Prawo konstytucyjne /548 prac/

  • Ocena brak

    Prawotwórcze kompetencje RM

    Rząd nie ma obecnie żadnych możliwości stanowienia norm o randze ustawy. Korzysta on natomiast z szerokich politycznych i prawnych możliwości oddziaływania na prace ustawodawcze parlamentu. Rząd ma prawo inicjatywy ustawodawczej, prawo nadawania swoim projektom charakteru pilnego oraz prawo zgłaszania...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /682

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kompetencje RM

    Podstawowe zadania RM zostały wskazane w art. 146 Konstytucji:

    kierowanie administracją rządową – m.in. kompetencje do koordynacji i kontroli działalności organów tej administracji,

    kierowanie wykonywaniem budżetu – kompetencje w zakresie koordynacji i kontroli, jednak w znacznym stopniu...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /1 926

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Skład RM

    Rada Ministrów jest organem kolegialnym. Nie można jej jednak traktować jako jednolitego kolegium złożonego z równouprawnionych członków, tak jak traktuje się np. Sejm. Rada Ministrów składa się z:

    Prezesa Rady Ministrów,

    ministrów (art. 147 ust. 1) – Konstytucja różnicuje tę kategorię...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /1 028

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tryb działania RM

    Rada Ministrów działa na posiedzeniach, które są zwoływane przez jej Prezesa. On też ustala porządek dzienny posiedzeń i im przewodniczy. Posiedzenia odbywają się w stałych terminach określonych przez premiera. W posiedzeniach mają obowiązek wziąć udział wszyscy członkowie RM, w koniecznych...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /1 347

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zmiany w składzie RM

    Skład RM ma charakter zamknięty i nie ma możliwości powołania do jej składu osoby, która nie zajmuje jednego z 4 stanowisk wymienionych w art. 147 Konstytucji.

    Premier może (przy stosownym współdziałaniu prezydenta) odwoływać z rządu ministrów, z którymi nie jest w stanie współpracować.

    Zmiany w...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /659

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Odwoływanie RM – votum nieufności a votum zaufania

    Wotum zaufania jest to uchwała parlamentu aprobująca politykę rządu; wotum zaufania nie jest prostym przeciwstawieniem wotum nieufności, kwestię zaufania może stawiać sam rząd uzależniając pozostanie przy władzy od aprobaty pewnych rządowych propozycji; w Polsce udzielenie wotum zaufania przez Sejm...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /1 197

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rola prezydenta w procesie powoływania rządu

    Prezydent desygnuje Prezesa Rady Ministrów (art. 154 ust.1), musi to nastąpić w ciągu 14 dni od dnia pierwszego posiedzenia Sejmu lub przyjęcia dymisji poprzedniej Rady Ministrów i odbiera przysięgę od członków nowo powołanej Rady Ministrów.

    Bez akceptacji Prezydenta nie może dojść do ostatecznego...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /1 040

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rola premiera w procesie powoływania rządu

    Premier proponuje skład Rady Ministrów (jest to wyłącznie jego prawo), a także w ciągu 14 dni od dnia powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej, przedstawia Sejmowi program działania Rady Ministrów z wnioskiem o udzielenie jej wotum zaufania. Program podlega zatwierdzeniu przez Sejm większością głosów...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /542

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Charakter prawny Rady Ministrów

    Podstawowe unormowania prawne dot. RM i administracji rządowej zawiera sama Konstytucja (zwłaszcza jej VI Rozdział). Regulacja ustawowa obejmuje w szczególności:

    ustawę z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (uRM),

    ustawę z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /1 021

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pojęcie administracji i rządu

    Terminu rząd używa się w kilku znaczeniach:

    w znaczeniu wąskim – termin rząd traktuje się jako inne określenie RM – w tym samym znaczeniu używa się terminu gabinet,

    rząd jako cały system organizacyjny podporządkowany RM, a więc te wszystkie organy i obsługujące je aparaty urzędnicze...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /1 099

    praca w formacie txt

Do góry