-
Ocena brak
Wczesne więzi społeczne - Wzorce przywiązania
W latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku, w Ugandzie, M. Ainsworth prowadziła badania (obserwacje w warunkach naturalnych), dotyczące rozwoju przywiązania. Były one głównie skoncentrowane na określeniu momentu, w którym możliwym staje się zaobserwowanie wybiórczości zachowań przywiązaniowych i...
-
Ocena brak
Wczesne więzi społeczne - Fazy formowania się przywiązania
Przywiązanie kształtuje się do trzeciego roku życia na bazie relacji z matką (bądź główną osobą sprawującą opiekę nad dzieckiem), przechodząc kolejne fazy rozwoju. Pierwsze trzy fazy przebiegają w pierwszym roku życia dziecka, a ostatnia rozpoczyna się około trzeciego roku życia. W fazie...
-
Ocena brak
Wczesne więzi społeczne
W swojej pracy na temat zdrowia psychicznego dzieci w odniesieniu do opieki macierzyńskiej Bowlby stwierdził że, „osiągnięcie zdrowia psychicznego wymaga aby niemowlę i małe dziecko doświadczyło ciepłej, intymnej i nieprzerwanej relacji z matką (lub jej stałym substytutem” (Bowlby, 1951, s.13, za...
-
Ocena brak
Znaczenie wczesnych więzi społecznych dla rozwoju emocjonalnego dziecka
Jakość wczesnych więzi uczuciowych dziecka i ich konsekwencje dla późniejszego funkcjonowania społecznego i emocjonalnego to problem ważny dla rozumienia różnorodnych nieprawidłowości występujących w zachowaniu dzieci i adolescentów. W chwili obecnej coraz większym problemem społecznym stają się...
-
Ocena brak
TEORIA PRZYWIĄZANIA J. BOWLBY’EGO - Przywiązanie w okresie życia dorosłego
Przywiązanie u osób dorosłych można określić jako stałą tendencję danej jednostki do szukania i utrzymywania bliskości i kontaktu z inną konkretną jed-nostką lub kilkoma innymi konkretnymi jednostkami, które są dla niej źródłem subiektywnego poczucia bezpieczeństwa.
Każda osoba dorosła...
-
Ocena brak
TEORIA PRZYWIĄZANIA J. BOWLBY’EGO - Przywiązanie w okresie adolescencji
Wiek dorastania jest dla rozwoju przywiązania, podobnie jak dla wielu in-nych aspektów funkcjonowania psychospołecznego jednostki, okresem przej-ściowym. Na początku tego okresu młodzi ludzie podejmują ogromne starania, aby stać się mniej zależnymi od opieki ze strony rodziców – swoich głównych postaci...
-
Ocena brak
TEORIA PRZYWIĄZANIA J. BOWLBY’EGO - Przywiązanie w dzieciństwie
Rozwój przywiązania w dzieciństwie odbywa się w ścisłym związku ze zmianami i nabywaniem przez dziecko nowych kompetencji w dziedzinie rozwo-ju motorycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego. J. Bowlby wyróż-nił tylko cztery fazy rozwoju przywiązania, które umiejscowił w pierwszych trzech latach...
-
Ocena brak
TEORIA PRZYWIĄZANIA J. BOWLBY’EGO - PRZYWIĄZANIE W POSZCZEGÓLNYCH OKRESACH ROZWOJOWYCH
Poniżej zostanie omówiony normatywny rozwój więzi przywiązania, typowe modele zachowań związanych z przywiązaniem i funkcjonowanie systemu przy-wiązania na przestrzeni życia ludzkiego. Omówienie to zostanie przeprowadzone z podziałem na okres dzieciństwa, okres adolescencji i okres życia...
-
Ocena brak
TEORIA PRZYWIĄZANIA J. BOWLBY’EGO - ZASADNICZE ELEMENTY I POJĘCIA TEORII PRZYWIĄZANIA
Wyjaśnienie podstawowych pojęć. Do głównych pojęć teorii przywiązania należą powiązane ze sobą terminy „przywiązanie”, „zachowania związane z przywiązaniem” i „system przywiązania”. Odpowiadają one zasadniczo trzem komponentom teorii przywiązania: komponentowi psychodynamicznemu, kom-ponentowi...
-
Ocena brak
TEORIA PRZYWIĄZANIA J. BOWLBY’EGO - KONTEKST POWSTANIA TEORII PRZYWIĄZANIA
Punktem wyjścia refleksji, która doprowadziła J. Bowlby’ego do stworzenia teorii przywiązania, były jego własne doświadczenia i obserwacje na polu pracy klinicznej, a także wyniki szeregu badań przeprowadzanych w latach czterdzie-stych i pięćdziesiątych XX w. w Stanach Zjednoczonych i w Europie...