Kościół św. Kazimierza Królewicza w Policach

Kościół św. Kazimierza Królewicza w Policach

Kościół św. Kazimierza Królewicza w Policach – jest najmłodszym kościołem miasta Police. Znajduje się na Osiedlu Anny Jagiellonki przy ulicy Kard. Stefana Wyszyńskiego 2F. Parafia pw. Świętego Kazimierza Królewicza jest najludniejszą w archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej. W kościele odbywają się koncerty Polickich Dni Muzyki...

Czytaj Dalej

Dzieje parafii i kościoła św. Barbary w Rumianie

dziekan lubawski Kazimierz Szczepański położył kamień wgielny56 + fakt ten możemy uznać za rozpoczęcie budowy kościoła.

Kościół św. Jakuba w Toruniu

Budowany jako kościół parafialny Nowego Miasta przy jego rynku w 1309-1424. Gotycki, trójnawowy, bazylikowy z wieżą o charakterystycznym podwójnym dachu. Rzadko spotykane w Polsce łuki przyporowe przenoszą ciężar sklepienia nawy głównej na skarpy naw bocznych. Ściany zew­nętrzne dekorowane są...

Kościół św. Anny w Krakowie

Uniwersytecka kolegiata w obecnej po­staci została zaprojektowana przez Tylmana z Gameren i zbudowana w 1689-1703 na miejscu XIV-wiecznej świątyni. Stanowi jeden z najwspanialszych przykładów baroku w Krakowie. Ozdobą wnętrza jest pastelowa, stiukowa dekoracja Baltazara Fontany, autora także ołtarzy i...

Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie

Przy ul. Grodzkiej, pierwszy barokowy kościół w Krakowie, zbudowany w 1619 wg proj. Giovanniego Trevano. Przed kościo­łem, na cokołach, charakterystyczny rząd 12 późnobarokowych figur apostołów (I poł. XVIII w.). Surowe piękno tej monumen­talnej, zbudowanej na planie łacińskiego krzyża, jezuickiej...

Kościół św. Katarzyny w Krakowie

Gotyckie krużganki z fragmentami polichromii z 2 poł XIV w.

Kościół św. Mikołaja - Gdańsk

Powstały na pocz. XIII w. kościół parafialny dla osady kupców i rzemieślników, książę pomorski Świętopełek przekazał w 1227 przybyłym z Krakowa Dominikanom. Budowę gotyckiego, trójnawowego kościoła 1 klasztoru rozpoczęto w 1348 a zakoń­czono ok. 1487. Wystrój wnętrza kościoła pochodzi z...

Kościół św. Katarzyny - Gdańsk

Kościół zbudowano w 1379-1432, a do pocz. XVI w. trwała budowa wieży, kaplicy i prezbiterium. Później wielokrotne przebu­dowy i rekonstrukcja w 1975-79. Halowy, trójnawowy przykrywają dachy z pięknymi szczytami od wsch. Wieża o wys. 76 m. W 1945 kościół przejęli karmelici z Kra­kowa. W miejscu gł...

Kościół św. Jakuba - Sandomierz

Zespół podominikański, założony w 1226, z fundacji bpa Iwona Odrowąża, przebudowany na barokowy w XVII w., 1907­-09 reromanizacja. Najwcześniejszy w Ma­łopolsce kościół z cegły, najpiękniejszy romański kościół dominikański w Polsce. Bazylika trójnawowa, korpus pięcioprzęsło-wy, arkady...

Kościół św. Jana Jerozolimskiego

Na wsch. od Ostrowa Tumskiego, nie­opodal ruchliwego Ronda Śródka. Kościół wzniesiony na przełomie XII i XIII w. przez joannitów (Zakon Kawalerów Maltańskich) jest jedną z pierwszych w Polsce budowli z cegły. Wcześniej istniał tu kościół św. Michała, przy którym Mieszko Stary założył pierwszy w...

Kościół św. Jana Ewangelisty

Wewnątrz łuk tęczowy z cera­micznymi służkami, polichromia z przełomu XV i XVI w.

