-
Ocena brak
Podpisanie ustawy (uprawnienia przysługujące Prezydentowi RP)
Konstytucja wyznacza Prezydentowi 21 dni na podpisanie ustawy. Prezydent może jednak odmówić podpisania ustawy i wystąpić z wnioskiem do Sejmu w celu ponownego jej rozpatrzenia, co w praktyce określa się jako „weto prezydenckie”, „weto ustawowe”. Jeśli to nastąpi Marszałek Sejmu kieruje ustawę oraz...
-
Ocena brak
Tryb rozpatrywania przez Sejm stanowiska Senatu do ustawy uchwalonej przez Sejm
Termin w której Sejm powinien zając stanowisko wobec podjętej uchwały Senatu jest nie określony. Potrzeba rozpatrzenia prze Sejm stanowiska Senat występuje wtedy, gdy Senat zaproponował poprawki do ustawy lub też wniósł o jej odrzucenie. Uchwałę taką Marszałek Sejmu kieruje do rozpatrzenia przez...
-
Ocena brak
Prace w Senacie nad ustawą uchwaloną przez Sejm
Senat w terminie 30 dni od przesłania ustawy przez Marszałka Sejmu może ją przyjąć bez zmian, uchwalić poprawki albo uchwalić odrzucenie jej w całości. Jeżeli Senat w ciągu 30 dni nie podejmie stosownej uchwały, ustawę uważa się za uchwaloną w brzmieniu przyjętym przez Sejm. Marszałek Senatu...
-
Ocena brak
Trzecie czytanie projektu ustaw
Trzecie czytanie obejmuje:
a) przedstawienie dodatkowego sprawozdania komisji lub jeżeli projekt nie został ponownie skierowany do komisji przedstawienie przez posła sprawozdawcę poprawek i wniosków zgłoszonych podczas 2-o czytania
b) głosowanie
Porządek głosowania jest następujący:
a) głosowanie...
-
Ocena brak
Drugie czytanie projektu ustaw
Drugie czytanie obejmuje:
a) przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy, wygłaszanego przez posła sprawozdawcę: w sprawozdaniu tym można przedstawiać inne wnioski niż umieszczone w sprawozdaniu komisji
b) przeprowadzenie debaty oraz zgłaszanie poprawek i wniosków poprawki może...
-
Ocena brak
Prace w komisjach nad projektem ustawy między pierwszym a drugim czytaniem
Po opracowaniu sprawozdania przez komisję może się odbyć drugie czytanie. Przeprowadza się je zawsze na posiedzeniu Sejmu nie wcześniej niż 7 dnia od doręczenia posłom sprawozdania komisji, chyba że sejm postanowi inaczej, w szczególnie uzasadnionych wypadkach Sejm może skrócić postępowanie z...
-
Ocena brak
Rola sejmowej komisji ustawodawczej w postępowaniu z projektami ustaw
Komisja ustawodawcza została zniesiona na początku III kadencji w 1997 roku co okazało się rozwiązaniem błędnym i Sejm IV kadencji powołał ją ponownie do życia w 2001 roku. Aktualnie do jej zakresu działania należą sprawy problematyki legislacyjnej i spójności prawa, współdziałania w organizowaniu...
-
Ocena brak
Pierwsze czytanie projektu ustawy na posiedzeniu Sejmu i na posiedzeniu komisji sejmowych
Pierwsze czytanie przeprowadza się na posiedzeniu Sejmu lub komisji. Obowiązkowe pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu dotyczy projektów ustaw: o zmianie konstytucji, budżetowych, podatkowych, dotyczących wyborów prezydenta, Sejmu, Senatu oraz organów samorządu terytorialnego. Pierwsze czytanie może odbyć...
-
Ocena brak
Elementy wymagane w uzasadnieniu projektu ustawy
Szczegółowy katalog wymogów, które powinny być zawarte w uzasadnieniu projektu należy:
a) wyjaśnić potrzebę i cel wydania ustawy
b) przedstawić rzeczywisty stan w dziedzinie która ma być unormowana
c) wykazać różnicę między stanem dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
d) przedstawić...
-
Ocena brak
Obywatelska inicjatywa ustawodawcza
Określenie sposobu wykonania prawa ustawodawczej przez obywateli daje ustawa z dnia 24 czerwca 1999 roku o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli. Dwie regulacje przedmiotowe:
1-a polega na wyłączeniu obywateli z prawa inicjowania projektu ustawy o zmianie konstytucji.
2- sprowadza się do...