Prawo /4 036 prac/

  • Ocena brak

    Kadencja, sesja, posiedzenie parlamentu

    Kadencja – okres na jaki wyborcy udzielają organowi wybieralnemu pełnomocnictw, i w jakim realizuje on swe zadania funkcjonując w chwilowym składzie pochodzącym z jednych wyborów. Kadencyjność jest koniecznym elementem przedstawicielskiego charakteru Sejmu (Senatu). We współczesnym prawie parlamentarnym...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 359

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zadania komisji parlamentarnych

    Komisje sejmowe są wyspecjalizowanymi organami wewnętrznymi Sejmu (Senatu), zajmującymi się rozpatrywaniem, opiniowaniem i przygotowywaniem spraw stanowiących przedmiot obrad Sejmu (Senatu), a w szczególności wyrażaniem opinii o sprawach przekazanych pod ich obrady przez Sejm (Senat), jego Marszałka lub...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 222

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Organizacja i podział komisji parlamentarnych

    Art. 110 ust. 3 Konstytucji rozróżnia komisje stałe i komisje nadzwyczajne.

    Komisje stałe – ich utworzenie przewiduje regulamin Sejmu; tym samym Sejm ma obowiązek je utworzyć, istnieją one przez okres całej kadencji. Art. 18 ust. 1 regulaminu przewiduje obecnie utworzenie 25 komisji stałych...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 587

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Organy Sejmu i Senatu oraz ich kompetencje

    Powszechnie odróżnia się organy kierownicze oraz organy pomocnicze Sejmu czy Senatu. Do pierwszych zalicza się Marszałka Sejmu (Senatu) oraz Prezydium Sejmu (Senatu), a także Konwent Seniorów. Do drugich zalicza się komisje sejmowe (senackie), a w ramach izby powołuje się też sekretarzy Sejmu (Senatu), ale...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /6 338

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kluby, koła i zespoły poselskie

    Do istotnych uprawnień w izbie należy prawo zrzeszania się w koła, kluby i zespoły poselskie. Uprawnienie to jest przywilejem, a nie obowiązkiem parlamentarzysty. Zasady tworzenia klubów, kół i zespołów parlamentarnych są określone w Regulaminie Sejmu lub Senatu.

    Podstawą tworzenia klubów jest...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 695

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Charakter prawny regulaminu parlamentarnego

    Regulaminy izb są właściwe do unormowania:

    ich organizacji wewnętrznej,

    porządku prac,

    trybu powoływania i działalności ich organów,

    sposobu wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków organów państwowych wobec danej izby.

    Charakter prawny regulaminów izb jest od...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 651

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zasada dwuizbowości pełnej i niepełnej

    Dwuizbowość pełna – występuje wtedy, gdy obie izby parlamentu są równoprawne.

    Dwuizbowość niepełna – występuje, gdy jedna z izb parlamentu jest izbą ważniejszą, ma więcej kompetencji. Konstytucja z 1997 roku nie przyjęła zasady równouprawnienia izb, nigdy zresztą w polskiej tradycji konstytucyjnej...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /959

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Funkcje parlamentu

    Funkcja ustawodawcza – polega na stanowieniu aktów prawnych o szczególnej mocy prawnej, najwyższej w systemie prawa wewnętrznego. Funkcję tę parlament sprawuje na zasadzie wyłączności. W ramach tej funkcji wyróżnić można tzw. funkcję ustrojodawczą (stanowienie norm konstytucyjnych) oraz...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /3 065

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kompetencje Sejmu i Senatu

    Kluczowym przepisem dotyczącym kompetencji Sejmu i Senatu, jest art. 95, określający podstawowe funkcje obu organów. Stanowi on, że władzę ustawodawczą w RP sprawują Sejm i Senat, dodając ponadto, iż jedynie Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /831

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Charakter prawny Sejmu i Senatu

    Podstawowe unormowania zawarte są obecnie w rozdziale IV Konstytucji, zatytułowanym Sejm i Senat (art. 95-124), a szereg dalszych ważnych uregulowań znajdziemy w innych rozdziałach Konstyt., np. charakterystyka źródeł prawa, a więc roli ustawy, jest zawarta w rozdziale III, postanowienia dotyczące budżetu...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 461

    praca w formacie txt

Do góry