SILNIK ELEKTRYCZNY to maszyna elektryczna przetwarzająca energię elektryczną na mechaniczną, zwykle w postaci ruchu obrotowego; składa się ze stojana (z parą lub parami elektromagnesów) i wirnika z uzwojeniem. Prąd podawany jest wówczas na następne uzwojenie; cały proces przebiega szybko i silnik obraca się.
Jak sama nazwa wskazuje, silnik ten zasilany jest przez prąd stały czyli na przykład : ogniwo lub akumulator.
wytwarzana przez silnik jest przekazywana do urządzenia napędzanego za pośrednictwem części ruchomych silnika (np. Połzunow; 1732 po raz pierwszy silnik parowy został użyty do napędu maszyn o ruchu obrotowym; największe zasługi w rozwoju silników parowych położył J.
silniki tłokowe parowe i spalinowe oraz turbiny cieplne.
Szczególną odmianę silników spalinowy tłokowych stanowią silniki o tłoku obracającym się, czyli silniki spalinowe rotacyjne; w tych silnikach tłok wykonuje ruch obrotowy, poruszając się pod wpływem zmiennych nacisków czynnika roboczego.
Silnik strumieniowy pracuje efektywnie dopiero przy prędkościach naddźwiękowych, dlatego do startu pojazdów napędzanych takim silnikiem konieczne jest zastosowanie innego silnika, np.
Silnik, w którym łopatkowy wirnik gazowej turbiny cieplnej przetwarza energię kinetyczną spalin (wytwarzanych w komorze spalania turbiny i sprężonych przez napędzaną turbinę sprężarkę) w energię ruchu obrotowego; silniki turbospalinowe są stosowane do napędu prądnic w elektrowniach, samolotów, lokomotyw.
Turbinowy silnik lotn.
W przypadku lokomotywy sześcioosiowej (6 silników) - silniki możemy połączyć w trzy układy - szeregowy, szeregowo-równoległy (dwie grupy trzech silników połączonych w szereg połączone równolegle) oraz równoległy.
Wilbur i Orville Wright rozwiązali ten problem stosując mały silnik, zaprojektowany tak, by był możliwie najlżejszy. Bracia Wright dokonali pierwszego lotu na wyposażonym w silnik statku powietrznym 17 grudnia 1903 r.
naukowcy opracowali silnik nazywany dziś silnikiem turboodrzutowym. silnik turbowentylatorowy, który wyposażony jest w duże, umieszczone z przodu śmigło o wielu łopatach, które wtłacza powietrze do komory spalania silnika.
W przypadku awarii silnika, główny wirnik helikoptera zwalnia i nie dostarcza już niezbędnej siły nośnej.
Silnik dieslowski W końcu silniki benzynowe zastąpiono silnikami dieslowskimi, pracującymi na o wiele mniej niebezpiecznym paliwie, jakim jest ropa.
Dziś objazdowe wesołe miasteczka wciąż używają generatorów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Silnik przeciętnej karuzeli pobiera w czasie ruchu moc od 10 do 40 kW, lecz aby wystartował, moc musi być większa.
Silniki potrójnie sprzężone składają się na przykład z cylindra wysoko, pośrednio i nisko-ciśnieniowego. Silniki takie były szeroko używane na statkach, niektóre niemieckie jednostki były napędzane przez silniki aż czterostopniowe.
Silniki przelotowe skonstruowano z myślą o zmniejszeniu strat ciepła poprzez zmniejszenie zmian temperatury w cylindrze.
Najprostszym rodzajem silnika odrzutowego jest silnik strumieniowy. Lecz aby silnik taki zaczął działać, należy najpierw nadać samolotowi odpowiednią prędkość za pomocą na przykład silnika rakietowego.
W silnikach turboodrzutowych na wale turbiny osadzony jest również wirnik przedniej sprężarki, wtłaczającej do silnika powietrze. Silniki turboodrzutowe pracują poprawnie przy prędkościach znacznie niższych od tych, których wymagają silniki strumieniowe.
Silnik dwuprzepływowy bardzo przypomina zwykły silnik turboodrzutowy. Również gazy spalinowe opuszczają silnik ze zdecydowanie mniejszymi prędkościami, co redukuje hałas.
Silnik spalinowy jest silnikiem o spalaniu wewnętrznym, to znaczy takim wewnątrz którego spalane jest paliwo dostarczające energii cieplnej. W silniku benzynowym (czyli silniku spalinowym o zapłonie iskrowym) pary benzyny mieszane są z powietrzem i następnie zapalane za pomocą iskry elektrycznej.