-
Ocena brak
Plan projektu
Projekt jest to jednorazowe przedsięwzięcie, które ma ustalony wynik końcowy, harmonogram i kosztorys.
Czynności podczas opracowywania planu projektu wymieniono poniżej.
1) Poznanie opinii klienta przy sporządzaniu planu projektu.
2) Wyznaczenie celu projektu, czyli tego co ma być osiągnięte lub...
-
Ocena brak
Organizacja i koordynacja
Przez organizację rozumie się ustanowienie stosunków zależności pomiędzy stanowiskami, którym wyznaczono wyspecjalizowane zadania, konieczne do osiągnięcia wyznaczonych celów przedsiębiorstwa. Definicji organizacji jest sporo, każdy teoretyk zajmujący się tymi problemami buduje swoją.
Niżej...
-
Ocena brak
Ewolucja klasycznych systemów planowania
Planowanie nie jest nową ideą. Już w 1916 roku Henri Fayol zaliczył je (pod nazwą „przewidywanie”) do pięciu wyodrębnionych przez siebie funkcji administracyjnych przedsiębiorstwa. „Przewidywać” znaczyło, według niego, snuć określone przypuszczenia co do przyszłości i przygotowywać ją...
-
Ocena brak
Prawa naukowej organizacji
W ramach dotychczasowych prac badawczych nad organizacją wydzielone zostały prawa naukowej organizacji pracy.
- Prawo podziału pracy - określone procesy dzieli się na proste i nieznacznie złożone zadania i powierza się je do wykonania pojedynczym osobom lub maszynom. Podział pracy jest...
-
Ocena brak
Zasady planowania
Na podstawie literatury sformułowano siedem zasad, którym powinno odpowiadać skuteczne planowanie.
1) Istotne jest, aby osoby odpowiadające za wykonanie zamierzonych działań brały udział w ich formowaniu. Udział tych osób pozwala zapewniać ich lepszą jakość oraz zaangażowanie tych, od których...
-
Ocena brak
Podstawowe definicje w organizacji pracy
System pracy jest to wydzielenie w dobowym bilansie czasu pracy zmian roboczych przeznaczonych na realizację wzajemnie ze sobą powiązanych grup czynności i operacji.
W przodkach ścianowych stosowane są dwu-, trój- i czterozmianowe systemy pracy w następujących układach:
- system trójzmianowy:
•...
-
Ocena brak
Planowanie długookresowe
Elementy planowania obejmującego całość działalności przedsiębiorstwa pojawiły się w latach 50. XX wieku. Rzadko jednak wybiegały poza horyzont pięciu lat. Aż do lat 60. sytuacja rynkowa cechowała się silną presją popytu. Problemem głównym przedsiębiorstw było zapewnienie sobie wzrostu co...
-
Ocena brak
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa
Organizowanie wynika z potrzeby efektywnej i sprawnej współpracy, ponieważ działalność grupowa jest:
- bardziej wydajna i mniej kosztowna niż działanie indywidualne,
- opłacalna z uwagi na uzyskanie obniżenia nakładów potrzebnych do osiągnięcia celów postawionych sobie przez grupę.
Stąd...
-
Ocena brak
Planowanie strategiczne
Koncepcja planowania długookresowego dominowała aż do połowy lat 60. XX wieku. Ale już na początku tej dekady, mimo że wzrost nadal postępował, przedsiębiorstwa stosujące tę metodę dostrzegły, że nie jest ona dostosowana do warunków, które stały się bardziej złożone. Nasilała się presja...
-
Ocena brak
Plan taktyczny
Plan taktyczny, zwany też planem operacyjnym, jest budowany na podstawie planu strategicznego. Ogólny plan taktyczny może obejmować okres pięcioletni, a szczegółowy plan - roczny.
Co roku należy opracować nowy (zmodernizowany) plan taktyczny. Opracowaniem planu powinny zajmować się jednostki...