Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Proces legislacyjny w Sejmie

    Rozpatrzenie projektu ustawy przez Sejm odbywa się w trzech czytaniach (art. 119 ust. 1 K), przedzielonych pracami komisji sejmowych. Termin czytanie oznacza prowadzenie debaty nad projektem i podjęcie decyzji o jego dalszym losie.

    I Czytanie:

    Obejmuje ono:

    1) uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę,

    2)...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 982

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Prawo inicjatywy ustawodawczej i zgłaszania poprawek

    Inicjatywa ustawodawcza to prawo konstytucyjnie określonych podmiotów do wnoszenia projektów ustaw do Sejmu, które skutkuje obowiązkiem rozpatrzenia przez Sejm wniesionych projektów w szczególnej procedurze. Zawsze więc postępowanie legislacyjne rozpoczynać się musi w Sejmie.

    Podmiotami prawa inicjatywy...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 021

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Głosowanie w parlamencie

    Głosowania są przeprowadzane po wyczerpaniu debaty. Zawsze są to głosowania jawne i zwykle odbywają się przez podniesienie ręki, ale jednocześnie posłowie głosują za pomocą kart magnetycznych, co pozwala na natychmiastowe ustalenie zarówno ogólnego wyniku, jak i sposobu głosowania poszczególnych...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 130

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tryb pracy Sejmu i Senatu

    Tryb pracy parlamentu odpowiada współcześnie jednej z dwóch zasad:

    zasada sesyjności – polega na tym, że w ramach kadencji parlamentu wyodrębnia się krótsze (z reguły kilkumiesięczne) odcinki czasowe (tzw. sesje), w ramach których izby mogą się zbierać na posiedzenia plenarne. Natomiast w okresie...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 708

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kadencja, sesja, posiedzenie parlamentu

    Kadencja – okres na jaki wyborcy udzielają organowi wybieralnemu pełnomocnictw, i w jakim realizuje on swe zadania funkcjonując w chwilowym składzie pochodzącym z jednych wyborów. Kadencyjność jest koniecznym elementem przedstawicielskiego charakteru Sejmu (Senatu). We współczesnym prawie parlamentarnym...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 359

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Zadania komisji parlamentarnych

    Komisje sejmowe są wyspecjalizowanymi organami wewnętrznymi Sejmu (Senatu), zajmującymi się rozpatrywaniem, opiniowaniem i przygotowywaniem spraw stanowiących przedmiot obrad Sejmu (Senatu), a w szczególności wyrażaniem opinii o sprawach przekazanych pod ich obrady przez Sejm (Senat), jego Marszałka lub...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 222

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Organizacja i podział komisji parlamentarnych

    Art. 110 ust. 3 Konstytucji rozróżnia komisje stałe i komisje nadzwyczajne.

    Komisje stałe – ich utworzenie przewiduje regulamin Sejmu; tym samym Sejm ma obowiązek je utworzyć, istnieją one przez okres całej kadencji. Art. 18 ust. 1 regulaminu przewiduje obecnie utworzenie 25 komisji stałych...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 587

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Organy Sejmu i Senatu oraz ich kompetencje

    Powszechnie odróżnia się organy kierownicze oraz organy pomocnicze Sejmu czy Senatu. Do pierwszych zalicza się Marszałka Sejmu (Senatu) oraz Prezydium Sejmu (Senatu), a także Konwent Seniorów. Do drugich zalicza się komisje sejmowe (senackie), a w ramach izby powołuje się też sekretarzy Sejmu (Senatu), ale...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /6 338

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Kluby, koła i zespoły poselskie

    Do istotnych uprawnień w izbie należy prawo zrzeszania się w koła, kluby i zespoły poselskie. Uprawnienie to jest przywilejem, a nie obowiązkiem parlamentarzysty. Zasady tworzenia klubów, kół i zespołów parlamentarnych są określone w Regulaminie Sejmu lub Senatu.

    Podstawą tworzenia klubów jest...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /2 695

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Charakter prawny regulaminu parlamentarnego

    Regulaminy izb są właściwe do unormowania:

    ich organizacji wewnętrznej,

    porządku prac,

    trybu powoływania i działalności ich organów,

    sposobu wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków organów państwowych wobec danej izby.

    Charakter prawny regulaminów izb jest od...

    Ocena / Kategoria / Prawo konstytucyjne

    Autor /Barnim Dodano /13.12.2011 Znaków /1 651

    praca w formacie txt

Do góry