Prawo konstytucyjne /548 prac/

  • Ocena brak

    Pozycja ustrojowa NIK

    Pozycja ustrojowa NIK wynika z określenia jej jako „naczelnego organu kontroli państwowej”.

    Art. 202 Konstytucji stanowi:

    NIK jest naczelnym organem kontroli państwowej,

    NIK podlega Sejmowi,

    NIK działa na zasadach kolegialności.

    NIK kontroluje działalność organów administracji...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Fryderyk Dodano /30.11.2011 Znaków /1 484

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Konstytucyjna regulacja finansów publicznych

    Z uwagi na szczególne znaczenie gospodarki finansowej dla funkcjonowania państwa i wiele pokus mogących skłaniać rząd do niewłaściwego wykorzystywania wpływów na sytuację finansową państwa, Konstytucja przyjęła pewne uregulowania ograniczające samodzielność rządu w zarządzaniu finansami...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Fryderyk Dodano /30.11.2011 Znaków /2 227

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Naczelne organy administracji rządowej a centralne urzędy

    Do naczelnych administracji rządowej należą :

    Rada Ministrów

    Prezes rady Ministrów

    Ministrowie

    Przewodniczący niektórych komitetów np.; Komitet Badań Naukowych

    Prezydent RP

    Centralne organy administracji :

    Inspekcje specjalne :

    inspekcja pracy

    inspekcja...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /906

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pozycja ustrojowa ministra

    Ustrojowa pozycja ministra ma charakter dwoisty.

    z jednej strony minister jest członkiem RM, a więc przynależy do kolegialnego organu o własnych kompetencjach

    z drugiej strony jest on jednoosobowym zwierzchnikiem swojego resortu, a więc odrębnym organem administracji...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 123

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Skład i struktura Rady Ministrów

    Rada Ministrów jest organem kolegialnym , gdyż jej skład ma charakter wieloosobowy, a podstawową formą działania są posiedzenia.

    Art. 147 stanowi :

    RM składa się z prezesa RM i ministrów

    W skład RM mogą być powoływani wiceprezesi RM

    Prezes i wiceprezes RM mogą pełnić także funkcje...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /923

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Konstytucyjna regulacja zmian w składzie Rady Ministrów

    Skład RM ma charakter zamknięty i nie ma możliwości powołania do jej składu osoby, która nie zajmuje jednego z czterech stanowisk wymienionych w art. 147. Jeżeli chce się wprowadzić do rządu osobę zajmującą inne stanowisko, to jedna drogą jest powołanie go jako ministra, wypełniającego zadania...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /867

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Sposoby powoływania RM

    Przyjęcie dymisji otwiera proces tworzenia nowej RM. Przebiega on w kilku etapach ukształtowanych w taki sposób, aby jedynie niepowodzenie poprzedniego etapu powodowało przejście do następnego. Istota tej procedury jest doprowadzenie do powołania RM cieszącej się wyraźnie zdefiniowanym poparciem Sejmu...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 956

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Funkcja kreacyjna Sejmu RP

    Parlamentowi przysługuje też tzw. funkcja kreacyjna choć nie wspomniano o niej w art. 95 Konstytucji

    Polega ona na bezpośrednim powoływaniu i odwoływaniu innych organów konstytucyjnych państwa oraz osób wchodzących w skład tych organów zwłaszcza na egzekwowaniu ich odpowiedzialności.

    Jeżeli chodzi o...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 652

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Funkcja Sejmu w kierowaniu polityką wewnętrzną i zagraniczną państwa

    I. Sejm ma wpływ na powoływania i dymisje rządu oraz poszczególnych jej członków. Ma możliwość wglądu w działania rządu i administracji. Musi dokonywać samodzielnego ustalenia stanu faktycznego funkcjonowania rządu, ministrów i podległych im podmiotów.

    II. Sejm ma też prawo żądania obecności...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /3 305

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Konstruktywne wotum nieufności

    Konstruktywne wotum nieufności funkcjonuje od 92 r., nawiązuje do rozwiązań niemieckiej ustawy zasadniczej z 1949 r.

    W podstawie przyjętej przez art. 158 Konstytucji ozn, że jedyną drogą wyrażenia rządowi wotum nieufności jest jednoczesne dokonanie wyboru nowego premiera.

    W ten sposób Sejm realizując...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Alan Dodano /30.11.2011 Znaków /1 485

    praca w formacie txt

Do góry