Religia /13 187 prac/

  • Ocena brak

    Pokój augsburski

    Karol V, zmuszony niepowodzeniem swej wyprawy przeciw Francji, zwołał sejm, lecz opuścił Niemcyna stałe przed jego otwarciem. Wszystkie sprawy religijne i państwowe do załatwienia zostawił swemubratu, Ferdynandowi.

    Sejm augsburski (1555) rozpoczął się od odczytania cesarskiego oświadczenia, które z...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /4 340

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Reformacja Hesji i Saksonii

    Oba te księstwa były pierwszymi krajami cesarstwa, w których zorganizowano Kościół ewangelicki.

    Landgraf Filip Heski, pozyskany dla reformacji (1524) przez Melanchtona, dążył przede wszystkim doumocnienia swej władzy terytorialnej. Przed cesarzem zabezpieczył się (1525) sojuszem z księciemelektorem...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /3 469

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Protestanci w Spirze

    Na obrady sejmu w Spirze (Speyer, 1529) wniósł Ferdynand żądanie zakazu zagarniania władzy i majątkówz powodu wiary, a nadto zakazu zmuszania do innej wiary. Przyjęto je, a zniesiono postanowieniasejmu z 1526 roku, bo dawały okazję do nadużyć. Cesarza zobowiązano do wyjednania u papieża - wciągu roku -...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /1 775

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Królestwo Boże w Monasterze

    Niemcy zostały objęte specyficznym ruchem anabaptystów, gdy przystąpił do nich kuśnierz, wcześniejzwolennik nauki Lutra, Melchior Hofmann (zm. 1543), przekonany o rychłym końcu świata, który kilkakrotniezapowiadał jako już bliski. Apokaliptykę i monofizyckie ujmowanie tajemnicy Wcielenia głosiłdo...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /3 245

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Augsburskie wyznanie wiary

    Rozwój reformacji i powstanie Kościoła ewangelickiego w Hesji i Saksonii nie przeszkadzały cesarzowiKarolowi V w optymistycznym przekonaniu, pod wpływem erazmian, że dojdzie do pojednania z protestantamina najbliższym sejmie w Augsburgu (1530). Filip Heski odmawiał zaś cesarzowi i sejmowiprawa zajmowania...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /2 498

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Prorocy — Tomasz Műntzer

    Prorocy, według określenia Lutra, z jego dodatkiem że są fałszywymi, to przede wszystkim AndrzejKarlstadt i Tomasz Műntzer. Pierwszy z nich, profesor w Wittenberdze, zaczął tam wprowadzać radykalnezmiany kościelne, zanim Luter się zdecydował.

    Muntzer (ok. 1490-1525), zastępca plebana w Zwickau, był...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /3 327

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Odpowiedź papieska

    W Augsburgu obok obrad sejmowych prowadzono pojednawcze rozmowy i spełniano gesty pojednania,jak udział książąt protestanckich w mszy na rozpoczęcie sejmu, ale i gesty demonstracyjne, jak odrzuceniecesarskiego wezwania do udziału w procesji Bożego Ciała. Protestanci domagali się rozpatrywaniaspraw...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /2 132

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Radykalne zmiany — Karlstadt

    Działalność Lutra, do uprowadzenia na zamek Wartburg, ograniczała się do głoszenia nowych zasad religijnychi kościelnych, bez wyciągania z nich wniosków praktycznych. Pod nieobecność Lutra w Wittenberdze,przy szczególnym poparciu studentów, uczynił to Karlstadt, kierując się także własnymi...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /3 273

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    RADYKALIZM, WALKI I UKŁADY

    Głoszenie czystego Słowa Bożego i Kościoła duchowego było nie tylko hasłem wywoławczym reformacjiw jej początkowej fazie, ale też szczerym pragnieniem znacznej liczby chrześcijan. Świadome przezywaniewiary uważali za swój ideał, dlatego wystąpili (anabaptyści) przeciw udzielaniu chrztu...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /1 988

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anabaptyści

    Zwani w języku polskim również nowochrzczeńcami, nie odrzucali, co sugerują obie niedokładnie sformułowanenazwy, chrztu katolickiego i nie żądali jego ponowienia w ich wspólnocie, jako zasady bezwzględnieobowiązującej. Powtórnie udzielali chrztu tylko tym, którzy byli ochrzczeni w okresie...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /Chrystiano Dodano /23.04.2013 Znaków /1 866

    praca w formacie txt

Do góry