Teologia /1 528 prac/

  • Ocena brak

    Chrzest

    (ogólnosłowiańskie “chrzcić” = “znaczyć krzyżem”; gr. “baptisma” = “zanurzenie”). Podstawo-wy sakrament “odrodzenia”, który sprawia, że człowiek ochrzczony staje się członkiem Kościoła, a przez to jest zdolny do przyjęcia innych sakramentów.

    Ochrzczeni po obmyciu wodą i uświęceniu przez Ducha...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /1 136

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystologia odgórna

    Odmiana chrystologii, której podstawą i źródłem jest fakt, że Jezus jest odwiecznym Słowem Bożym albo Synem Bożym, który zstąpił na nasz świat (J 1, 14).

    Zob. Chrystologia “logos-sarks”, teologia aleksandryjska.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /255

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrzest dzieci

    Chodzi o chrzest niemowląt urodzonych w rodzinach chrześcijańskich. Nowy Testament pośrednio wskazuje na praktykę chrztu niemowląt, kiedy opowiada, że całe rodziny przyjmowały wiarę i sakrament chrztu (zob. Dz 10, 1-48; 16, 15, 33; 1 Kor 1, 16). W III wieku św. Cyprian (zm. 258) i Oryge-nes (ok. 185 -...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /1 935

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystologia “logos - anthropos”

    (gr. “Słowo - Człowiek”). Jest to chrystologia “oddolna”, znamienna dla Teodora z Mopsuestii (ok. 350-428) i dla szkoły antiocheńskiej, a zmierzająca do utrzymania pełnego człowieczeństwa Jezusa Chrystusa.

    Po przyjęciu istnienia dwoistości natur (pełnej ludzkiej natury Chry-stusa i pełnej Jego natury...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /866

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrzestny

    Wyraz na oznaczenie ojca chrzestnego lub matki chrzestnej. Inaczej mówiąc, jest to człowiek dorosły, który jest świadkiem kandydata do chrztu lub bierzmowania. Prawo kanoniczne postanawia, że podczas obrzędu chrztu powinien być obecny osobiście lub przez pełnomocnika przynajmniej jeden chrzestny, a jeżeli...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /1 496

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystologia “logos - sarks”

    (gr. “Słowo - Ciało żywe”). Chrystologia “odgórna”, znamienna dla Oryge-nesa (ok. 185 - ok. 254) i św. Cyryla Aleksandryjskiego (zm. 444), ukierunkowana na odwiecznie istnie-jące Słowo Boże, które schodzi na świat. Szkoła aleksandryjska dochodziła zazwyczaj do dobrych wyni-ków, podtrzymując autentyczne...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /1 157

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystofania

    (gr. “objawienie się Pomazańca”) Objawienie się Jezusa jako Bożego Pomazańca albo Me-sjasza. Wydarzyło się to nie tylko podczas chrztu Jezusa w Jordanie (Mt 4, 16-17; Mk 1, 9-11; Łk 3, 21-22) i nie tylko podczas przemienienia Jezusa na Górze Tabor, ale przede wszystkim podczas objawień Pana...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /418

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystologia wzniosła

    W odróżnieniu od chrystologii “obniżonej”, chrystologia wzniosła kładzie nacisk na bóstwo Chrystusa. Tego rozróżnienia nie można mieszać z innym, mianowicie z chrystologią explicite i implicite.

    Zob. chrystologia oddolna, chrystologia odgórna.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /292

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystologia

    (gr. “nauka o Chrystusie”). Teologiczne spojrzenie na Jezusa Chrystusa, wyjaśniające w sposób systematyczny, kim i czym On jest sam w sobie dla tych wszystkich, którzy w Niego wierzą. No-wy Testament zawiera różne chrystologiczne spojrzenia na Chrystusa, nie ujmując ich systematycznie.

    Zob. chrystologia...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /391

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Charyzmaty

    (gr. “dary”) Specjalne dary Ducha Świętego ponad te, które są ściśle potrzebne do zbawie-nia. Bywają one dawane jednostkom lub grupom (zob. 1 Kor 12; LG 10-12) na korzyść Kościoła i świata i zawsze powinna je ożywiać miłość (1 Kor 13, 1).

    Zob. dar języków.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /300

    praca w formacie txt

Do góry