Parafia Opatrzności Bożej w Poznaniu

Parafia Opatrzności Bożej w Poznaniu - parafia rzymskokatolicka w dekanacie Poznań-Piątkowo. W kronice znajduje się zapis, z którego wynika, że mieszkańcy Piątkowa zaczęli się starać o budowę kościoła już w roku 1935. Starania te jednak odłożono. Dopiero w roku 1959 ówczesny proboszcz ks. Stefan Igliński wystąpił do władz z prośbą o pozwolenie na budowę kościoła i utworzenie nowej parafii...

Czytaj Dalej

Literatura pozwala możliwie najdokładniej poznać ten świat, zrozumieć i wyrazić...

Oprócz prądów w literaturze trzymających się hasła "sztuka dla sztuki" istniały zawsze gatunki spełniające bardziej utylitarne funkcje. Sztuka nie może być wyobcowana, oderwana od rzeczywistości, sztuka bez człowieka i nie dla człowieka jest nieludzka i niepotrzebna. Literatura chyba najpełniej...

Literatura pozwala mozliwie najdokladniej poznac ten swiat, zrozumiec i wyrazic...

Oprócz pradów w literaturze trzymajacych sie hasla "sztuka dla sztuki"istnialy zawsze gatunki spelniajace bardziej utylitarne funkcje. Sztuka nie moze byc wyobcowana, oderwana od rzeczywistosci, sztuka bez czlowieka i nie dla czlowieka jest nieludzka i niepotrzebna. Literatura chyba najpelniej wyraza...

Poznanie społeczne

Schematy to struktury poznawcze, które organizują informację według pewnych tematów.

Epistemologia (gnoseologia, teoria poznania)

Usiłuje ona sformułować odpowiedź na pytania: czym jest poznanie, jaka jest jego geneza, jakie są jego warunki, czym jest podmiot, przedmiot i akt poznania, czy istnieją granice poznania.

Przymioty czynnościowe Boga ze szczególnym uwzględnieniem Opatrzności

jest: - jedyna i najprostsza (pochodzi z jedynego i niezmiennego aktu); - oglądowa; - dogłębna i wyczerpująca (bez reszty rozpoznaje każdy poszczególny przedmiot swego poznania oraz wszystkie stosunki wszystkich przedmiotów między sobą); - niezmienna i wieczna; - niezależna od wszelkich rzeczy stworzonych.

Imiona Jezusa Chrystusa - Syn Boży

Termin Syn Boży znany jest ze Starego Testamentu. Jest on tam nadawany aniołom (Pwt 32,8; Job 1,6), Ludowi Wybranemu (Wj 4,22; Os 11,1; Jr 3,19), dzieciom Izraela (Pwt 14,1; Os 2,1) a przede wszystkim królom Izraelskim (2Sm 7,14; Ps 82,6). Oznaczał on bowiem przybrane synostwo Boże albo inaczej szczególną i...

Jezus o sobie samym - Świadomość Synostwa Bożego

Tytuł Syn Dawida znany jest ze ST. Według ewangelii, Jezus używa tego tytułu w sensie intymnej relacji, która nie ma równych. Niekiedy Jezus określa siebie po prostu, że jest Synem: Mt 11,27; 13,32; Łk 10,21-22. Szczególnie w tym ostatnim tekście widzimy tę pierwotną i intymną relację, która łączy...

Syn Boży staje się człowiekiem

Słowo stało się ciałem, abyśmy poznali miłość Bożą.

Misteria z dzieciństwa i życia ukrytego Chrystusa - Misterium Bożego Narodzenia

Jezus urodził się w pokorze pewnej stajenki, w biednej rodzinie (Łk 2,6-7). Prości pasterze są pierwszymi świadkami tego wydarzenia. Właśnie w tym ubóstwie objawia się chwała nieba (Łk 2,8-20). Kościół nie przestaje śpiewać chwałę tej nocy:

Dziewica wydaje na świat dziś Odwiecznego

Ziemia...

