-
Ocena brak
Podstawy wychowania
Wychowanie – planowa i świadoma działalność ukierunkowana na kształcenie osobowości człowieka według określonego wzoru obcującego wartości: poznawcze, moralne, estetyczne i organizuję społeczną. Jest ono realizowane przez rodziców, instytucje oświatowe, środki masowego przekazu oraz samą...
-
Ocena brak
Elementy psychologii społecznej - relacje interpersonalne i wpływ społeczny
Psychologia społeczna - przedmiotem jej zainteresowania jest to co dzieje się między ludźmi, stara się wyjaśnić jak takie zachowania jak, myślenie, uczenie się, spostrzeganie, zmieniają się w warunkach społecznych. Psychologia społeczna jest psychologią eksperymentalną. Zajmuje się tym, z czym...
-
Ocena brak
Wybrane koncepcje człowieka i teorie osobowości
Freud - podejście psychoanalityczne. Większość naszych zachowań motywacyjnych
jest nieświadoma np.: poczucie bezpieczeństwa.
Podejście behawiorystów - silniejsza motywacja jest wówczas gdy jest większa
potrzeba do zaspokojenia.
A. Maslow - podejście humanistyczne - potrzeby niedoboru np.: "jestem...
-
Ocena brak
Motywacja
Motywacja - ludzie działają w jakimś celu, w motywacji przyczyną jest skutek. Co powoduje że dążę do celu ? - napięcie motywacyjne, wynik czynności musi być oceniony przez jednostkę jako wartościowy.
Freud - podejście psychoanalityczne. Większość naszych zachowań motywacyjnych jest...
-
Ocena brak
Emocje
Emocje - (def.) jest to ustosunkowanie się do świata. Mechanizm ich powstał na drodze ewolucji.
Emocje - proces psychologiczny, świat bez emocji nie istnieje, zdolność rozróżniania czy to jest dobre, czy złe, ważne, czy nieważne (wiedza - tak, nie). Emocje są pierwotne, myśli są wtórne. Najpierw...
-
Ocena brak
Inteligencja - pojęcie, sposoby pomiaru, ograniczenia
Dla ludzi inteligencja to:
Jest to sprawność procesów poznawczych przejawiająca się przede wszystkim zdolnością sprawnego przeprowadzania operacji myślowych oraz umiejętnością wykorzystania posiadanej wiedzy i doświadczenia. Intelekt uwarunkowany jest czynnikami wrodzonymi, do których należą...
-
Ocena brak
Strategie poznawcze. Style poznawcze
Strategie poznawcze - to zachowania wewnętrzne oraz zewnętrzne umożliwiające magazynowanie oraz wydobywanie informacji z pamięci. Zachowanie wewnętrzne = myśli.Strategie te dzielimy na dwie grupy:
organizowanie - znajdowanie relacji między jednostkami wiedzy
precyzowanie - (elaboracja) -...
-
Ocena brak
Badania nad warunkowaniem klasycznym i instrumentalnym
Warunkowanie klasyczne to zdobywania wiedzy o otoczeniu - każde prawidłowe rozpoznanie dźwięku było nagradzane - zaś nieprawidłowe - karane brakiem wzmocnienia; karanie za błędne rozpoznanie, powodowało szybrze uczenie - kara przyspiesza uczenieBadaniami nad warunkowanie instrumentalnym zajmowali się...
-
Ocena brak
Procesy uczenia się - warunkowanie, nabywanie i tworzenie wiedzy
Proces uczenia się jest w psychologii rozpatrywany w różny sposób. Jedni autorzy ujmują go bardzo szeroko i każde doświadczenie zdobywane przez jednostkę uważają za uczenie się niezależnie od tego, czy było zamierzone czy nie. Inni natomiast wyznaczają uczeniu się węższy zakres i nie włączają...
-
Ocena brak
Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia - pamięć podręczna, długo- i krótkookresowa; skrypty i pamięć autobiograficzna
Pamięć jest podróżą w czasie. Pamięć zbiorowa np. Niemcy. Pamięć to taki system,
wcześniejsze zachowania, jednostki, zbiorowości.
Pamięć zbiorowa - kultura, (co się w jakiś sytuacjach robi). Nośnikiem dla pamięci zbiorowej, dla kultury, jest pismo .
Ktoś jest wzrokowcem lub słuchowcem. Cechy...