-
Ocena brak
Benedetto Croce (1866 - 1952) - Antropologia
Croce pisał o sobie: „wyznaję, że nie potrafię odczuwać słodkiej zazdrości, jaką inni, jak mówią, odczuwają wobec tych, których uszczęśliwia ich iluzja religijna, ponieważ - gdy się wkracza na drogę zazdrości i podziwu wobec iluzji - istnieje niebezpieczeństwo, że będzie się musiało z...
-
Ocena brak
Benedetto Croce (1866 - 1952) - Gnoseologia
Człowiek uzyskuje konkretne wyobrażenia dzięki intuicji, która jest zdolnością do bezpośredniego konstruowania wrażeń. Rzeczywistość i wyobrażenie o niej jest dla człowieka tym samym. Ludzie nie odróżniają wyobrażeń odtwórczych. Wyobrażenia intuicyjne są zatem zawsze subiektywne i są zabarwione...
-
Ocena brak
Benedetto Croce (1866 - 1952) - Ontologia
Rzeczywistość jest duchowa, a nie materialna. „Duch jest całością Rzeczywistości” - pisał Croce w pracy pt. Estetica (1901). Jest ona procesem historycznym przyjmującym wiele postaci - począwszy od przyrody, na sztuce skończywszy. Inaczej niż u Hegla, według Crocego prawa logiczne rządzą tylko...
-
Ocena brak
Hermann Cohen (1842 - 1918) i szkoła marburska
W drugiej połowie XIX wieku wśród młodoheglistów zrodził się filozoficzny nurt epistemologiczny nawiązujący do Kanta. Był on rozwijany w Marburgu, gdzie Friedrich katedrą kierował Albert Lange (1828-1875), a następnie Herman Cohen. Ten początkowo wydawał tylko książki o Kancie. Z czasem wypracował...
-
Ocena brak
O. Pierre Teilhard de Chardin SJ (1881 - 1955) - Poglądy
10 stycznia 1950 roku Teilhard de Chardin napisał o swoim systemie filozoficznym, że „wizja ta powinna wstrząsnąć naszym umysłem, a tym samym - tchnąć nowego ducha w naszą filozofię istnienia, a nawet przeobrazić ją całkowicie”. „Trzeba mnie brać takim, jakim jestem: z moją wrodzoną właściwością...
-
Ocena brak
O. Pierre Teilhard de Chardin SJ (1881 - 1955)
Urodził się w 1881 roku w zamku de Sarcenat pod Clermont-Ferrad we Francji. W 1892 roku wstąpił do kolegium jezuitów, a w 1899 roku do nowicjatu, do zakonu. Studiował filozofię i teologię. W 1905 roku otrzymał święcenia kapłańskie, kończąc jednocześnie badania geologiczne na wyspach...
-
Ocena brak
Emmanuel Mounier (1905 - 1950) - Poglądy
E. Mounier przyjmując chrześcijański „realizm duchowy” usiłował sformułować koncepcję antropologiczną, która nadałaby nowy, precyzyjny sens ludzkiemu życiu; sens, który z jednej strony urealniałby wiarę chrześcijańską, z drugiej zaś pozwoliłby krytycznie spojrzeć na kryzys mieszczańskiego...
-
Ocena brak
Emmanuel Mounier (1905 - 1950)
Emmanuel Mounier urodził się 1 kwietnia 1905 roku w Grenoble, tam też studiował filozofię, pozostając pod wpływem Jacques'a Chavaliera, zwolennika bergsonizmu. Od swego nauczyciela przejął zamiłowanie do filozofii platońsko-augustyńskiej, która stała się jego filozoficzną „podstawą wyjściową”. W...
-
Ocena brak
J. Maritain - antropologia
W neotomizmie odnaleźć można nowe elementy filozofii człowieka w stosunku do tomizmu.
1. Szeroko rozbudowana została koncepcja osoby ludzkiej. Człowiek jest rozpatrywany jako „jednostka” i „osoba”. „Jednostka” jest egzemplarzem gatunku ludzkiego, cząstką złożonej materii, będącej zespołem...
-
Ocena brak
J. Maritain - gnoseologia
Rzeczy w otaczającym nas świecie istnieją w dwóch wymiarach: jako obiekty materialne, poznawane zmysłami oraz jako inteligibilne (poznawalny myślowo, obiekt poznawany tylko myślą, niedostępny dla zmysłów, np. świat idei w platonizmie), poznawane przez intelekt.
Na inteligibilność rzeczy...