Oznacza częściową utratę lub zaburzenie procesu nabywania zdolności mówienia i rozumienia-dysfazja percepcyjno ekspresyjna czyli ruchowo czuciowa częściową utratę mówienia lub zaburzenie rozwoju mówienia przy zachowaniu i prawidłowo rozumiejącej się zdolności rozumienia-dysfazja ekspresyjna tzw motoryczna, częsciowa utrata rozumienia przy zachowanej zdolnościmówienia-dysfazja czuciowa,percepcyjna, sensoryczna
W wypadku rozwojowej afazji, dysfazji dziecięcej mowa od początku rozwija się na patologicznym podłożu (gdyż upośledzenie rozwoju CUN powoduje, że nie ma odpowiednich warunków do normalnego kształtowania się i rozwoju mowy), natomiast w przypadku nabytej afazji, dysfazji dziecięcej mowa początkowo wykształca się na prawidłowej podstawie, a dopiero później sytuacja ta ulega niekorzystnej zmianie.
W niniejszym opracowaniuprzyjęto ten termin, obok pojęcia dysfazji, dla nazwania obu postaci z a burzeńafatycznych (rozwojowej i nabytej) występujących u dzieci, u którychnic został jeszcze zakończony proces rozwoju mowy.
Celem łych zajęć jcsl szeroko rozumiane przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania. Wspieranie terapii logopedycznej ćwiczeniami w czytaniu i pisaniu zwiększa jej efektywność i dlatego od momentu, gdy dziecko osiąga wiek szkolny wprowadza się ćwiczenie łych umiejętności.
Dzieci z dysfazją...
Naturalna potrzeba bawienia się jesl najbardziej charakterystyczną cechą życia dziecka. Zabawa jest też zasadniczą formą jego działalności i dlatego prowadząc terapię dziecka z dysfazją, wykorzystuje się ją jako podstawowy sposób pracy.
Powstaje w wyniku uszkodzenia ośrodków korowych mowy przed jej rozwojem. Uszkodzenie może być spowodowane u dzieci urazem czaszki, chorobami zakaźnymi, przez nowotwór lub zapalenie opon mózgowych.
Wyróżniamy dwa typy zaburzeń:
Ekspresywno-dysfatyczny (uszkodzenie ośrodków ruchowych...
Dzieci z zaburzeniami dysfatycznymi często wykazują te* inne zaburzenia. Należą do nich (Kordyl 1981; Herzyk 1992):
zaburzenia myślenia pojęciowego (np zredukowana jest zdolność do wyodrębniania istotnych cech przedmiotów),
- spowolnienie i Izw. lepkość procesów myślenia (co przejawia się tym...
Kompleksową terapię dzicci dysfatycznych w Polsce prowadzi się w ośrodkach rehabilitacyjnych i zakładach leczniczych. Najbardziej znanym jest Zakład Leczniczo-Wychowawczy Zgromadzenia Sióstr Felicjanek dla Dzicci Afatycz-nych, mieszczący się w Krakowie. Specjaliści zatrudnieni w lym zakładzie...
Mają one na celu (Dudzińska 1983): aktywizowanie myślenia dzieci,
rozwijanie ich sprawności umysłowej, np, zdolności wnioskowania, porównywania, analizy i syntezy ild.,
rozwijanie czynności poznawczych: wrażeń, spostrzeżeń wzrokowycli i słuchowych, pamięci i wyobraźni.
ćwiczenie uwagi i zdolności...
W ramach tych zajęć prowadzi się gimnastykę i logorytmikę. Systematyczne podnoszenie sprawności ruchowej poprzez ćwiczenia gimnastyczne przyczynia się do wszechstronnego rozwoju psychicznego i fizycznego dziccka. a zatem korzystnie wpływa na rozwój jego osobowości (zgodnie z zasadą jedności rozwoju...
Ich celem jesl niwelowanie zaburzeń w zakresie koordynacji wzrokowo-ni-chowej, ćwiczenia grafomotoryki i percepcji wzrokowej, świadome kierowanie spostrzeżeniami wzrokowymi dziecka, ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
W ramach tych zajęć przeprowadza się ćwiczenia konstrukcyjne (np...