Kościół św. Jakuba w Tuchowie

Kościół św. Jakuba w Tuchowie

Kościół pw. św. Jakuba Starszego Apostoła w Tuchowie – murowany późnobarokowy kościół parafialny w Tuchowie. Kościół został zbudowany w latach 1791–1794, na miejscu dwóch wcześniejszych świątyń o tym samym wezwaniu, pierwszej, drewnianej z 1458 roku i kolejnej, murowanej, pochodzącej z I. połowy XVII wieku. Obecny kościół powstał dzięki fundacji benedyktynów z opactwa w Tyńcu. Konsekrował go w...

Czytaj Dalej

Kościół św. Jakuba w Toruniu

Budowany jako kościół parafialny Nowego Miasta przy jego rynku w 1309-1424. Gotycki, trójnawowy, bazylikowy z wieżą o charakterystycznym podwójnym dachu. Rzadko spotykane w Polsce łuki przyporowe przenoszą ciężar sklepienia nawy głównej na skarpy naw bocznych. Ściany zew­nętrzne dekorowane są...

Kościół św. Jakuba - Sandomierz

Zespół podominikański, założony w 1226, z fundacji bpa Iwona Odrowąża, przebudowany na barokowy w XVII w., 1907­-09 reromanizacja. Najwcześniejszy w Ma­łopolsce kościół z cegły, najpiękniejszy romański kościół dominikański w Polsce. Bazylika trójnawowa, korpus pięcioprzęsło-wy, arkady...

Dzieje parafii i kościoła św. Barbary w Rumianie

Dzieje parafii i kościoła św. Barbary w Rumianie Kościół św. Barbary nie doczekał się żadnego wyczerpującego opracowania. Literatura powierzchownie zajmuje się ta świątynią, ograniczając się jedynie do datowania i krótkich opisów. Wiadomości na temat historii kościoła możemy czerpać jedynie z niepublikowanych, dotychczas nieznanych źródeł. Praca ta dotyczy dziejów kościoła rumiańskiego (obecnego oraz poprzedniego) powstała w oparciu o przeprowadzoną ...

Kościół św. Anny w Krakowie

Uniwersytecka kolegiata w obecnej po­staci została zaprojektowana przez Tylmana z Gameren i zbudowana w 1689-1703 na miejscu XIV-wiecznej świątyni. Stanowi jeden z najwspanialszych przykładów baroku w Krakowie. Ozdobą wnętrza jest pastelowa, stiukowa dekoracja Baltazara Fontany, autora także ołtarzy i...

Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie

Przy ul. Grodzkiej, pierwszy barokowy kościół w Krakowie, zbudowany w 1619 wg proj. Giovanniego Trevano. Przed kościo­łem, na cokołach, charakterystyczny rząd 12 późnobarokowych figur apostołów (I poł. XVIII w.). Surowe piękno tej monumen­talnej, zbudowanej na planie łacińskiego krzyża, jezuickiej...

Kościół św. Katarzyny w Krakowie

Przy ul. Augustiańskiej, wspaniała, monu­mentalna, trzynawowa bazylika bez wież powstała w 1425. Gotyckie krużganki z fragmentami polichromii z 2 poł XIV w. Barokowy ołtarz główny (1634), niezwykle bogato zdobiony, z obrazem św. Katarzyny (XVII w.), doskonale komponuje się ze stallami. We wnętrzu...

Kościół św. Mikołaja - Gdańsk

Powstały na pocz. XIII w. kościół parafialny dla osady kupców i rzemieślników, książę pomorski Świętopełek przekazał w 1227 przybyłym z Krakowa Dominikanom. Budowę gotyckiego, trójnawowego kościoła 1 klasztoru rozpoczęto w 1348 a zakoń­czono ok. 1487. Wystrój wnętrza kościoła pochodzi z...

Kościół św. Katarzyny - Gdańsk

Kościół zbudowano w 1379-1432, a do pocz. XVI w. trwała budowa wieży, kaplicy i prezbiterium. Później wielokrotne przebu­dowy i rekonstrukcja w 1975-79. Halowy, trójnawowy przykrywają dachy z pięknymi szczytami od wsch. Wieża o wys. 76 m. W 1945 kościół przejęli karmelici z Kra­kowa. W miejscu gł...

Katedra św. Jakuba Starszego

Współkatedra arcybiskupstwa warmiń­skiego (katedra we Fromborku). Kościół budowany w 2 poł. XIV w., gotycki, halowy, trójnawowy (dł. 58 m), wieża o wys. 61 m dobudowana w 1596. Po obu jej stronach w 1721 powstały kaplice. W poł. XVI w. nawa główna otrzymała sklepienie sieciowe, nawy boczne kryształowe...

