-
Ocena brak
Fazy (stadiów) rozwoju - autonomia a wstyd i niepewność (zwątpienie) (2 i 3 r. ż.., faza analna)
Dziecko uczy się czego się od niego oczekuje, jakie są jego obowiązki, przywileje ograniczenia. Jest to stadium które sprzyja rozwojowi swobodnej autoekspresji i zdolność okazywania miłości. Dziecko dążąc do nowych, aktywnych doświadczeń musi nauczyć się samokontroli i uznania kontroli nad jego...
-
Ocena brak
Fazy (stadiów) rozwoju - zaufanie a nieufność (I rok życia, wg Freuda faza oralno - sensoryczna)
W zależności od otrzymywanej opieki niemowlę uczy się ufać, przejawią się to w ten sposób, że potrafi spokojnie, bez napięcia spać, przyjmować pokarm, wydalać. Zaczyna rozpoznawać przyjemne sytuacje i ludzi którzy są ich przyczyną. Dzięki bliskiemu zapoznaniu się z osoba matki , zażyłością z...
-
Ocena brak
Psychospołeczna teoria rozwoju E.Eriksona (podstawowe założenia, mechanizmy, stadia rozwoju)
Erikson wzbogacił teorię osobowości o trzy ważne idee:
przez analogię do stadiów psychoseksualnych, postulował psychospołeczne stadia rozwoju ego w których jednostka kształtuje nowe nastawienia do samej siebie i innych.
rozwój osobowości rozpatrywał jako proces trwający nieustannie przez...
-
Ocena brak
Self – system jako wtórny dynamizm (funkcje, sposób kształtowania się) w teorii Sullivana
Dynamizm – względnie trwały wzorzec transformacji energii, który wielokrotnie cechuje dany organizm w jego trwaniu w postaci żywego organizmu (Sullivan).
Transformacją energii jest wszelka forma zachowania. Zachowanie może być:
zewnętrzne i jawne : np. mówienie,
wewnętrzne i ukryte np...
-
Ocena brak
Dynamika osobowości (źródła energii) w interpretacji Sullivana
Sullivan ujmuje osobowość jako system energetyczny, którego zasadnicze działanie polega na czynnościach redukujących napięcie. Opiera się na koncepcji organizmu pojmowanego jako system napięć, który teoretycznie może wahać się pomiędzy absolutnym odprężeniem - euforią a absolutnym napięciem...
-
Ocena brak
Pojęcie i strukturalne składniki osobowość wg H. S. Sullivana
Osobowość jest wg niego bytem hipotetycznym, którego nie można obserwować w oderwaniu od sytuacji interpersonalnych. Osobowość przejawia się tylko wtedy, gdy dana osoba zachowuje się w jakiś sposób w stosunku do innej lub innych osób. I osoby te, nie muszą być obecne, a nawet mogą być postaciami...
-
Ocena brak
Mechanizmy rozwoju osobowości w interpretacji k. Horney (rozwój neurotyczny czy normalny?)
Podstawowym pojęciem w koncepcji K. Horney, jest pojęcie lęku podstawowego. Jest to uczucie jakiego doznaje dziecko, gdy jest osamotnione i bezradne, w potencjalnie wrogim świecie. Lęk ten, pojawia się gdy zostaje naruszona podstawowa potrzeba bezpieczeństwa, np., w wyniku obojętności, nadmiernej...
-
Ocena brak
Pojęcie charakteru produktywnego i nieproduktywnego oraz typy charakterów (warunki "nabywania" cech pozytywnych)
Charakter produktywny (orientacja produktywna) – powstaje w wyniku realizacji potrzeb, własnego „ja”, własnych realnych dyspozycji. W konsekwencji ujawnia się w produktywnej miłości i produktywnym stylu umysłowości. Gdy wyzwalane są dyspozycje człowieka, to wydobywa się z tych dyspozycji pozytywne cechy...
-
Ocena brak
Interpretacja mechanizmów rozwoju osobowości wg E.Fromma (potrzeby a społeczność i kultura)
Wg Froma człowiek dzięki ewolucji odrywając się od natury coraz bardziej wchodzi w układ interakcji ze społecznością. To natura dawała mu szansę na spełnienie, bowiem bycie w zespoleniu z natura było związane ze świadomością swoich stanów. Człowiek odchodząc od natury wydawałoby się, że jest...
-
Ocena brak
Pojęcie stylu życia w teorii Adlera
Styl życia to sposób organizacji dochodzenia do celu .
jest on bardzo indywidualny
każdy buduje w sobie inny styl życia, dzięki temu, że ma „twórczy self”, że może inaczej realizować swoje słabości
styl życia wskazuje na wybory człowieka
wskazuje na indywidualny sposób...