Misteria działalności publicznej Jezusa - Głoszenie Królestwa Bożego

Trzeba wejść do Królestwa, to znaczy stać się uczniem Chrystusa, aby poznać misterium Królestwa niebieskiego (Mt 13,11).

Misteria działalności publicznej Jezusa - Znaki Królestwa Bożego

Jezus uzupełnia swoje słowa licznymi "czynami, cudami i znakami" (Dz 2,22), które objawiają, że Królestwo jest w Nim. One świadczą, że Jezus jest obiecanym Mesjaszem (Łk 7,18-23). (KKP 547)

Znaki dokonane przez Jezusa świadczą, że jest On posłany przez Ojca (J 5,36). One wzywają do wiary w Niego (J...

FRANCISZEK SALEZY - Miłość Boża podstawą wcielenia i dobra świata

Gdy mówię, Teotymie, że Bóg ujrzał najpierw jedną rzecz, a potem drugą, i zechciał jej zachowując pewien porządek w swych postanowieniach, rozumiałem to zgodnie z tym, co oświadczyłem wyżej, a mianowicie, że jakkolwiek to wszystko stało się w jednym i bardzo prostym akcie, wszakże porządek...

FRANCISZEK SALEZY - Rozpoznawanie woli Bożej

Po co zadawać sobie trud, by poznać, czy więcej podoba się Bogu, abym zmówił różaniec, czy też Godzinki N.

Nowa przestrzeń życiowa - Lud Boży

Ten bogaty w tradycje szyfr zagrożenia, osamotnienia i refleksji, ale także myśl leżącą u podstaw, gdy pod nagłówkiem „Lud Boży” mówi, iż podobało się Bogowi uświęcać i zbawiać ludzi nie pojedynczo, ale uczynić z nich Lud, który bo go poznawał w duchu i prawdzie i służył.

Wiara i chrzest - Powszechna Boża wola zbawienia

” 1Tm2,4-6 „który pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy.

Uniżenie Syna Bożego (Flp 2,5-11)

To dążenie niech was ożywia; ono też było w Chrystusie Jezusie. On, istniejąc w postaci Bożej, nie skorzystał ze sposobności, aby na równi być z Bogiem, lecz ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi, stawszy się podobnym do ludzi. W zewnętrznym przejawie, uznany za człowieka, uniżył...

Poezja filozoficzna - Poznanie jako pragnienie

Zakoń-czenie W chmur odbiciu nie pozostawia wątpliwości, to świat poznaje („sprawdza”, powiadaLeśmian) sam siebie: Świat się sprawdza w jeziorze.

Władysław Broniewski - Wiersze o wczesnej wiośnie pisane późną jesienią

Żyję sobie, jestem poetą,

diabli komu do tego.

Łażę,

depczę warszawski beton,

piszę wiersze – z niczego.

W oficynie na Mokotowiemieszkam,

płacę komorne,patrzę na chmury wieczorne:miedź stopiona z ołowiem.

Hoduję radość zamarłąw ciasnych szczelinach bytu,

aż przyjdzie wiosna – spazmem za...

Jerzy Liebert - Boża noc

Pokąd mnie będziesz gnębił, gniótł,

Smolisty stropie – smołą trwożył?

Rozdawco plag, szafarzu cnót,

Bezgwiezdny szpiegu boży!

Dokąd mnie wzywasz? Wołasz, skąd –

Kogucim śpiewem o północy,

Zza szyb, w świetlicy każdy kąt

Hyzopem wpływasz nocy?

Budzisz mnie, grozisz – czegóż...

"Czucie i wiara" jako zasada romantycznego poznania. Ballada "Romantyczność" A. Mickiewicza manifestem poezji romantycznej

Tak więc Mickiewicz opowiada się wyraźnie za romantyczną zasadą poznania świata. Przede wszystkim pogląd, wynoszący doznania związane ze światem ducha nad poznanie naukowe.