Kościół św. Jana Jerozolimskiego

Na wsch. od Ostrowa Tumskiego, nie­opodal ruchliwego Ronda Śródka. Kościół wzniesiony na przełomie XII i XIII w. przez joannitów (Zakon Kawalerów Maltańskich) jest jedną z pierwszych w Polsce budowli z cegły. Wcześniej istniał tu kościół św. Michała, przy którym Mieszko Stary założył pierwszy w...

Kościół św. Jana Ewangelisty

Gotycki kościół wznieśli po 1318 Fran­ciszkanie. W czasie reformacji kościół przekazano protestantom, a w klasztorze umieszczono szpital. Obiekt kilkakrotnie remontowany, w XIX w. i w 1929-30. W ostatniej wojnie nie ucierpiał. Obecnie należy do Palotynów. W 1982-85 powstało nowe skrzydło...

MAŁŻEŃSTWA literackie – od św. Aleksego do Ziembiewiczów.

MAŁŻEŃSTWA literackie – od św. Aleksego do Ziembiewiczów.

 

Małżeństwo to związek dwojga ludzi – kobiety i mężczyzny. Religia chrześcijańska dowodzi, iż pierwsze małżeństwo ustano–wił Bóg, stwarzając Adama i Ewę – pierwszych rodziców. Dwie osoby, które winna łączyć miłość, wzajemny...

Służyć temu, cóż ci jest w niebie  (Legenda o św. Aleksym) jako dewiza sztuki i literatury średniowiecznej.

Służyć temu, cóż ci jest w niebie  (Legenda o św. Aleksym) jako dewiza sztuki i literatury średniowiecznej.

 

W bardzo słownikowy sposób średniowieczem możemy nazwać epokę rozciągającą się między starożytnością, a czasami odrodzenia. Dokładne ramy czasowe trudno ustalić, jednakże przyjęło...

ASCETA - św. ALEKSY

Rozdał swój majątek i ruszył na wędrówkę po świecie. Cały czas spędzał na modlitwie, żebrał, inni ludzie go nie obchodzili. Chodziło mu o całkowitą anonimowość. Chciał aby nikt go nie znał i mógł całkowicie poświęcić się Bogu. Został uznany za świętego (Maryja zeszła z ołtarza i kazała...

ASCETA - św. FRANCISZEK

W Asyżu założył zakon franciszkanów. Rozdał swój majątek. Wędrował po kraju wygłaszając kazania, które nawoływały do miłości do bliźniego.

POEZJA JAKUBA JASIŃSKIEGO

Jakub Jasiński napisał wiele utworów.

Rozwiń myśl Jana Jakuba Rousseau zawartą w Nowej Heloizie : „Miłość pozbawiona uczciwości traci swój największy powab”

Niewielką mam wiedzę i małe doświadczenie w tej dziedzinie, bo jestem młodym człowiekiem, ale tyle już wiem, że miłość jest najwspanialszym, najbardziej ludzkim uczuciem, motorem działania, pobudką do czynów najszlachetniejszych, ale też zbrodniczych.

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

 

Czy asceza prowadzi do świętości? Ideał ascety w kulturze i literaturze średniowiecza na podstawie Legendy o św. Aleksym

Wiek XV był wielkim bujnego rozwoju poezji religijnej i świeckiej. Na szczególną uwagę zasługuje literatura hagiograficzna (żywotopisarstwo świętych), która ukształtowała się już z pierwszych wiekach chrześcijaństwa (IV V wiek) na Wschodzie. Ten typ literatury związany jest z popularnym w...

Legenda o ś. Aleksym i Kwiatki św. Franciszka – dwa oblicza średniowiecznej ascezy

Asceza jest to wyrzeczenie się dóbr materialnych, ziemskich, postawa preferująca dobra duchowe, umartwienie ciała, by doskonalić się w cnocie. Celem postawy ascetycznej było osiągnięcie świętości. Ascetę cechowało postawienie wszystkiego na jedną kartę, maksymalizm postawy, tzn. całkowite...

Motyw śmierci w literaturze średniowiecznej na przykładzie Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią, Pieśni o Rolandzie, Dziejów Tristana i Izoldy, Legendy o św. Aleksym.

Myśl o śmierci zajmowała bardzo ważne miejsce w literackim dorobku średniowiecza. Już od XI w. pojawiały się teksty określane mianem contemptus mundi, w których ukazywana była marność rozkoszy i wspaniałości doczesnego świata wobec nieubłaganej śmierci, która dosięgnie każdego człowieka...