Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Wymogi towarzyszące zakładaniu i funkcjonowaniu partii politycznych

    Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 r. (upp) mówi, że: partię może założyć 15 obywateli, jednakże liczba popierających zgłoszenie osób musi wynosić co najmniej 1000 – obywatele pełnoletni mający pełną zdolność do czynności prawnych.

    Partia polityczna, aby uzyskać pełnię...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /1 611

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zasada pluralizmu społeczno - politycznego

    Pluralizm polityczny ma kilka zakresów znaczeń. W ujęciu prawnokonstytucyjnym pluralizm należy rozumieć ściślej i sprowadzić go do problemu partii. W ujęciu szerszym – pozakonstytucyjnym – pluralizmu politycznego nie da się zawęzić tylko do kwestii struktur o statusie partii. Jako zasada ustrojowa w...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /956

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zasada przedstawicielskiej formy sprawowania władzy

    Jest to zasada wyrażająca sposób sprawowania władzy, który polega na tym, że decyzje w imieniu suwerena podejmowane są przez organ przedstawicielski (parlament) pochodzący z wyborów. Zasadę tą najpełniej wyraża art. 4 ust 2, który tym samym uznaje demokrację pośrednią za podstawowy sposób rządzenia...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /1 500

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zasada podziału władzy państwowej

    O podziale władzy czy władz można mówić, mając na względzie znaczenie przedmiotowe i podmiotowe tego pojęcia. W sensie przedmiotowym (funkcjonalnym) podział władz oznacza wydzielenie pewnych rodzajowo odmiennych kierunków (sfer) działania państwa, takich jak stanowienie prawa, wykonywanie prawa...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /2 619

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Referendum konstytucyjne w świetle ustawodawstwa polskiego

    Art. 235 ust. 6 K stanowi, że referendum może stać się elementem procedury zmiany Konstytucji, ale dopiero po uchwaleniu przez Sejm i Senat ustawy zmieniającej konstytucję i tylko przy spełnieniu dwóch przesłanek:

    Zmiana dotyczyć musi przepisów zawartych w rozdziałach I, II lub XII...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /902

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Referendum w świetle ustawodawstwa polskiego

    Konstytucja przewiduje 4 rodzaje referendów:

    Ogólnokrajowe w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa (art. 125 K, ustawa z dnia 14 marca 2003 o referendum ogólnokrajowym - uRO) – referendum to ma zawsze charakter fakultatywny, zawsze konieczny jest też bezpośredni związek z interesami Państwa...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /3 017

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Instytucja referendum – jej rodzaje i znaczenie ustrojowe

    Referendum (losowanie ludowe) jest to forma demokracji bezpośredniej, polegająca na wypowiadaniu się wyborców, w formie głosowania, na tematy będące przedmiotem tego głosowania, a dotyczące spraw całego państwa lub jego określonej części. W prawie konstytucyjnym rozróżnia się pojęcia referendum...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /1 695

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Instytucje demokracji bezpośredniej

    Demokracja bezpośrednia to sposób sprawowania władzy, w którym decyzje podejmowane są bezpośrednio przez ogół wyborców, bez pośrednictwa jakichkolwiek organów państwowych. Podstawowe formy demokracji bezpośredniej to:

    ogólne zgromadzenie wyborców – wywodzi się jeszcze z demokracji ateńskiej, ale...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /1 330

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zasada republikańskiej formy państwa

    Zasada republikańskiej formy rządu wyrażona jest w samej nazwie państwa (Rzeczpospolita Polska), w tytule konstytucji i przede wszystkim w jej instytucjach i urządzeniach. Oznacza ona, z jednej strony, wykluczenie jakiejkolwiek władzy dziedzicznej lub dożywotniej w państwie, a z drugiej, postulat...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /1 678

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pojęcie ustroju społeczno - ekonomicznego

    Ustrój społeczno-ekonomiczny – całokształt dominujących w państwie stosunków produkcji oraz wynikająca z niego struktura klasowa społeczeństwa i stosunki między klasami społecznymi.

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Honorat Dodano /13.12.2011 Znaków /211

    praca w formacie txt

Do góry