-
Ocena brak
Omów prawo częstości i prawo Foucaulta
*Prawo częstości – im więcej dany materiał był powtarzany, tym lepiej zostaje zapamiętany. Powtarzanie utrwala wszystkie rodzaju materiału: zarówno prawidłowy, jak i zawierający błędy.
*Prawo Foucaulta – im większa jest objętość materiału, tym więcej powtórek należy wykonać, aby go opanować...
-
Ocena brak
Opisz cykl pamięciowy Tulvinga
Zapamiętywanie:
*Kodowanie spostrzeżenia- za pomocą różnych kodów (obrazowego, werbalnego, semantycznego)
Przechowywanie:
*Przechowywanie informacji w pamięci w kodzie charakterystycznym dla danego rodzaju pamięci
*Rekodowanie- ponowne kodowanie informacji pod wpływem napływu nowych danych do...
-
Ocena brak
Wymień i omów fazy procesu pamięciowego
*F zapamiętywania: rejestracja inf w pamięci (może zachodzić mimowolnie lub dowolnie)
*F przechowywania – zatnrzymywanie inf w pamięci
*F odtwarzania – przywołanie przechowywanych informacji. Przypominanie (samodzielnie przywołujemy odpowiedź) i rozpoznawanie (wybieramy odpowiedź spośród podanych...
-
Ocena brak
Scharakteryzuj biologiczne podłoże pamięci
*Pamięć gatunkowa – zawiera informacje określające strukturę organizmu. Kodowanie w DNA, pamięć ta jest powtarzalna. Względnie odporna na działanie czynników zewnętrznych, przekazywana genetycznie
*Pamięć indywidualna – jest to zapis indywidualnego doświadczenia człowieka
*Pamięć społeczna –...
-
Ocena brak
Omów tradycyjne badania nad pamięcią
*Badania Ebbinghausa: badał on wpływa czasu na pamięć, stworzył krzywą zapominania, odkrył metodę zaoszczędzania- przy ponownym uczeniu się tego samego materiału do wprawy dochodzi się łatwiej i szybciej, niż przy pierwszym uczeniu się
*Nurt neuropsychologiczny (Donald Hebb)
-Wskazanie istotnej...
-
Ocena brak
Scharakteryzuj pamięć jako zdolność i jako proces
Pamięć jako zdolność:
*Podejście do pamięci jako do zdolności, a wręcz „władzy umysłowej” pojawiło się w starożytnych koncepcjach filozoficznych
*W dzisiejszych koncepcjach psychologicznych nie traktuje się pamięci jako oddzielnej władzy umysłowej
*Nawiązanie do tej koncepcji można odnaleźć...
-
Ocena brak
Podaj i omów cechy uwagi
*Koncentracja uwagi (natężenie, energia, intensywność) – określa ona w jakim stopniu jednostka skupia się na bodźcu, zależy od aktywacji i mobilizacji ośrodkowego układu nerwowego. Umożliwia monitorowanie otoczenia (wiąże się z czujnością).
*Przerzutność uwagi (dynamika, giętkość) – zdolność...
-
Ocena brak
Omów teorie rywalizacji egzemplarzy Logana
*Egzemplarz: reprezentacja umysłowa (o charakterze jednostkowym i trwałym) poszczególnego bodźca i reakcji na niego
*Każdy egzemplarz odzwierciedla: cel aktywności, bodziec uruchamiający realizację bodźca, interpretację bodźca, reakcję
Cztery prawa gromadzenia egzemplarzy:
1.Pojawienie się odrębnego...
-
Ocena brak
Automatyzacja czynności
*Automatyzacja: nabieranie wprawy pod wpływem treningu (czyli pod wpływem powtarzania)
*Trening jednorodny: jedna i ta sama reakcja jest odpowiedzią na zawsze ten sam układ bodźców
*Trening niejednorodny: częsta zmiana kategorii bodźców przy zachowaniu tego samego typu reakcji
*Automatyzacja oznacza:...
-
Ocena brak
Scharakteryzuj i porównaj procesy automatyczne i kontrolowane
Świadomość nie/tak;
uwaga: mała/duża;
>
typ zadania: znane łatwe/nowe trudne;
szybkość: duża/mała;
rodzaj pr poznawczych: proste/złożone;
>
poziom wykonania: wysoki/niski;
modyfikacja: trudna/łatwa