-
Ocena brak
Analizator
analizator - pojęcie wprowadzone przez I. P. Pawłowa zamiast terminu „narząd zmysłu", w celu zwrócenia uwagi na istnienie złożonych struktur, zorganizowanych w sposób hierarchiczny na kolejnych poziomach układu nerwowego. Struktury te są w stanie analizować spostrzegane obiekty na części składowe, a...
-
Ocena brak
Amnezja afektywna
amnezja afektywna - rodzaj amnezji powstałej w wyniku silnego urazu psychicznego (np. jednorazowego silnego bodźca sytuacyjnego lub długotrwałych sytuacji fruslracyjnych czy konfliktowych). Charakteryzuje się zaburzeniami zdolności przypominania wybranych sytuacji i zdarzeń, związanych z silnymi...
-
Ocena brak
Antycypacja
antycypacja - przewidywanie wystąpienia jakiegoś zdarzenia, któremu często towarzyszy gotowość do reagowania na nie w określony sposób.
-
Ocena brak
Adaptacja
adaptacja - przejawiające się zmianą w budowie lub w zachowaniu przystosowanie organizmu do zmieniających się warunków środowiska. A. dokonuje się w życiu osobnika poprzez zdobywanie coraz bogatszego doświadczenia, magazynowanego w pamięci. Na podstawie genetycznie uwarunkowanych reakcji pamięć...
-
Ocena brak
Jakie aspekty procesu emocjonalnego podlegają świadomej kontroli?
Oceny poznawcze nie musza mieć świadomego charakteru. Można zatem być zaskoczonym własnymi emocjami. Jednak wynikające z takich ocen emocje muszą być świadome. W zgodzie z Freudem Clore twierdzi, że nieświadomość emocji jest niemożliwa ponieważ w emocje uwikłane jest doświadczenie, a nie można...
-
Ocena brak
Omów elementy struktury myślenia
Myślenie jest procesem umysłowym wyższego rzędu, wykraczającym poza informacje dostarczane przez przetwarzanie sensoryczne. Myślenie przekształca dostępne informacje w nowe, abstrakcyjne reprezentacje. Myśl ludzka opiera się na wielu typach struktur umysłowych. Należą do nich pojęcia, schematy...
-
Ocena brak
Przeszkody w rozwiązywaniu problemów
Rozwiązywanie problemów – proces ukierunkowany na jakiś cel. Może wymagać rozumowania, ale też myślenia przez analogie lub jedynie operacji percepcyjnych, uwagi lub pamięciowych.
Dunckera: „Problem pojawia się wtedy, gdy organizm ma cel, ale nie wie, jak go osiągnąć.”
Człowiek ,w swym codziennym...
-
Ocena brak
Omów własności emocji podstawowych na podstawie wybranej koncepcji
Paul Ekman, uważa, że wszystkie emocje wykształciły się w filogenezie jako adaptacja do warunków życiowych człowieka i popychają nas w stronę bardziej adaptacyjnych zachowań (Ekman, 1998). Emocje według Ekmana są systemem szybkiego reagowania na specyficzne bodźce i służą błyskawicznej ocenie...
-
Ocena brak
Jaka jest geneza oraz skutki wyuczonej bezradności?
Klasyczny model wyuczonej bezradności (Hiroto i Seligman, 1975) mówi o tym, że dłuższe przebywanie w sytuacji niekontrolowanej powoduje uczenie się braku związku między zachowaniem a biegiem zdarzeń, czyli niezależnie od tego jak zareagujemy w danej sytuacji, nie możemy niczego zmienić. Powoduje to...
-
Ocena brak
Rola kryzysów w rozwoju człowieka
Kryzys- (Allport) to sytuacja emocjonalnego i umysłowego stresu, wymagająca zmian perspektyw w ciągu krótkiego czasu. Te zmiany perspektyw wywołują często zmiany struktury osobowości. Zmiany te mogą być progresywne albo mogą być regresywne.
Kryzys (PWN)- wszelki długotrwały proces kierunkowych...