O pierwszoplanowej roli konstytucji w systemie prawnym decydują dwie zasady: Konstytucja może być zmieniona tylko w szczególnym trybie, nie stosowanym przy uchwalaniu innych ustaw, który charakteryzuje się zwiększonym quorum i koniecznością uzyskania kwalifikowanej większości głosów.
Złożone = składają się z kilku aktów, z których każdy reguluje pewien wycinek materii konstytucyjnej (np. konstytucja III Republiki Francuskiej).
Mała Konstytucja ograniczała uprawnienia Sejmu, wprowadzała obce polskiej tradycji instytucje, takie jak Rada Państwa łącząca w sobie uprawnienia władzy wykonawczej i ustawodawczej. Na nic się zdały próby obrony konstytucji marcowej przez PSL, na którą powoływał się przecież PKWN.
Konstytucja Polski Ludowej uchwalona została 22 lipca 1952 roku – wnoszone przez następnych prezydentów poprawki i uzupełnienia nie zmieniły jednak jej stalinowskiego charakteru. Konstytucja stwierdzała, że Polska Rzeczpospolita Ludowa jest państwem demokracji ludowej.
przyjęcie demokratycznego trybu zmiany ustawy zasadniczej, ustanowienie instytucji Trybunału Konstytucyjnego - konstytucja zachowuje unitarny charakter państwa, wprowadza regiony stanowiące jednostki autonomiczne - w zakresie wykonywania władzy państwowej konstytucja przyjęła zasady systemu parlamentarno – gabinetowego - inną grupę przepisów konstytucyjnych stanowią Statuty regionów o autonomii specjalnej i ich późniejsze ...
-tworzy całokształt norm dotyczących podstaw politycznego ustroju państwa -na system źródeł prawa konstytucyjnego składa się: -prawo zwyczajowe: jest częścią pisanego powszechnego prawa zwyczajowego, efektem jego obowiązywania są następujące instytucje polityczne: parlament, Tajna Rada, prerogatywy królewskie oraz zasada zwierzchnictwa parlamentu -orzecznictwo sądów – postanowienia sądów powszechnych, odnoszące się do ...
V rcguluje sposób zmiany konstytucji -procedura ta wymaga wniosku 2/3 izb Kongresu lub zwołania konwencji konstytucyjnej celem wprowadzenia poprawek do konstytucji na wniosek legislatywy 2/3 stanów- zmiany konstytucji wymagają akceptacji 3/4 stanów art.
6 grudnia 1978 roku w ogólnonarodowym referendum konstytucja została zatwierdzona i w tym samym roku dnia 27 grudnia podpisana przez króla. Konstytucja ustanawia gwarancje demokracji politycznej oraz system rządów parlamentarno-gabinetowych.
V reguluje sposób zmiany konstytucji • procedura ta wymaga wniosku 2/3 izb Kongresu lub zwołania konwencji konstytucyjnej celem wprowadzenia poprawek do konstytucji na wniosek legislatur 2/3 stanów • zmiany konstytucji wymagają akceptacji 3/4 stanów - art.
Rozdział I - obejmuje zasady ogólne II – zawiera katalog praw, wolności i obowiązki człowieka III – reguluje ogólne zasady prawa wyborczego IV – kompetencje i zasady działania Rady Najwyższej oraz prawa i obowiązki deputowanych V – tryb wyboru i uprawnienia Prezydenta VI – uprawnienia Gabinetu Ministrów oraz innych organów władzy wykonawczej VII i VIII – regulują organizację i funkcjonowanie prokuratury i ...
3 wymieniając dwie formy: • wybór przedstawicieli w wyborach powszechnych • referendum o nieograniczonym zakresie przeprowadzane na mocy decyzji prezydenta (osobiste uprawnienie); jest rozstrzygające- najbardziej dominującą pozycję ma Prezydent Republiki • prezydent nie odpowiada politycznie przed parlamentem i nie wszystkie jego działania wymagają kontrasygnaty • posiada wiele uprawnień osobistych, podejmowanych samodzielnie • wybierany jest w ...
- konstytucja uchwalona większością 54% obywateli przy frekwencji 58%; - biorąc pod uwagę właściwy brak doświadczenia społeczeństwa rosyjskiego w stosunku do demokratycznych rozwiązań, konstytucja jest aktem zachęcającym do podjęcia aktywności publicznej dla obywateli; - składa się z 9 rozdziałów i zawiera cztery zasadnicze grupy zagadnień: • zasady ustrojowe – republikańska forma rządów, federalizm, demokratyczne państwo ...
1 i 20) * zasada podziału władz oraz praworządności - konstytucja sztywna - normalna zmiana konstytucji –(nie precyzuje kto może wnieść wniosek) wniosek o zmianę konstytucji -> przyjęcie go większością 2/3 głosów przez Parlament i Radę Związkową - pośrednia zmiana – przy ratyfikowaniu umów międzynarodowych lub z zakresu stosunków okupacyjnych wystarczy ogólna deklaracja parlamentu, iż umowy nie stoją w ...
Kwestia prymatu nie jest w pełni uregulowana w konstytucji, ustawa zasadnicza nie wskazuje aby normy prawa pierwotnego lub wtórnego miały mieć pierwszeństwo przed Konstytucją. 2 Konstytucji pomija traktat ratyfikowany za zgodą wyrażoną w referendum ogólnokrajowym.
3 Konstytucji RP wymaga interpretacji. Konstytucja nie wyklucza możliwości bezpośredniego stosowania aktów filarów II i III.
Nawiązując do orzeczeń FSK Trybunał Konstytucyjny stwierdził, iż uznanie prymatu prawa WE/UE dotyczy regulacji, które: Nie kolidują z normą konstytucyjną, w szczególności z prawami i wolnościami chronionymi w konstytucji RP; Wydane zostały w granicach przyznanych instytucją kompetencji Korzystałem z książki „Instytucje i prawo UE” Barcz, Górka , Wyrozumska, rozdział XII „Zapewnianie efektywności ...
- Zapewnienie bezpieczeństwa obywateli,
- zapewnienie bezpieczeństwa i nienaruszalności granic,
- udzielenie pomocy Polakom zamieszkałym za granicą,
- opieka nad obywatelami polskimi podczas pobytu za granicą,
- Opieka nad weteranami walki o niepodległość,
- Prowadzenie polityki zmierzającej do...
Z treści konstytucji można współcześnie wyprowadzić następujące zasady ustrojowe: republikańskiej formy rządów, demokratycznego państwa prawnego, sprawiedliwości społecznej, jednolitości państwa, suwerenności (zwierzchnictwa), przedstawicielstwa (reprezentacji), trójpodziału i równowagi władz, systemu rządów parlamentarno-gabinetowych, wieloprzymiotnikowego prawa ...
SZCZEGÓLNA MOC PRAWNA- najwyższe miejsce w systemie norm prawa stanowionego, jest aktem najwyższym, wszystkie inne akty normatywne muszą być z nią zgodne, nie mogą być sprzeczne, akty normatywne muszą przyjmować treści w jak najpełniejszy sposób urzeczywistniając postanowienia konstytucji Sprzeczność może przybierać: - charakter materialny- takie ukształtowanie treści normy, że nie jest możliwe jednoczesne wykonanie tej normy i normy ...
I choć opiera się na niej cały system prawny państwa, to wymieniona została jedynie we wstępie do Konstytucji RP i nie znajdujemy rozwinięcia jej treści w dalszej części Konstytucji.