymi. Chodzi zawsze o kosmos do-skonały, jakiekolwiek byłyby jego rozmiary. Cały kraj...

Święty Wojciech (około 955 - 997 roku)

Święty Wojciech (około 955-997 roku) był od 982 roku biskupem w Pradze. Pochodził z książęcego rodu Sławnikowiców. Wypędzony z Czech w 995 roku, udał się do Rzymu. W 996 roku przybył do Polski. Bolesław Chrobry, obawiając się konfliktów bezkompromisowego biskupa ze świeżo schrystianizowanymi...

ŚWIĘTY STANISŁAW - Informacje Ogólne

Biskup Stanisław był związany z opozycją antykrólewską. Stanął w obronie represjonowanych przez króla buntowników. Wiele wskazuje na to, że sam był aktywnym uczestnikiem buntu. Za udział w spisku król skazał Stanisława za zdradę. Synod biskupi i arcybiskup potępili biskupa Stanisława i uznali jego...

Święty Paweł z Tarsu - Informacje Ogólne

Paweł z Tarsu (gr. Paulos - mały, znikomy), pierwotnie Szaweł z hebrajskiego Soul - uproszony. Urodził się około 10 r. Po Chrystusie (Tars leży w płd-wsch części Azji Mniejszej. Jego rodzice ortodoksyjni Żydzi z pokolenia Beniamina, zostali sprzedani jako niewolnicy do Azji, gdzie po pewnym czasie...

STEFAN I ŚWIĘTY

ok.975-1038, od 997 Książę, od 1001 król węg., syn Gejzy, wprowadził na Węgrzech chrześcijaństwo jako religię państwową; otrzymał od cesarza Ottona III i papieża Sylwestra II koronę królewską, która przez stulecia była świętym symbolem bytu narodowego Węgier; kanonizowany w 1083.

ŚWIĘTY

Goły jak święty turecki całkiem nagi, jak ów derwisz, człowiek święty, napotkany w Damaszku przez Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła, opisany w jego Peregrynacji do Ziemi Św., (zob.); przen. goły, bez pieniędzy, bez środków do życia.

Grób Święty zob. Grób. Na święty nigdy nigdy; bo nie ma takiego...

Święty Paweł

Św. Paweł odbył dziesiątki podróży - od Ziemi Świętej poprzez wielkie obszary objęte wpływami cywilizacji greckiej i rzymskiej. W czasie misji propagował swą wizję kościoła powszechnego.

Chrześcijaństwo uległo przeobrażeniu z sekty, której członkami byli przede wszystkim Żydzi, w wielką...

Święty Augustyn

Święty Augustyn był najwybitniejszym teologiem zachodniego kościoła wczesnochrześcijańskiego. Wywarł on ogromny wpływ na współczesnych i pozostaje znaczącym myślicielem do dziś.

Augustyn Aureliusz urodził się w Tagaście (obecnie Souk-Ahras w Algierii) w rzymskiej prowincji Numidia 13 listopada...

DUCH ŚWIĘTY

Trzecia osoba boska -» Trójcy Świętej, mająca identyczną boską naturę z osobami Boga Ojca i -» Syna Bożego, które stanowią dla niej wspólne źródło immanent-nego pochodzenia.

DUCH ŚWIĘTY - TEOLOGIA

Istnienie i działanie D.S., któremu przypisuje się w historii zbawienia rolę uświęcenia człowieka (apropriacja), zostały objawione dopiero na 3 etapie objawienia (przez wcielenie); sformułowane dość ogólnikowo w Kościele pierwotnym, były w dziejach chrześcijaństwa przedmiotem uściśleń teol., a...

DUCH ŚWIĘTY - KULT

D.S. jest pierwszorzędnym podmiotem liturgii (por. KL 6) i wraz z całym Kościołem sprawuje kult, oddając najwyższą cześć Bogu Ojcu za pośrednictwem Chrystusa; na mocy misji otrzymanej od Boga i Syna Bożego uobecnia w liturgii dzieło zbawienia, przyczyniając się jednocześnie do włączenia w nie ludzi...