-
Ocena brak
Podmiotowość w wychowaniu
W tym procesie wychowanek staje się coraz to bardziej partnerem wychowawcy. Może stale podejmować dialog na temat mojego rozwoju. jej ramach człowiek wierzy, że własna aktywność w znacznym stopniu zależy od niego samego. Aby stać się podmiotem trzeba dokonać świadomych założeń dotyczących samego...
-
Ocena brak
Proces wychowania
Proces wychowania (Górniewicz) - ciąg działań, zmian, które są w jakimś stopniu uporządkowane i wynikają jedne z drugich, coś, co ma określony kierunek postępowania, określoną strukturę i właściwości.
Struktura:
Górniewicz wyróżnia 2 warstwy:
• Warstwę aksjologiczną – ideały i cele...
-
Ocena brak
Wartości preferowane w wychowaniu
altruizm- A. Comte; troska o dobro osoby lub grupy osób, polega na świadomym świadczeniu jakiejś przysługi nie oczekując niczego w zamian, bezinteresownie, dobrowolnie; potrezba troski o innych. Bezinteresowność w sferze materialnej i cielesnej
odpowiedzialność- gdy ktoś jest za coś odpowiedzialny lub...
-
Ocena brak
Prymat wartości nad celami wychowania
1. Wartości uprawomocnieniem celów wychowania.
Na ogół celowi wychowania, cieszącemu się powszechną aprobatą społeczną, przysługuje określona wartość, będąca jednocześnie jego uzasadnieniem. W stanowieniu celów wychowania konieczne jest odwoływanie się do wartości, a zwłaszcza do wartości...
-
Ocena brak
Funkcje celów wychowania
- Cele stanowią punkt odniesienia, do którego w procesie dydaktyczno-wychowawczym wszystko się przymierza i ocenia.
- Cele mają znaczenie regulacyjne, zabezpieczają przed nadmiernym rozbudowaniem środków.
- Cele spełniają funkcję organizującą wobec treści, metod, form organizacyjnych, kształcenia...
-
Ocena brak
Cele wychowania
Cele wychowania to normy postulujące określone stany rzeczy, czyli standardy wychowawcze, wskazujące na pożądane cechy osobowości i zachowania. Określają one pewne ogólne zmiany czy przeobrażenia w tym zakresie.
Klasyfikacja
Wg. Sośnickiego:
-ostateczne- finalne do których dążymy
-etapowe-...
-
Ocena brak
Oddziaływanie wychowania
Niedyrektywne Pośrednie - wspomaganie rozwoju wychowanków, dyskretne dopingowanie ich do osobistego angażowania się w proces samowychowania
Dyrektywne Bezpośrednie - bezpośrednie dokonywanie zmian w rozwoju wychowanków, zakłada wywołanie wpływu na owe zmiany głownie przez osoby dorosłe, wychowanie odbywa...
-
Ocena brak
Klasyfikacja definicji wychowania
S. Kunowski
definicje prakseologiczne, według których wychowanie jest równoznaczne z oddziaływaniem wychowawców na wychowanków,czyli z ich „urabianiem";
definicje ewolucyjne, upatrujące w wychowaniu proces samorzutnego rozwoju wychowanka, w tym szczególnie w wyniku nabywanego przez niego...
-
Ocena brak
Definicje wychowania
Wg A. Góreckiej - „dynamiczny, złożony układ oddziaływań społecznych, instytucjonalnych, interpersonalnych, pośrednich i bezpośrednich, wywołujących zmiany w osobowości człowieka tym oddziaływaniom poddawanego”
Wg E. Durkheima - „wychowanie jest oddziaływaniem pokoleń dorosłych na te, które nie...
-
Ocena brak
Definicja wychowania - ujęcie szerokie, ujęcie wąskie
SZEROKIE – „Poprzez wychowanie rozumie wszystkie rodzaje działań społecznych, które charakteryzują się następującymi właściwościami, cechami konstytutywnymi: akomodacją, aproksymacją oraz indoktrynacją.” Tchorzewski
WĄSKIE – aspekt teleologiczny (musi być wyraźnie określony cel) i prakseologiczny...