Teologia /1 528 prac/

  • Ocena brak

    Krosno tkackie i przyrządy do przędzenia

    Historia kultury starożytnych narodów zaświadcza, że przędzenie i tkanie wszędzie uchodziły za zajęcia typowo kobiece. Dlatego też wrzeciono i kądziel traktowano powszechnie jako symbole kobiecości, do których niekiedy dodawano także zwierciadło w sensie aluzji do kobiecego upodobania w...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /6 114

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Arka Noego

    Ponieważ sam Bóg przed potopem podał dokładnie wskazówki dotyczące budowy arki (por. Rdz 6,14—16), On był, jeśli tak można powiedzieć, jej architektem. Tę drewnianą budowlę można nazwać raczej pływającym domem niż statkiem. W XVII w. pewien holenderski kupiec podjął próbę zbudowania, w...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /2 469

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wieża

    Prastarym religijnym symbolem Sumerów była wieża stopniowa (zik-kurat). Przedstawienie takiej wieży na okrągłej pieczęci pochodzi sprzed około trzech tysiący lat przed Chrystusem. Wieża oznaczała święte dążenie ,;w górę”, a mianowicie wspinanie się w górę po koliście ułożonych stopniach...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /5 498

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kolumna

    Kolumny mogą służyć podwójnemu celowi: albo są nośnymi elementami budowli, albo wznosi się je jako pomniki (por. 1 Mch 13,29; 14,26) bądź symbole. W obydwóch przypadkach są wyrazem siły i stałości, trwałości.

    Wolno stojące pale (aszery) i kolumny słoneczne wznoszono w kultach pogańskich na...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /6 071

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Świątynia i kościół

    U wszystkich cywilizowanych narodów starożytności świątynie stanowią szczyt rozwoju ich sztuki budowlanej. W Egipcie człowiek staje pełen zdumienia przed tego rodzaju dziełami i czuje się przytłoczony ich wielkością. Świątynie te, które przetrwały kilka tysięcy lat, głoszą potomnym, jakie...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /13 200

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Oranci

    Oranci (od orare — modlić się) byli ulubionym motywem sztuki starochrześcijańskiej. Są to postacie przyjmujące postawę modlitewną, podobną do tej którą zgodnie z przepisami rubrycystycznymi przyjmuje jeszcze dzisiaj kapłan podczas niektórych części Mszy św. Stoją oni z rozpostartymi ramionami, ku...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /5 271

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ołtarz

    Ołtarz (ara, altare &voiaoir]Qiov) jest budową mającą kształt stołu i służącą do składania ofiar bóstwu. Jego podwyższenie symbolizuje wznoszenie darów do Najwyższego. Od najdawniejszych czasów wznoszono ołtarze z trwałego materiału, jakiego dostarczała natura; w lasach czy w górach gromadzono...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /10 230

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ecciesia i Synagoga

    Słowo ecciesia (łxx?.:joia, dosłownie — wywołana) oznacza, pierwotnie zarówno Kościół Starego, jak i Nowego Przymierza. W zasadzie stanowią przecież jedno, gdyż Chrystus i Jego Kościół wywodzą się z Izraela i w Starym Testamencie zostali typicznie zapowiedziani. Dopiero śmierć i zmartwychwstanie...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /7 244

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Uczta błogosławionych

    Wśród fresków katakumbowych spotyka się niekiedy, i to w miejscach rzucających się w oczy, grupy symbolicznych postaci, które według starożytnego zwyczaju leżą w półkolu (śigmafor) jak w czasie uczty. Niekiedy można też dostrzec wśród nich dwie służebne, których imiona „Agape” i „Irena”...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /4 700

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Miasto

    Civitas albo polis (nóhę) oznacza zarówno miasto będące skupiskiem budowli, jak i społeczność miejską czy państwo. W tym podwójnym znaczeniu kryje się już jego symbolika: miasto materialne jest symbolem elementu życia i ducha. W starożytności każde osiedle otoczone mu-rem nazywano „miastem”, bez...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Cacper Dodano /31.05.2013 Znaków /15 486

    praca w formacie txt

Do góry