Dlatego to z jakimi nauczycielami wychowania fizycznego się stykają ma ogromny wpływ na podejmowaną przez nich decyzję „Iść na zajęcia wychowania fizycznego czy poprosić mamę o zwolnienie”.
Wychowanie fizyczne wykształca u danej jednostki kulturę fizyczną, która jest wyrazem określonej postawy wobec własnego ciała i aktywnej troski o swój rozwój, sprawność i zdrowie, jest umiejętnością organizowania i spędzania czasu z największym pożytkiem dla zdrowia fizycznego i psychicznego.
- tryb życia - ukształtowane nawyki - przekonania - zamiłowania - konkretne umiejętności osobnika - wychowanie fizyczne stanowi doskonały przykład wychowania przez kulturę i dla kultury – stanowi integralną część wszechstronnego procesu wychowania, a więc takiego, które uwzględnia kształcącą rolę wszelkich dziedzin kultury.
” Jednak całokształt oddziaływań fizycznych służy „kształceniu tego surowego materiału, z którego ma powstać dzieło sztuki wychowania” - I chociaż „w doświadczeniu wychowania fizycznego, czyli cielesnego od umysłowego albo moralnego oddzielać nie należy i nie można, wszelako w nauce i rozumowaniu można je uważać osobno”, - wielu pedagogów spycha wychowanie fizyczne na margines nauk ...
przepisy dotyczące zachowania się matki w czasie ciąży) 2) geneonomiczny - dążenie do zachowania i utrwalenia pożądanych typów geneonomicznych 3)obyczajowo-estetyczny - ideał estetyczny jest częścią jej wzoru obyczajowego - kształcenie określonego: - typu cielesnego - ubioru i ozdób wszelkiego rodzaju - typu kinetycznego (wzorów ruchowego zachowania się) 4) hedonistyczny - uregulowanie hedonicznego pierwiastka osobowości (jego popędów,
- Stymulacja to pobudzenie, silnik napędowy procesu wychowania fizycznego, ale ona sama nie przesądza jeszcze o jego kierunku, nie może więc wypełnić całego programu wychowawczego.
- Chociaż funkcja adaptacyjna wyznacza kierunek procesu wychowawczego, należy pamiętać aby został on stonowany z ogólnowychowawczym programem, ponieważ w przeciwnym wypadku może ulec wypaczeniu , dochodzi wówczas do asymetrii rozwojowej.
- Wychowanie fizyczne ma za zadanie kompensować ruchy i pozycje, do których zmusza dziecko jego tryb życia ( nie tylko na lekcjach wf ale również na innych przedmiotach poprzez praktykowanie tzw.
- Treścią korektywy jest wychowawcza interwencja we wszelkich przypadkach odchyleń rozwojowych, możliwych do zlikwidowania lub złagodzenia środkami wychowawczymi (ćwiczeniem) - Funkcja korektywna nie zacieśnia się do zabiegów poprawiających postawę ciała , a więc do korekty ortopedycznej.
W kategoriach praktyki pedagogicznej treść wychowania fizycznego rozbita jest na 3 kręgi formalne Kręgi te tworzą harmonijną całość i pozostają we względnej równowadze, przy czym kręgi zewnętrzne wspierają krąg wewnętrzny. Nauczyciela wychowania fizycznego – choćby przyuczonego 2.
1) zadania stawiane przed zorganizowanym procesem wychowania fizycznego na tle potrzeb rozwojowych ucznia: - kierując procesem wychowania fizycznego, nauczyciel musi się liczyć z tzw.
1) zasada świadomości
- uczeń, który rozumie cel ćwiczeń i ich praktyczne zastosowanie uczy się szybciej i chętniej
- zaszczepienie potrzeby ruchu
2) zasada aktywności
- czynny i twórczy stosunek ucznia do zajęć
- uwzględnienie zainteresowań uczniów
- podkreślenie wartości osiągniętych...
a) dydaktyczna : o potrzeba stałego informowania nauczyciela i ucznia o stopniu realizacji celów wytyczonych przez program nauczania o diagnoza pedagogiczna, która ułatwi dobór i korektę stosowanych środków b) wychowawcza : o samodoskonalenie- kontrola i ocena zaspokaja potrzebę poznania własnej wartości i samopotwierdzenia uczniac) społeczna : o ocena jest istotnym czynnikiem kształtującym wzajemne stosunki między jednostką a zespołem ...
- uczestniczą w nim wszyscy uczniowie bez względu na sprawność fizyczną i uzdolnienia ruchowe - polega na nauce i kształtowaniu abecadła ruchowego (ćwiczeń gimnastycznych, gier sportowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń o charakterze porządkowym oraz ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych) - w klasach I – III lekcje wychowania fizycznego prowadzą wychowawcy klas, od klasy IV zajęcia realizują nauczyciele wf
- realizację zapewnia całe grono pedagogiczne wspierane przez szkolną służbę zdrowia - należą do niego wszelkie przejawy troski o prawidłowy rozwój wychowanków - krąg obejmuje : - ćwiczenia śródlekcyjne - tzw.
- obejmuje typowe dla wychowania fizycznego instytucje i formy pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, które wzbogacają zakres oddziaływań fizyczno-wychowawczych - w tym kręgu znajduje się działalność: - Szkolnego Związku Sportowego - Szkolnych oraz międzyszkolnych klubów sportowych zrzeszających uczniów uzdolnionych sportowo, uczestniczących w systemie współzawodnictwa sportowego ( kółka, sks-y itp.
Celem wychowania fizycznego jest podnoszenie sprawności fizycznej, stymulowanie rozwoju fizycznego oraz kształtowanie postaw związanych z osobista troską o stan fizyczny, sprawność fizyczną, zdrowie i urodę.
ROBOTNICZE STOWARZYSZENIE TWÓRCÓW KULTURY (RSTK), organizacja społ. , Poznaniu, Gdańsku; do 1986 (kwiecień) powstało 36 stowarzyszeń terenowych; w marcu 1981 powołano Krajową Radę Koordynacyjną Robotn. Warszawski Robotniczy Klub Lit.
Funkcje aktywności fizycznej = funkcje procesów wychowania i kształcenia fizycznego Znaczenie aktywności fiz, która występuje w procesach wych i kształcenia fizycznego możemy analizować praktycznie z pkt widzenia realizacji każdej z funkcji tegoż procesu.
Bo pominąwszy nawet sam stan umysłu, że przymioty rozumu i serca po wielkiej części od stanu zdrowia i organizacji zależą, a zatem każde wychowanie moralne powinno mieć za podstawę i fundament – fizyczne” Geneza wychowania fizycznego : · obszerne piśmiennictwo, poświęcone uzasadnieniem roli wychowania fizycznego, jaką może ono spełniać w procesach wychowania i kształcenia, w produkcji i ...