-
Ocena brak
Istota i symptomatologia dyslalii
Biorąc pod uwagę powszechnie przyjęty podział zaburzeń mowy, jakim jest klasyfikacja objawowa, okazuje się, że największą grupę tworzą wady artykulacyjne, nazywane dyslalią. Termin ten wprowadził do literatury w 1821r. profesor Uniwersytetu Wileńskiego Józef Frank – określając dane zaburzenie...
-
Ocena brak
Etiologia zaburzeń mowy - Uwarunkowania zaburzeń mowy występujące w rodzinie patologicznej i instytucjach opieki całkowitej
Poważne zaburzenia mowy mogą mieć podłoże organiczne. Jednakże często zdarza się, że przyczyną jest zaniedbanie środowiskowe i pedagogiczne. „Stwierdzono, że dzieci wychowywane w prymitywnych warunkach, w źle prowadzonych zakładach opiekuńczych rozwijają się pod tym względem z opóźnieniem”...
-
Ocena brak
Etiologia zaburzeń mowy - Przyczyny egzogenne
W kategorii przyczyn zewnątrzpochodnych nie stwierdza się żadnych defektów anatomicznych ani psychoneurologicznych, które mogą stanowić przyczynę zaburzenia. Jednakże jednocześnie dostrzega się ujemne wpływy środowiska takie, jak wadliwe wzorce wymowy, zaniedbania opiekuńczo – wychowawcze. Zgodnie z...
-
Ocena brak
Etiologia zaburzeń mowy - Przyczyny endogenne
Ujawnienie przyczyn zaburzeń mowy napotyka na rozliczne trudności. Kłopoty są związane nie tylko ze stanem rozwoju medycyny, psychologii i innych nauk, ale również z wiedzą badającego i ograniczeniami, jakie stwarzają metody badawcze. Ważne jest również, aby zrozumieć, że „stwierdzenie w wywiadzie...
-
Ocena brak
Etiologia zaburzeń mowy
H. Spionek zaznacza, iż zaburzenia mowy można rozpatrywać z punktu widzenia objawów lub z punktu widzenia etiologii i patomechanizmów (E. M. Minczakiewicz, 1997, s.76). Czynniki wywołujące zaburzenia wymowy są różne. Uwzględnia się jedną izolowaną przyczynę lub zespół przyczyn leżących u podstaw...
-
Ocena brak
Problem zaburzeń mowy w literaturze
Objawy zaburzeń mowy były od dawna znane i opisywane. Natomiast przyczyny i patomechanizmy owych nieprawidłowości były odkrywane w miarę postępu wielu dziedzin naukowych, w tym: medycyny, psychologii, neurofizjologii. Dlatego też w literaturze specjalistycznej spotyka się różnorodne sposoby...
-
Ocena brak
Analiza przypadku ucznia z problemem edukacyjnymi i logopedycznym - Wdrażanie oddziaływań
Ze względu na utrzymujące się trudności szkolne oraz nasilające się jąkanie skierowałam ucznia na badanie do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w celu diagnozy i otrzymania zaleceń do pracy z dzieckiem. Zgłosiłam ucznia (za zgodą rodziców) na zajęcia wyrównawcze z języka polskiego i matematyki...
-
Ocena brak
Analiza przypadku ucznia z problemem edukacyjnymi i logopedycznym - Propozycja rozwiązania problemu
Otoczenie ucznia indywidualną opieką wychowawczą i dydaktyczną - udział w zajęciach wyrównawczych (sprawdzanie obecności na tych zajęciach), ustalenie cotygodniowych spotkań z rodzicami, głównie z matką, w celu przekazania informacji i porad dotyczących pracy z dzieckiem, pomoc socjalna w formie...
-
Ocena brak
Analiza przypadku ucznia z problemem edukacyjnymi i logopedycznym - Prognoza pozytywna
Pozytywne oceny i promocja do klasy programowo wyższej, wyższa samoocena a tym samym zmiana pozycji ucznia w klasie, osłabienie jąkania, systematyczne uczęszczanie do szkoły, udział w imprezach klasowych i szkolnych, poprawa komunikacji i integracja z klasą.
-
Ocena brak
Analiza przypadku ucznia z problemem edukacyjnymi i logopedycznym - Prognoza negatywna
Niedostateczne oceny, brak promocji do następnej klasy, nasilenie jąkania i zahamowania emocjonalne do wycofywania włącznie, ucieczka w wagary.