-
Ocena brak
Myśl polityczna Machiavellego jako wyraz laicyzacji poglądów na sferę polityki
machiawelizm – cel uświęca środki, a-moralność
na soborze trydenckim „Książę” uznany za księgę zakazaną
admiratorzy „Księcia” – papież Sykstus Vi, kardynał Richelieau, Napoleon, Berlusconi
nie kwestionuje pojęcia narodu, cnoty, ale twierdzi, że działania niemoralne czasami przynoszą...
-
Ocena brak
Kontrreformacja wobec problematyki władzy państwowej – poglądy Piotra Skargi
O jedności Kościoła Bożego pod jednym pasterzem, 1577 (drugie wydanie w 1590 pod tytułem O rządzie i jedności Kościoła Bożego pod jednym pasterzem)
Żywoty świętych 1579 (ukazało się 8 wydań za życia autora)
Synod brzeski i jego obrona 1597
Kazania na niedziele i...
-
Ocena brak
Ruchy heretyckie wobec zagadnienia państwa i władzy
Powoływanie się na wczesne †, osobista cnota jest ważniejsza od urzędu, nie uznają papieża ani króla, herezje mają posłuch u biedoty, brak programu na teraz i tendencje apokaliptyczne, wszystko się samo zrobi, albo można to przyspieszyć ascezą, ideologie protest; regułą było że ich twórcami byli...
-
Ocena brak
Absolutyzm europejski wobec problematyki państwowo – kościelnej
Jean Bodin 1530-1596
silne państwo, na bazie doświadczeń wojennych z hugenotami tworzy teorię, władca absolutny ograniczony przez prawo zwyczajowe, kontra monarchomachowie, reakcja na wojny we Francji, król jest najważniejszy, papież nie jest zwierzchnikiem, kler jest tylko jednym ze stanów, † niżej od...
-
Ocena brak
Proces desakralizacji władzy monarszej – hierokratyzm
1122 – konkordat w Wormacji, wybór bp. i opatów = kapituła, cesarz przyjmuje przysięgę na wierność i daje dobra. (Kalikst II – HV)
XIII w. – koniec centralizacji †
słabe podłoże od dołu, identyfikacja papieża z †, feudalizacja, powstaje kolegium kardynalskie i sąd papieski
Innocenty III (XII/XIII...
-
Ocena brak
Średniowieczna filozofia polityczna (Jan z Salisbury, Dante, Marsyliusz, Ockham)
Jan z Salisbury
1120, Old Sarum (pd. Anglia), zm. 25 X 1180, Chartres, , głosił, że człowiek uzyskuje pewne poznanie dzięki zmysłom, rozumowi i wierze; głosząc potrzebę badań spekulatywnych, przeciwstawiał się zarazem wikłaniu filozofii w spory jego zdaniem nierozwiązywalne (dlatego m.in. w sporze...
-
Ocena brak
Państwo a cerkiew na Rusi i w Moskwie
III Rzym – mesjanizm rosyjski, eurazjatyzm; koncepcja przeniesienia Konstantynopola do Moskwy
1453 r. – upadek Konstantynopola; 30 lat później odrzucenie jarzma tatarskiego,interpretacja tych wydarzeń jako nieprzypadkowcyh. Bóg ukarał Konstantynopol za paktowanie z wrednymi schizmatyckimi...
-
Ocena brak
Chrześcijaństwo a państwo w Nowym Testamencie
Ewangelia św. Mateusza – co cesarskie oddać cesarzowi, późniejsza tradycja wywiodła z tego naukę o prymacie władzy świeckiej.
Wyniosła obojętność Jezusa wobec spraw politycznych
Św. Paweł – władcy są sługami szatana (aluzja do Kaliguli), w liście do Rzymian – władza państwowa pochodzi od...
-
Ocena brak
Sakralny charakter władzy królów germańskich (VI – VIII w.) i model stosunków z Kościołem po przyjęciu chrześcijaństwa (Wizygoci, Ostrogoci, Wandalowie, Frankowie)
wielość państw np.
Ostrogoci w Italii
Wandalowie w Afryce
Burgundowie w dolinie Rodanu
Wizygoci w Hiszpanii
Frankowie wkroczywszy do Galii przyjęli katolicyzm
u germ. – demokracja wojenna
Jordanes „Historia Gotów” – władcy=herosi, ich moc kryła się w długich włosach, relikty pogaństwa, królowie...
-
Ocena brak
Chrześcijaństwo a państwo w II i III wieku: Ireneusz, Apologeci II wieku, Klemens Aleksandryjski, Tertulian
II w. - Aureliusz i Hadrian, apologeci np. Justyn Męczennik i Meliton chcieliby żeby Aureliusz był cesarzem łaskawym.
Celsus – III w. krytyka chrześcijaństwa
Początkowo chrześcijanie gromadzą się wokół Rzymu, z biegiem czasu docierają na prowincje, prowadzą akcję misyjną wśród żołnierzy...