Prawo konstytucyjne /548 prac/

  • Ocena brak

    Funkcja kontrolna Sejmu wobec RM

    Kontrolne działania parlamentu muszą być zawsze rozpatrywane w 2 płaszczyznach:

    prawnej,

    politycznej.

    Na płaszczyźnie prawnej – rodzą się po stronie adresatów skutki proceduralne (obowiązek udzielenia informacji, zajęcia stanowiska)

    Na płaszczyźnie politycznej – mogą one mieć bardziej...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 657

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tryb postępowania ustawodawczego

    Tryb ustawodawczy – jest to całokształt parlamentarnych i pozaparlamentarnych etapów dochodzenia ustawy do skutku. Wyróżnić tu należy:

    1). Inicjatywę ustawodawczą – która przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi RP i Radzie Ministrów.

    Zanim dojdzie do wykonania inicjatywy ustawodawczej musi zostać...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /2 217

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Procedura zmiany Konstytucji RP

    Art. 235.

    1). Projekt ustawy o zmianie Konstytucji może przedłożyć co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów, Senat lub Prezydent RP.

    2). Zmiana Konstytucji następuje w drodze ustawy uchwalonej w jednakowym brzmieniu przez Sejm i następnie w terminie nie dłuższym niż 60dni, przez Senat.

    3). Pierwsze...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 717

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Prawo inicjatywy ustawodawczej i inicjatywy w sprawie zmiany Konstytucji w RP

    Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi RP i Radzie Ministrów.

    Zanim dojdzie do wykonania inicjatywy ustawodawczej, musi zostać opracowany projekt ustawy, który musi zawierać:

    -uzasadnienie,

    -potrzebę i cel wydania ustawy,

    -stan rzeczy w dziedzinie, która ma być...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 831

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Funkcja ustrojodawcza Sejmu i Senatu

    Tradycyjna klasyfikacja funkcji parlamentu opiera się na rozróżnianiu funkcji ustawodawczej i f. kontrolnej.

    O ile podmiotami f .ustawodawczej są zarówno Sejm ja i Senat, to f. kontrolna została powiązana tylko z Sejmem.

    W ramach f. ustawodawczej wyróżnić możemy tzw. f. ustrojodawczą- a więc stanowienie...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 407

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Komisje śledcze Sejmu

    Komisja śledcza – to komisja powołana przez Sejm o szczególnych uprawnieniach, jest ona tworzona doraźnie.

    Komisję śledczą powołuje Sejm, gdy zajdzie taka potrzeba. Tym samym skład Komisji zawsze będzie odzwierciedlać układ sił w Sejmie, czyli opozycja pozostawać w niej będzie w...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 193

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rodzaje i struktura komisji sejmowych

    Komisje Sejmowe – są wyspecjalizowanymi organami wewnętrznymi sejmu – są organami pomocniczymi.

    Komisje sejmowe obradują na posiedzeniach, przygotowując akty i rozstrzygnięcia, które są następnie podejmowane przez Sejm, a same nie dysponują możliwością ich podejmowania.

    W pracach komisji uczestniczą...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 763

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Struktura wewnętrzna Senatu

    Jest ona analogiczna do struktury wewnętrznej Sejmu. Także w Senacie istnieją: Marszałek, wicemarszałkowie i komisje, jak również Prezydium i Konwent Seniorów.

    Struktura, sposób powoływania oraz zakres zadań i kompetencji organów Senatu w zasadzie nie odbiegają od rozwiązań przyjętych w Sejmie.

    Są...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 059

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Struktura wewnętrzna Sejmu

    Każdy parlament jest ciałem na tyle skomplikowanym, że może funkcjonować tylko w oparciu o sformalizowaną strukturę organów wewnętrznych.

    Powszechnie odróżnia się organy kierownicze:

    Marszałka Sejmu (Senatu) – Prezydium Sejmu (Senatu),

    A także szczególny organ polityczno-doradczy Konwent...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /2 878

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Skrócenie kadencji Sejmu

    Konstytucja dopuszcza taką możliwość, choć wiąże się to ze szczególnymi wymaganiami.

    Skrócenie kadencji może nastąpić z zastosowaniem dwóch procedur:

    1. Może ono wynikać z własnej decyzji Sejmu, tzw samorozwiązalnie.

    Uchwałę taką sejm może(musi) podjąć większością co najmniej 2/3 głosów...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 458

    praca w formacie txt

Do góry