-
Ocena brak
Rozumienie Eucharystii dzisiaj - Transsignifikacja
Holenderski teolog Pieter Schonenberg podjął próbę aby osobową obecność w realizacyjnym znaku wyrazić pojęciem. Jego ujęcie zapamiętane jest pod nazwą transsignifikacji- zmiany oznaczenia, wyszedł od analizy pojęć „obecność, znak”. Istotne dla jego koncepcji jest rozróżnienie między zwykłym...
-
Ocena brak
Rozumienie Eucharystii dzisiaj - jakimi słowami można określić tę osobową obecność
Średniowiecze włożyło wiele wysiłku aby opisać Eucharystię odpowiednimi pojęciami, a w dużej mierze posługiwało się pojęciami filozofii Arystotelowskiej, jest czymś nie możliwym opisanie osobowej relacji wspólnoty miłości przy pomocy substancji przypadłości.
Można sugerować, aby zamiast „...
-
Ocena brak
Rozumienie Eucharystii dzisiaj - jak rozumieć tą osobową obecność
Nie chodzi o naturalną zwykłą obecność, nie o przestrzenną obecność ludzkiego ciała. Idzie o wyrażone w znaku o osobowe udzielenie się. Tak osobowa relacja musi uzewnętrznić się w znakach i działaniach aby mogła być zauważana w darze uścisku dłoni w czułym geście w serdecznym objęciu. Wyraża...
-
Ocena brak
Rozumienie Eucharystii dzisiaj - osobowa obecność w „realnym znaku”
Prachrześcijańskim zachowanym od stuleci, przekonaniem jest że w tej uczcie i jej pokarmie w eucharystii, chlebie i winie rzeczywiście jest obecne ciało i krew Chrystusa J6,58: To jest chleb, który z nieba zstąpił - nie jest on taki jak ten, który jedli wasi przodkowie, a poumierali. Kto spożywa ten chleb...
-
Ocena brak
Rozumienie Eucharystii dzisiaj
Teologiczna systematyka ujmując podstawowe stwierdzenie biblijnego i historyczno- dogmatycznego przekazu powinna przemyśleć 3 następujące problem:
problem obecności Pana
centralny temat jego ofiarowania się
podstawową myśl celebracji (communio)
-
Ocena brak
Rozwój dogmatów - transsubstancjacja
Ten filozoficzny termin związany jest z arystotelowską filozofią przyrody i jej rozróżnieniem „ substancji i przypadłości” był w tym dylemacie terminologiczną pomocą dla wyrażenia tego co zewnętrzne i tego co wewnętrzne. Zewnętrznego znaku i wewnętrznej rzeczywistości, wzajemnej współzależności...
-
Ocena brak
Rozwój dogmatów - Wczesne średniowiecze („znak albo rzeczywistośc”)
Średniowieczne spory o ostatnią wieczerzę, teologiczne debaty charakteryzowały się fatalną alternatywą, która próbuje wciąż utorować sobie drogę „ czy pan jest obecny w znaku (infigura)” czy w rzeczywistości (inrealitate). Kiedy stawia się fałszywe pytania nie można odpowiedzieć na nie...
-
Ocena brak
Rozwój dogmatów - Starożytność (obraz uczty weselnej)
Pierwsze przeniesienie biblijnego sposobu myślenia i wyrażenia się w świat hellenizmu mogło odwołać się do myślenia platońskiego o ile wyrażało platońskie rozumienie relacji doświadczalnej rzeczywistości i idei. To co widzialne, uchwytne jest obrazem i o tyle uczestnictwem w prawzorcowej...
-
Ocena brak
Formy wczesnokościelnej celebracji eucharystii
Różnorakie ujęcia relacji o ustanowieniu eucharystii odzwierciedla fakt, że w różnych rejonach pierwotnego kościoła centralna liturgia niedzielna posiadała różnorakie akcenty (chodzi o różne mszały). W pewnym sensie docieramy tu do różnorakich, regionalnych mszałów. W 1Kor 5,7: Wyrzućcie więc stary...
-
Ocena brak
Aktualny stan badań nad najstarszą tradycją eucharystii
Interesuje nas to co ten bardzo wczesny przekaz treściowo zawiera. Oto rezultaty stanu badań nad najstarszą tradycją eucharystii.
ustanowienie eucharystii musi być tak opisane żeby widoczne się stało nie tylko jej przed wielkanocne zakorzenienie lecz doszło do głosu novum, którego wskrzeszenie...