-
Ocena brak
FUNKCJA KONTROLNA SEJMU RP
Od A- absolutorium do Z- zapytanie i interpelacja poselska. Do podstawowych zasad składających się na tę funkcję należą:
- zasada parlamentarnej odpowiedzialności Rządu przed Sejmem
- składanie interpelacji i zapytań poselskich (indywidualne środki kontroli parlamentarnej rządu i poszczeg. jego...
-
Ocena brak
FUNKCJA USTALANIA POLITYKI PAŃSTWA PRZEZ SEJM RP
Sejm ma prawo do podejmowania uchwał określających podstawowe kierunki działalności państwa, bo wynika to z zasady, ze Sejm jest wyrazicielem suwerennej woli narodu. Rola ta jest realizowana przez następujące mechanizmy:
- uchwalanie budżetu państwa i absolutorium jego wykonania
- aprobowanie...
-
Ocena brak
FUNKCJA PRAWODAWCZA SEJMU
Związana jest z pojęciem trybu ustawodawczego, tzn.: zespołu procedur mających na celu doprowadzenie do powstania ustawy. Składa się z 5 etapów, szczegółowo określonych przez konstytucję :
1 -inicjatywa ustawodawcza
2 -prace nad projektem ustawy w Sejmie ( III czytania)
3 -prace w Senacie oraz...
-
Ocena brak
FUNKCJA USTROJODAWCZA SEJMU RP
ART. 235 - określa podstawy ustroju w państwie - uchwala konstytucje
- zmiana konstytucji
a), inicjatywa ustawodawcza w sprawie zmiany konstytucji
* 1\5 ustawowej liczby posłów
* Senat
* Prezydent RP
b).zmiana konstytucji w drodze ustawy uchwalonej przez Sejm a potem przez 60 dni przez Senat (w...
-
Ocena brak
POZYCJA PRAWNO - USTROJOWA SEJMU RP
- Parlament jest dwuizbowy - Sejm + Senat
- Sejm jest równorzędnym z Senatem organem ustawodawczym (równorzędnym ustrojowo bo ma więcej kompetencji)
- Incompatibilitas mandatu posła i senatora a także z innymi organami np.: RPO. Prezes NIK- u itp.
- zakaz pracy w biurach np.: RPO, TK itp. to wszystko wynika...
-
Ocena brak
KONSTRUKCJA IMMUNITETU DEPUTOWANEGO
IMMUNITET- to szeroko rozumiana ochrona prawna i socjalna (immunitas: uwolnienie od obciążeń ) Może być: - Materialny wymiar ( immunitet nieodpowiedzialny )- polega na uchyleniu odpowiedzialności ( art., 105 ) Poseł lub Senator nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za działania wynikające z...
-
Ocena brak
KONSTRUKCJA MANDATU PRZEDSTAWICIELSKIEGO
Dwa modele mandatu:
1) MANDAT WOLNY – wg zasady, że deputowany jest reprezentantem całego narodu, a nie swoich wyborców
Zasady:
- deputowany nic może być prawnie związana wolą swoich wyborców
- nie może zdawać sprawy swoim wyborcom ze swojej działalności
- nie ponosi odpowiedzialności politycznej...
-
Ocena brak
STATUS PRAWNY POSŁA I SENATORA
Status formalny określony został
* konkretną ustawą ( 9.V.1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora- Dz. U. nr: 73 póz. 350 ).
* regulaminami Sejmu i Senatu
* ordynacjami wyborczymi
Status materialny ( w sensie zupełności regulacji ) wszystkie normy dotyczące bezpośrednio i pośrednio pozycji...
-
Ocena brak
FINANSOWANIE WYBORÓW
Finansowanie wyborów jest uregulowane ordynacją wyborczą. Podstawowe źródło finansowania to budżet państwa, który opłaca: wydatki związane z zadaniami wyborczymi komisji i biur wyborczych, wydatki związane z zadaniami wyborczymi adm. rządowej i samorządowej, nieodpłatne audycje radiowe i TV. Wydatki...
-
Ocena brak
KAMPANIA WYBORCZA
Jest to w potocznym języku akcja zmierzająca do określonego celu, zespół działań objętych jakimś wspólnym celem i jednym okresem, jej celem jest propagowanie przez dany komitet wyborczy jego programu, kandydatów oraz agitowanie za ich wyborem. Kampania wyborcza jest określona czasem - od dnia ogłoszenia...