-
Ocena brak
POJĘCIE I ZASADY USTROJOWEGO PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Ustrój administracji publicznej
Obejmuje ustrój urządzeń społecznych spełniających funkcje administracji, o ile jest on prawnie unormowany oraz cały system organów administracji ich kompetencje, które są również unormowane przez prawo.
Zasadnicze zagadnienia ustrojowego prawa...
-
Ocena brak
Akt normatywny
Oświadczenie woli organu państwa (czasem także in. podmiotu uprawnionego do jego stanowienia), sporządzane w odpowiedniej formie, na podstawie kompetencji konstytucyjnych lub wynikających z ustawy.
-
Ocena brak
Przesłanki uznania administracyjnego i jego znaczenie
Uznanie adm. zapewnia ustawodawca, ponieważ musi ono wynikać z normy prawnej /ustawowej/.
Upoważnienie /techniczne/ do uznania przybiera formę wyrażnego wskazania na uznanie, “może”, ”jest upoważniony”, bądż wynika to z całokształtu uregulowania.
Uznanie stwarza adm. możliwość działania na własną...
-
Ocena brak
Pojęcie uznania administracyjnego
Istnieje wówczas, gdy administracja dla urzeczywistnienia stanu prawnego może wybierać między różnymi rozwiązaniami.
Uznanie występuje w tedy, gdy norma prawna nie determinuje w sposób jednoznaczny skutku prawnego, lecz pozostawia w sposób wyrażny dokonanie takiego wyboru org. adm.
Ustawa pozwala na wybór...
-
Ocena brak
Uznanie administracyjne w ujęciu współczesnym
Przy wykonywaniu ustaw ważne są dwie instytucje:
-uznanie administracyjne
-pojęcie nieokreślone
Gdy sytuacja prawna odpowiada stanowi przewidzianemu przez ustawę, to powinien nastąpić skutek prawny przewidziany przez ten akt.
Stosowanie prawa następuje w 4 fazach:
1.wyjaśnienie i ustalenie stanu...
-
Ocena brak
Geneza instytucji swobodnego uznania
W państwie absolutnym- brak było związania administracji ustawami.
W państwie parlamentarnym ustawy ograniczały administrację na początku w niewielkim zakresie.
Obowiązywała zasada niezależności administracji od ustawodawcy., o ile przepis prawa wyrażnie nie stanowił inaczej. Oznaczało to że...
-
Ocena brak
Uznanie administracyjne tzw. ”swobodne uznanie”
W procesie stosowania normy prawnej w konkretnym przypadku pewien wpływ na ostateczne ukształtowanie się aktu indywidualnego posiada zawsze organ stosujący normę. Ustalenie i ocena stanu faktycznego, z którym norma prawna łączy pewne skutki prawne zależy od wielu czynników lokalnych, indywidualnych, od...
-
Ocena brak
Trwałość aktu administracyjnego
Lub jego odwołalność może być określona w przepisach prawnych, które stanowią o wydaniu aktów w danej dziedzinie.
Wyróżniamy akty adm. o prawomocności formalnej i materialnej
Prawomocność formalna-jest to niezaskarżalność aktu administracyjnego polegająca na tym, że strona nie może powodować...
-
Ocena brak
Prawidłowości aktu administracyjnego
Jest prawidłowy jeżeli odpowiada wszelkim przesłankom stawianym mu przez porządek prawny i odpowiada wszelkim prawnym wymogom:
został wydany przez właściwy organ, tj. w tedy gdy organ miał prawo wydać taki akt
wydany został z godnie z przepisami prawa formalnego /procesowego/
gdy akt...
-
Ocena brak
Akt administracyjny a wyrok sądowy
Różnice między aktem adm. a wyrokiem sądowym:
wyrok rozstrzyga w sposób wiążący i ostateczny spór prawny w interesie porządku prawnego.
Akt adm. jest skierowaną na przyszłość formą działania adm. publicznej.
Sąd rozstrzyga jako bezstronny i neutralny organ spór prawny między dwiema...