Kościoły wobec kryzysów w Afryce Południowej: Kościół jako narzędzie, Kościół jako substytut

Kościoły afrykańskie w latach 80. sukcesywnie odnowiły tę funkcję, którą wydarzeniamające miejsce po uzyskaniu niepodległości czasowo przeniosły w stan zawieszenia.Występowały jako rozjemcy, a w niektórych przypadkach zastępowały działania bezsilnychczy nieskutecznych państw. Nowa koniunktura...

Horacjańskie rozumienie "Carpe Diem" w odniesieniu do "Rozmów z katem" Kazimierza Moczarskiego.

Kazimierz Moczarski widział, jak hitlerowiec przyjął ów wyrok i odnotował jego postawę. Kazimierz Moczarski ukazuje wpływ systemu totalitarnego na kształtowanie psychiki człowieka.

MAŁŻEŃSTWA literackie – od św. Aleksego do Ziembiewiczów.

MAŁŻEŃSTWA literackie – od św. Aleksego do Ziembiewiczów.

 

Małżeństwo to związek dwojga ludzi – kobiety i mężczyzny. Religia chrześcijańska dowodzi, iż pierwsze małżeństwo ustano–wił Bóg, stwarzając Adama i Ewę – pierwszych rodziców. Dwie osoby, które winna łączyć miłość, wzajemny...

Uzasadnij, że poznane teksty Kazimierza Przerwy- Tetmajera są poetyckim manifestem pesymizmu.

Z powyższych przykładów postawa Kazimierza Przerwy- Tetmajera jasno jawi się jako pesymistyczna - poeta wyraźnie doradza czytelnikom bierną postawę wobec otoczenia i ascetyczny pogląd na życie.

Służyć temu, cóż ci jest w niebie  (Legenda o św. Aleksym) jako dewiza sztuki i literatury średniowiecznej.

Służyć temu, cóż ci jest w niebie  (Legenda o św. Aleksym) jako dewiza sztuki i literatury średniowiecznej.

 

W bardzo słownikowy sposób średniowieczem możemy nazwać epokę rozciągającą się między starożytnością, a czasami odrodzenia. Dokładne ramy czasowe trudno ustalić, jednakże przyjęło...

ASCETA - św. ALEKSY

Rozdał swój majątek i ruszył na wędrówkę po świecie. Cały czas spędzał na modlitwie, żebrał, inni ludzie go nie obchodzili. Chodziło mu o całkowitą anonimowość. Chciał aby nikt go nie znał i mógł całkowicie poświęcić się Bogu. Został uznany za świętego (Maryja zeszła z ołtarza i kazała...

ASCETA - św. FRANCISZEK

W Asyżu założył zakon franciszkanów. Rozdał swój majątek. Wędrował po kraju wygłaszając kazania, które nawoływały do miłości do bliźniego.

Czy asceza prowadzi do świętości? Ideał ascety w kulturze i literaturze średniowiecza na podstawie Legendy o św. Aleksym

Wiek XV był wielkim bujnego rozwoju poezji religijnej i świeckiej. Na szczególną uwagę zasługuje literatura hagiograficzna (żywotopisarstwo świętych), która ukształtowała się już z pierwszych wiekach chrześcijaństwa (IV V wiek) na Wschodzie. Ten typ literatury związany jest z popularnym w...

Legenda o ś. Aleksym i Kwiatki św. Franciszka – dwa oblicza średniowiecznej ascezy

Asceza jest to wyrzeczenie się dóbr materialnych, ziemskich, postawa preferująca dobra duchowe, umartwienie ciała, by doskonalić się w cnocie. Celem postawy ascetycznej było osiągnięcie świętości. Ascetę cechowało postawienie wszystkiego na jedną kartę, maksymalizm postawy, tzn. całkowite...

Motyw śmierci w literaturze średniowiecznej na przykładzie Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Pieśni o Rolandzie, Dziejów Tristana i Izoldy, Legendy o św. Aleksym.

Myśl o śmierci zajmowała bardzo ważne miejsce w literackim dorobku średniowiecza. Już od XI w. pojawiały się teksty określane mianem contemptus mundi, w których ukazywana była marność rozkoszy i wspaniałości doczesnego świata wobec nieubłaganej śmierci, która dosięgnie każdego człowieka...