-
Ocena brak
PODEJŚCIA DO UCZENIA SIĘ I PAMIĘCI - Podejście behawiorystyczne i poznawcze
- Uczenie się związane jest z behawiorystycznym nurtem badań, a pamięć z nurtem poznawczym (kognitywnym)
- Behawioryzm pojawił się w USA na początku XXw.
* Utrzymywali, że mówienie o tym, co dzieje się w umyśle niższych organizmów (szczury)jest nienaukowe
* Pojęcie uczenia się było centralne dla...
-
Ocena brak
PODEJŚCIA DO UCZENIA SIĘ I PAMIĘCI - Uczenie się i adaptacja
Uczenie się jest podstawową formą działalności człowieka w każdych warunkach.
Istnienie jakiejkolwiek kultury zależy od zdolności nowych jej członków do uczenia się nowych umiejętności itp.
Człowiek jest plastyczny w zachowaniu. Nie ma on monopolu na uczenie się. Prymitywne...
-
Ocena brak
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W PAMIĘCI - PAMIĘĆ NAOCZNYCH ŚWIADKÓW I EFEKT LAMPY BŁYSKOWEJ
- Esterbrook opracował analizę wpływu wysokiego pobudzenia na wiarygodność zeznań naocznych świadków
- Dokonał przeglądu badań nad pobudzeniem u zwierząt, które wykazały, ze skutkiem pobudzenia jest zwężenie pola uwagi.
* E.E. Johnson wykazał, że zwierzęta pozbawione wody wykazują gorsze utajone...
-
Ocena brak
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W PAMIĘCI - POBUDZENIE I PRZECHOWYWANIE
- Krytyczną dla przechowywania zmienną mogą być nie negatywne emocje powiązane z materiałem, ale pobudzenie wywoływane przez ten materiał u badanego.
- Badanie Kleinsmith i Kaplan
* prosili badanych o uczenie się neutralnych par skojarzeń i monitorowali ich reakcję galwaniczną skóry, aby określić...
-
Ocena brak
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W PAMIĘCI - PRZECHOWYWANIE MATERIAŁU O ZABARWIENIU EMOCJONALNYM
HIPOTEZA REPRESJI FREUDA
- Ludzie aktywnie wypierają nieprzyjemne wspomnienia.
- Represja jest bardziej powszechna i nie wymaga ekstremalnie negatywnych sytuacji.
- Represja jest głównym czynnikiem wywołującym zapominanie.
- Badanie Lotus i Burns
* badali, jak urzędnicy bankowi pamiętają film o napadzie...
-
Ocena brak
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W PAMIĘCI - CZY ZAPOMINANIE JEST WYŁĄCZNIE SKUTKIEM INTERFERENCJI?
- Istnieją dowody na to, że wcześniejsze uczenie się może mieć bardzo silny wpływ na wywoływanie zapominanie.
- Badania Keppel, Postman i Zavortnik-
* Badani uczyli się 36 list par skojarzeń (10 par pospolitych słów) w odstępach dwudniowych.
* Tuż przed uczeniem się nowej listy sprawdzano...
-
Ocena brak
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W PAMIĘCI - INTERFERENCJA ZWIAZANA Z KONTEKSTEM
- Można uzyskać interferencję pomiędzy materiałem, które zdaje się nie mieć żadnych wspólnych elementów. Może łączyć go bowiem kontekst.
- Wskazówki kontekstowe są elementami ogólnej syt uczenia się, które ulegają powiązaniu z zapisem pamięciowym. Istnieje wiele potencjalnych wskazówek...
-
Ocena brak
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W PAMIĘCI - INTERFERENCJA ZE WSPOMNIENIAMI PRZEDEKSPERYMENTALNYMI
- Uczenie się inf w laboratorium powinno interferować z tym, co badani pamiętali przed eksperymentem. Pamiętanie tych inf może być tak silne, że nie wpłynie zapewne na prawdopodobieństwo odtworzenia ich, ale powinno być możliwe do wykrycia w pomiarach czasu atencji.
- Eksperyment Peterson i Potas :...
-
Ocena brak
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W PAMIĘCI - SIŁA BODŹCÓW I INTERFERENCJA
Siła zapisu pamięciowego i siła asocjacji sumują się, aby wywołać ogólną aktywację.
Interferencja nie znika w miarę nabywania praktyki. Dowód badanie z roz 6 (Lekarz nienawidzi prawnika)→ nawet po 25 dniach występowały znacząco gorsze efekty dla materiału interferencyjnego...
-
Ocena brak
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W PAMIĘCI - PAMIĘĆ ROZPOZNAWCZA I LICZNE WSKAZÓWKI
- Eksperyment Andersena:
* Badani uczyli się faktów w stylu,, jakaś osoba znajduje się w określonym miejscu”
* Zdania poprzedzone były 2 cyframi ( pierwsza oznaczała w ilu zdaniach pojawia się dany zawód, druga w ilu zdaniach pojawia się lokalizacja)
* Badani uczyli się tekstu do chwili bezbłędnego...