Prawo /4 036 prac/

  • Ocena brak

    Procedura stawiania Prezydenta w stan oskarżenia

    Wstępny wniosek o postawienie prezydenta w stan oskarżenia może złożyć tylko grupa posłów i senatorów licząca co najmniej 140 osób. Wniosek taki jest rozpatrywany przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej Sejmu, która następnie przedstawia Zgromadzeniu Narodowemu stosowny wniosek. Dla postawienia...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /867

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Przyczyny utraty stanowiska przez Prezydenta RP

    Kadencja Prezydenta upływa w 5 lat po objęciu urzędu, licząc od dnia złożenia przysięgi, ale w wypadkach wyjątkowych urząd prezydenta może wcześniej ulec opróżnieniu. W myśl art. 131 ust. 2 K następuje to w razie:

    śmierci Prezydenta,

    zrzeczenia się urzędu,

    trwałej niezdolności do...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /667

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tryb wyboru Prezydenta RP

    Prezydent jest wybierany przez Naród (art. 127 ust. 1 K). wybory prezydenckie mają charakter czteroprzymiotnikowy – art. 127 ust. 1 określa je jako powszechne, równe, bezpośrednie i nakazuje ich przeprowadzenie w głosowaniu tajnym.

    Organizację wyborów określa szczegółowo ustawa z 27 września 1990 r. o...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /2 242

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Charakter prawny i funkcje Prezydenta RP

    Ustrojową pozycję Prezydenta określa zasada podziału władz. Art. 10 ust. 2 wymienia urząd Prezydenta jako jedno z dwóch podstawowych ogniw władzy wykonawczej. Konstytucja z 1997 r. utrzymała w Polsce parlamentarny system rządów, a ustrojowa pozycja Prezydenta może być określona sześcioma podstawowymi...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /2 832

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kompetencje Zgromadzenia Narodowego

    Art. 114 ust. 1 stanowi, że Zgromadzenie Narodowe działa w przypadkach określonych w Konstytucji. Określenie kompetencji Zgromadzenia opiera się więc o zasadę enumeracji. Konstytucja pozostawiła Zgromadzeniu kompetencje związane jedynie z osobą Prezydenta RP, a mianowicie:

    przyjmowanie przysięgi od...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /818

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Charakter prawny Zgromadzenia Narodowego

    Zgromadzenie Narodowe jest to odrębny organ konstytucyjny o własnych kompetencjach, złożony z obradujących wspólnie obu izb parlamentu.

    Konstytucja stanowi jedynie, iż Sejm i Senat obradując wspólnie działają jako Zgromadzenie Narodowe. Organizacja wewnętrzna i tryb funkcjonowania Zgromadzenia są...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /677

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Odpowiedzialność konstytucyjna a parlamentarna

    Odpowiedzialność parlamentarna (polityczna) to odpowiedzialność za polityczny kierunek sprawowania urzędu i podejmowane akty oraz decyzje; odpowiedzialność tę ponosi rząd i jego członkowie. Nie jest tu wymagane postawienie zarzutu naruszenia prawa, wystarczy negatywna ocena działalności i na tej...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /916

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Procedura uchwalania votum nieufności

    Wniosek w sprawie wotum nieufności może zostać złożony tylko przez grupę posłów liczącą co najmniej 46 sygnatariuszy. Wniosek nie musi być umotywowany, ale zawsze musi zawierać nazwisko kandydata na nowego premiera. Pomiędzy zgłoszeniem wniosku a poddaniem go pod głosowanie musi upłynąć co najmniej...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Korneliusz Dodano /13.12.2011 Znaków /1 744

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Instytucja absolutorium dla rządu – uchwalanie i kontrola wykonania ustawy budżetowej

    Szczególna postać procedura ustawodawcza przybiera w odniesieniu do ustawy budżetowej. Treścią tej ustawy jest ustalenie dochodów i wydatków państwa na okres roku budżetowego (w Polsce rok budżetowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym). Budżet jest uchwalany w formie ustawy (art. 219 ust. 1 K). Procedura...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 491

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Dezyderaty i opinie komisji parlamentarnych

    Dezyderat (art. 159 rSej) – jest to uchwała komisji, zawierająca postulaty w określonej sprawie, kierowana do RM, poszczególnych jej członków, prezesa NIK, prezesa NBP oraz Głównego Inspektora Pracy. Adresat nie ma prawnego obowiązku wykonania postulatów zawartych w dezyderacie, ale musi zająć wobec nich...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /859

    praca w formacie txt

Do góry