Religia /13 187 prac/

  • Ocena brak

    Poglądy Zygmunta Freuda na religię

     

    Zygmunt Freud (1856 - 1939) był inicjatorem nurtu psychoanalitycznego w psychologii religii. Głównym przedmiotem jego zainteresowań religioznawczych były problemy genezy wczesnych form religii (zwłaszcza totemizmu), a także funkcji religii w życiu psychicznym człowieka. Wyobrażenia religijne są –...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /3 264

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy P. Ricoeura na religię

     

    Paul Ricoeur (ur. 1923) jest filozofem którego poglądy mieszczą się na styku fenomenologii z hermeneutyką. Do tematyki religijnej odwołuje się głównie w dwóch swoich pracach w „Filozofii woli” oraz „Symbolice zła”. Znany jest ze swojej wnikliwej analizy fenomenu zła, kruchości bytu ludzkiego...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /1 311

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    POGLĄDY JUNGA NA RELIGIĘ

     

    CARL GUSTAV JUNG (1875- 1961)

    Ojciec Carla był pastorem Szwajcarskiego Kościoła Reformowanego, Carl mając 14 lat z niecierpliwością oczekiwał na spotkanie z tajemnicą, której był pewien w sakramencie komunii świętej; nauczanie ojca w trakcie konfirmacji okazało się śmiertelnie nudne, a ku...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /5 398

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szkoła ogólno - historyczna R. Pettazzoniego

     

    Rafaelle Pettazzoni jest głównym krytykiem klasycznej fenomenologii religii G. van der Leeuwa, jako zwolennik radykalnego historycyzmu nie zgadzał się z jego poglądami odrzucenia w fenomenologii wszelkiej historyczności Głównym założeniem szkoły ogólno-historycznej było przekonanie ze należy badać...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /913

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    POGLĄDY FROMMA NA RELIGIĘ

     

    ERICH FROMM (1900-1981)

    Humanistyczno-socjalistyczny światopogląd Fromma został ukształtowany wtórnie przez pisma Karola Marksa i Zygmunta Freuda. Humanistyczny i rewolucyjny duch Marksa zdawał się Frommowi wspołczesnym przejawem radykalnego humanizmu, wyrażającego się w postaci mesjanistycznej wizji...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /4 436

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Funkcjonalizm w religioznawstwie

     

    Funkcjonalizm rozwinął się jako reakcja na ewolucjonizm i dyfuzjonizm. Ewolucjonizm przyjmuje, iż podstawowe procesy decydujące o dynamice i kierunku jakościowych przemian społeczeństw i kultur są wywoływane i uwarunkowane przez ewolucję kulturową.  

    Dyfuzjonizm natomiast jest to kierunek...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Abbon Dodano /30.04.2012 Znaków /7 793

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Religionsgeschichtliche Schule (Szkoła religijno – historyczna)

     

    A. Nazwa ta powstała i utrwaliła się w kołach egzegetów chrześcijańskich. Stwierdza ona konieczność poszerzenia badań filologicznych i dogmatycznych nad Starym i Nowym Testamentem o krąg religii otoczenia.

    Ponieważ zaś niemiecki termin Religionsgeschichte, czyli historia religii stworzono na...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Rufin Dodano /27.04.2012 Znaków /3 414

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Emil Durkheim

     

    Twórca socjologizmu, prekursor socjologicznych badań nad religią.

    Zwrócił uwagę na społeczny aspekt wierzeń religijnych. Wg niego religia jest przejawem kolektywnej świadomości, a jej źródłem są wyobrażenia zbiorowe. Religia jest faktem społecznym i jako taka powinna być badana od zewnątrz...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Rufin Dodano /27.04.2012 Znaków /2 859

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szkoła pragmatyczno – przeżyciowa (W. James)

     

    A. Nazwa nawiązuje do amerykańskiej filozofii pragmatycznej, stawiającej na piedestale filozofii działanie i podporządkowującej jego skuteczności cały system. Łatwo się domyślić, że w tych warunkach i religia służy sprawności działania człowieka. Dla odróżnienia od samej szkoły filozoficznej...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Rufin Dodano /27.04.2012 Znaków /2 388

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    SZKOŁA KULTUROWO HISTORYCZNA – DYFUZJONIZM

     

    Dyfuzjinizm:* skrajny (angielski) – teoria heliolityczna = całość kultury ludzkiej wywodzi się ze starożytnego Egiptu

    klasyczny (niemiecko – austriacki), szk.. kulturowohist.

    umiarkowany – amerykański

    Reakcją przeciw uproszczonym i faktograficznie słabo udokumentowanym schematom kierunku...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Rufin Dodano /27.04.2012 Znaków /7 623

    praca w formacie txt

Do góry