-
Ocena brak
Andragogika - Rozumienie dorosłości przez Avancina
Avanzina widzi proces rozwoju jako proces powolnej ewolucji – dorosłość oznacza dopełnienie, zakończenie powolnej ewolucji. Pojęcie adultus jest imiesłowem czasu przeszłego, podczas gdy wyraz adolescens jest imiesłowem czasu teraźniejszego, tego samego czasownika – dorosłość.
W okresie dojrzewania...
-
Ocena brak
Andragogika - Zainteresowania ludzi dorosłych
Zainteresowania ludzi dorosłych dotyczą:
- polityki
- praw i obowiązków obywatelskich
- zagadnień demokracji i samorządności
- odpowiedzialności i współodpowiedzialności za dom rodzinny, za firmę i zakład pracy, za środowisko lokalne
Dziedziny zainteresowań:
- geografia(w związku z wyjazdami za...
-
Ocena brak
Andragogika - Motywy kształcenia uczących się dorosłych
Motyw – (wg J. M. Murray)- jest tym wewnętrznym czynnikiem, który inspiruje, ukierunkowuje i integruje zachowania człowieka.
Motyw – (wg J. P. Guilford)- każdy określony wewnętrzny czynnik, lub stan, który prowadzi do rozpoczęcia i podtrzymania aktywności.
Wielu psychologów ten wewnętrzny stan określa...
-
Ocena brak
Andragogika - Potrzeby ludzi dorosłych wg Irwinga Lorge’a
Amerykański psycholog I. Lorge (Lordż) w 1947 roku na podstawie swoich badań podzielił pragnienia ludzi dorosłych na 4 grupy:
1) co ludzie pragną zyskać
2) czym ludzie chcą być
3) co ludzie chcą robić
4) czego ludzie pragną sobie oszczędzić
Ad. 1 Co ludzie pragną zyskać ?
- zdrowie -...
-
Ocena brak
Andragogika - Treści kształcenia ludzi dorosłych
Czas transformacji ustrojowej narzuca zupełnie inny model kształcenia.
Wyznacznikiem, podstawa zmian ustrojowych jest proces demokratyzacji, który ogarnia cały , to uruchomienie procedur demokratycznych, polegających na możliwości wyboru swych reprezentantów, ma być to możliwie świadomy wybór, czyli taki...
-
Ocena brak
Andragogika - Cele kształcenia dorosłych w ujęciu historycznym
W edukacji ludzi dorosłych która jest świadoma, ważna role odgrywa jej cel. Właściwe wyniki edukacji dorosłych może otrzymać ten, kto wie co chce osiągnąć. Cel w edukacji dorosłych był zawsze uwarunkowany historycznie. Inne były cele w wieku XVIII – początki działalności oświatowej. Inne cele...
-
Ocena brak
Andragogika - Edukacja dorosłych wobec narastającego zagrożenia ekologicznego
Człowiek funkcjonujący w świecie – funkcjonuje w świecie stworzonym przez siebie. Sztuczny świat jest po to, by było mu wygodnie. W ten sposób dystansujemy się od środowiska naturalnego, którego jesteśmy istotnym elementem(człowiek istota natury) – podlegamy prawom natury.
R. Dubos – francuski badacz...
-
Ocena brak
Andragogika - Teoretyczna propozycja rozumienia dorosłości przez C.C. Cogginsa
Proces dorosłości na skali wzrost – regres. Dorosłość to proces rozwoju psychicznego, który jest usytuowany w postawach:
1) postawa wobec siebie
- wzrost samoświadomości
- adekwatność samooceny
- koncentracja na samorozwoju
2)postawa wobec innych
- rozumienie innych ludzi(im bardziej ich rozumiemy...
-
Ocena brak
Andragogika - Koncepcja kształcenia ustawicznego E. Faure’a
Koncepcja kształcenia ustawicznego Edgarda Foure
Edgar Faure, szef UNESCO (Międzynarodowa Organizacja zajmująca się edukacją) przygotował raport pt. „Uczyć się, aby żyć”.
Edukacja stanowi ten rodzaj aktywności ludzkiej, że podejmowana jest nie tylko w celu przekazywania i kształcenia umiejętności...
-
Ocena brak
Andragogika - Co sądzisz o poglądach postmodernizmu z punktu widzenia człowieka dorosłego
Człowieka dorosłego postrzegamy jako jednostkę autonomiczną w pełni zdolną samodzielnie decydować o własnym losie , potrafiącą samodzielnie wyznaczać sobie cele oraz zdolną do samokształcenia. Andragogika w klasycznym jej rozumieniu ma pomagać dorosłemu człowiekowi w wyborze „drogi” w życiu...