-
Ocena brak
Aksjologiczne, społeczne i formalnoprawne uwarunkowania dysfunkcji
Aksjologiczne
• wartości nie maja odzwierciedlenia w prawie pozytywnym
• rozbieżności między wewnątrz systemu prawnego w zakresie chronionych wartości
• brak spójnego systemu aksjologicznego w zakresie danej regulacji( sprzeczność aksjologiczna)
Społeczne
• jakiś stopień dezaprobaty dla konkretnych...
-
Ocena brak
Podstawowe nieporozumienia i uproszczenia wynikające z niewłaściwego rozumienia „funkcji prawa"
1) Funkcje zastępuje się wiarą w omnipotencję, prawo rozumiemy globalnie, zglobalizowane przekonanie o funkcjonalności prawa, przekonanie, że każda regulacja doprowadzi do jakiś skutków(„jak uregulujemy nie będzie problemu”).
2) Funkcje mylą z celem – socjologowie przez funkcję rozumieją realne...
-
Ocena brak
Pojęcie i cechy szczególne dysfunkcjonalności
Przejawy dysfunkcjonalności kultury prawnejprzejawiają się w rozlicznych rozbieżnościach (asymetrii) między prawem pozytywnym a prawem intuicyjnym. Jeśli prawo pozytywne nie pełni funkcji, do których w odczuciu społecznym jest| powołane (tzn., jeśli pozostaje niezgodne ze społecznym poczuciem...
-
Ocena brak
Wpływ podłoża histerycznego na funkcjonowanie instytucji prawnych (przykład Włoch")
O tym jaki stan charakteryzuje dane społeczeństwo, decyduje historia.
* Tak, więc konsekwencje historycznych perturbacji mogą być nie zwykle długo odczuwalne. Instytucje - układy społeczne, które warunkują ich działanie ewoluowały czasie, ale nie możemy być pewni, czy osiągnęły unikatowy i dobrze...
-
Ocena brak
Zaufanie społeczne jako warunek funkcjonowania prawa
David Hume, osiemnastowieczny filozof szkocki, przytoczył prostą przypowieść, która dobrze oddaje zasadniczy problem, który utrudnia racjonalne myślenie prospołeczne: „Twoje zboże jest dojrzałe już dzisiaj; moje dojrzeje dopiero jutro. Jest korzystne dla nas obu, iżbym ja pracował dzisiaj z tobą i...
-
Ocena brak
Rola prawa w kreowaniu instytucji społeczeństwa obywatelskiego
Akcje społecznego kapitału, takie jak zaufanie, normy i sieci stowarzyszeń zwykle są samowzmacniające i kumulują się. Dodatnie sprzężenia zwrotne prowadzą do równowagi społecznej, dla której typowy jest wysoki poziom współpracy, zaufania, odwzajemniania, obywatelskiego zaangażowania i wspólnego...
-
Ocena brak
Nielegalne związki administracji publicznej z grupami interesu
Wpływy nieprawomocne ani system polityczny jako całość, ani administracja publiczna nie uznają pewnych grup nacisku za prawomocną reprezentację określonych interesów. Rzadko dotyczy to wszystkich grup interesu,
* Czasem jest to konsekwencją, specyficznych cech systemu politycznego, takich np., które...
-
Ocena brak
Legalne modele współpracy administracji publicznej z grupami interesu
Llegalne oznacza to, że w części systemów politycznych działalność rozmaitych grup interesu nie tylko jest uznawana za oczywisty składnik życia politycznego, lecz - co więcej - legalną i oficjalnie akceptowaną formę uczestnictwa w procesach kształtowania ważnych decyzji publicznych. Tak właśnie jest...
-
Ocena brak
Metody walki z korupcją w instytucjach stosujących prawo
*Osoby odpowiedzialne za przebieg śledztwa i wniesienie oskarżenia muszą narzucić swym podwładnym wysokie standardy postępowania;
*Urzędnicy sądowi powinni być odpowiedzialni za swe postępowanie (lub zachowanie niezgodne z etyką) przed sędziami i na wypadek, powinni podlegać sanacjom ze strony...
-
Ocena brak
Społeczne gwarancje efektywnego wymiaru sprawiedliwości
1. Obsadzanie stanowisk w sądownictwie
* Prawo do uczciwego procesu przed bezstronnym sądem jest powszechnie uznawane za fundamentalne prawo człowieka.
* Rozprawa musi odbyć się przed niezależnym bezstronnym i odpowiednio wykwalifikowanym urzędnikiem sądowym.
* Ludzi trafiających do pracy w...
Strona poprzednia 1 2 3 następna