-
Ocena brak
rzedstawienie przesłanek treningu umiejętności oraz celów grupowego treningu umiejętności
Trenerzy umiejętności wyjaśniają, że członkowie grupy zostali wybrani do leczenia w tym programie, ponieważ dialektyczna terapia behawioralna ma pomagać rozwiązywaniu określonego zbioru problemów. To stwierdzenie można połączyć z wytłumaczeniem przesłanek treningu umiejętności oraz celów tego...
-
Ocena brak
KONSULTACJE TELEFONICZNE DLA CZŁONKÓW RODZINY
Przekonaliśmy się, że włączając członków rodziny w leczenie, warto zapewnić im konsultacje telefoniczne jako dodatkowy tryb leczenia. Ważną sprawą jest to, aby konsultacji telefonicznych nie udzielał terapeuta prowadzący nastolatka, gdyż pozwala to uniknąć dualizmu ról, nadszarpnięcia zaufania do...
-
Ocena brak
Przygotowanie się na ewentualne trudności przy wdrażaniu rozwiązań
Każde możliwe rozwiązanie wiąże się z ewentualnym wystąpieniem trudności. Kiedy pacjent i terapeuta oceniają rozmaite rozwiązania danego problemu, terapeuta jest zobowiązany wskazać pacjentowi trudności związane z każdym z rozwiązań. Pacjent i terapeuta muszą się zastanowić nad potencjalnymi...
-
Ocena brak
Postępowanie w razie gróźb samobójczych wobec rodziców
Niektóre nastolatki formułują zamiary samobójcze w formie gróźb (np. „Jeśli nie pozwolisz mi się spotkać z Johnnym, połknę wszystkie te tabletki - i to zaraz!”). Słysząc takie groźby, rodzice, co zrozumiałe, często raz po raz ustępują wobec żądań dziecka, ponieważ boją się konsekwencji odmowy...
-
Ocena brak
Metody pracy z rodziną
Kiedy nastoletni pacjent jest objęty dialektyczną terapią behawioralną, członkowie jego rodziny mogą korzystać z wielu metod tej terapii. Przede wszystkim to rodzinne sesje terapeutyczne tworzą kontekst pozwalający na interakcje pomiędzy nastolatidem a członkami rodziny w obecności terapeuty, który...
-
Ocena brak
Niepejoratywna postawa wobec nastoletniego pacjenta oraz jego rodziny
Ważne jest, aby wobec nastoletniego pacjenta oraz członków jego rodziny przyjmować postawę niepejoratywną oraz nie przypisywać im winy (Miller i in., 2002). Rodzice czy opiekunowie nastolatka, który ma tendencje samobójcze i wiele innych problemów psychicznych, często doświadczają silnego poczucia wstydu i...
-
Ocena brak
Cele Fazy 1 leczenia w pracy z rodziną
Jeżeli w leczenie jest włączona rodzina, cele Fazy 1, dotyczące leczenia osób indywidualnie, mogą zostać zmodyfikowane. Jednym z najczęstszych czynników powodujących podjęcie próby samobójczej przez nastolatka jest konflikt interpersonalny (Miller i Gliński, 2000). W takich sytuacjach podstawowym celem...
-
Ocena brak
Rozpoznanie obecnego stanu emocjonalnego pacjenta
Omawiając plan pracy na początku sesji, warto poświęcić czas rozpoznaniu obecnego stanu emocjonalnego pacjenta. Niektórzy pacjenci utrzymują, że nie chcieliby nic dodać do planu sesji, choć ich afekt wskazuje co innego. Takiemu pacjentowi terapeuta może powiedzieć: „Wyglądasz na przygnębionego. Jeżeli...
-
Ocena brak
Dylematy dialektyczne oraz drugorzędowe cele leczenia
W pracy z nastolatkami o tendencjach samobójczych i ich rodzinami pojawia się bardzo wiele dylematów dialektycznych (zob. rozdział 5) w związku z transakcyjnym charakterem relacji oraz wynikającymi z tych relacji dysfunkcjonalnymi wzorcami zachowania. Podkreślanie roli dialektycznego sposobu myślenia jest nie...
-
Ocena brak
Sprawdzanie zadania domowego zleconego przez terapeutę indywidualnego
Poza cotygodniowymi zadaniami otrzymywanymi podczas spoticań wielorodzinnej grupy treningu umiejętności pacjent dostaje niekiedy od terapeuty indywidualnego zadanie dodatkowe (oprócz karty samooceny). Obowiązkiem terapeuty indywidualnego jest wydobycie nowych zachowań, w czym pomagają mu odpowiednie...