Prawo konstytucyjne /548 prac/

  • Ocena brak

    Organy Sejmu i Senatu oraz ich kompetencje

    Powszechnie odróżnia się organy kierownicze oraz organy pomocnicze Sejmu czy Senatu. Do pierwszych zalicza się Marszałka Sejmu (Senatu) oraz Prezydium Sejmu (Senatu), a także Konwent Seniorów. Do drugich zalicza się komisje sejmowe (senackie), a w ramach izby powołuje się też sekretarzy Sejmu (Senatu), ale...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /6 338

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kluby, koła i zespoły poselskie

    Do istotnych uprawnień w izbie należy prawo zrzeszania się w koła, kluby i zespoły poselskie. Uprawnienie to jest przywilejem, a nie obowiązkiem parlamentarzysty. Zasady tworzenia klubów, kół i zespołów parlamentarnych są określone w Regulaminie Sejmu lub Senatu.

    Podstawą tworzenia klubów jest...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 695

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Charakter prawny regulaminu parlamentarnego

    Regulaminy izb są właściwe do unormowania:

    ich organizacji wewnętrznej,

    porządku prac,

    trybu powoływania i działalności ich organów,

    sposobu wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków organów państwowych wobec danej izby.

    Charakter prawny regulaminów izb jest od...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 651

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zasada dwuizbowości pełnej i niepełnej

    Dwuizbowość pełna – występuje wtedy, gdy obie izby parlamentu są równoprawne.

    Dwuizbowość niepełna – występuje, gdy jedna z izb parlamentu jest izbą ważniejszą, ma więcej kompetencji. Konstytucja z 1997 roku nie przyjęła zasady równouprawnienia izb, nigdy zresztą w polskiej tradycji konstytucyjnej...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /959

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Funkcje parlamentu

    Funkcja ustawodawcza – polega na stanowieniu aktów prawnych o szczególnej mocy prawnej, najwyższej w systemie prawa wewnętrznego. Funkcję tę parlament sprawuje na zasadzie wyłączności. W ramach tej funkcji wyróżnić można tzw. funkcję ustrojodawczą (stanowienie norm konstytucyjnych) oraz...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /3 065

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kompetencje Sejmu i Senatu

    Kluczowym przepisem dotyczącym kompetencji Sejmu i Senatu, jest art. 95, określający podstawowe funkcje obu organów. Stanowi on, że władzę ustawodawczą w RP sprawują Sejm i Senat, dodając ponadto, iż jedynie Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /831

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Charakter prawny Sejmu i Senatu

    Podstawowe unormowania zawarte są obecnie w rozdziale IV Konstytucji, zatytułowanym Sejm i Senat (art. 95-124), a szereg dalszych ważnych uregulowań znajdziemy w innych rozdziałach Konstyt., np. charakterystyka źródeł prawa, a więc roli ustawy, jest zawarta w rozdziale III, postanowienia dotyczące budżetu...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 461

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    System organów państwowych RP

    Na podstawie postanowień Konstytucji można wyodrębnić 4 grupy organów państwowych:

    organy ustawodawcze – Sejm i Senat,

    organy wykonawcze – Prezydent RP i Rada Ministrów, a rozdział VI K wymienia dalsze elementy składowe: Prezes RM, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawach komitetów...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /695

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ogólna charakterystyka systemu prezydencjalnego

    Wykształcił się w USA.

    Egzekutywa jest jednoczłonowa, cała władza spoczywa w rękach prezydenta. Odpowiednicy ministrów (sekretarze) są jedynie pomocnikami prezydenta. Głównym ośrodkiem decyzji politycznych jest prezydent, który jest zarazem naczelnym dowódcą armii.

    Istnieje wyraźna...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 391

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ogólna charakterystyka systemu semi - prezydencjalnego (Francja)

    Przyjmuje on pewne elementy systemu parlamentarnego, a także pewne cechy systemu prezydencjalnego.

    We Francji wprowadziła go konstytucja z 1958 r.

    Prezydent pochodzi z wyborów powszechnych i bezpośrednich, wyposażony został w szereg prerogatyw. Dotyczą one ważnych spraw państwowych, np...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /893

    praca w formacie txt

Do góry