Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Pojazd zaprzęgowy

    Środek transportowy poruszającysię na kołach (2 albo 4) lub płozach (sanie)przy wykorzystaniu żywej siły. Gł. części składowe:podwozie z kołami lub płozami, stanowiące ostojępojazdu, oraz nadwozie.

    W zależności od rodzaju siłyporuszającej rozróżnia się p.z. o trakcji ludzkiej (np.riksza) i...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /1 495

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podróżne świeczniki

    Przeznaczone do użytku wczasie podróży; w XVII w. wytwarzane w kompletach.

    Podstawa duża, okrągła, zdobiona geom. lub rośl.ornamentem, przechodząca w długi bolec na świece,pusty wewnątrz, co umożliwiało wsuwanie jednegobolca do wnętrza drugiego w czasie podróży.

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /291

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pokosty

    Oleje rośl. (lniany, konopny) schnące wpowietrzu wskutek niewielkich dodatków substancji(tlenku ołowiu, dwutlenku manganu) przyspieszającychschnięcie; stosowane do wyrobu farb olejnychoraz do pokrywania powierzchni przedmiotów, zwł.drewn. (rzeźb, także obrazów malowanych na deskach drewn.), na których...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /443

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podwalina

    1) bal (murłat, podrąb), w budownictwiedrewn. dolna belka ścian wieńcowych (wtedyzw. także przyciesią) lub szkieletowych, na którejstoją ściany i słupy; p. kładzione są bądź wprost naziemi czy podmurówce, bądź na kamieniach (zw.p e c k a m i) czy palach wbitych w ziemię, najczęściejpod węgłami...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /465

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Polewa

    Cienka warstwa delikatnej białej glinki,nakładanej na czerep naczynia w celach praktycznych(zabezpieczenie przed przesiąkliwością) lub dekor.;białe lub barwione polewy służą również jako farbyceram. przy zdobieniu wyrobów glinianych i fajansowych.

    P. stosowano powszechnie na Bliskim Wschodzieod IX w...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /573

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podwika, podwijka, podwiczka

    Duża chustapłócienna, najczęściej biała, zasłaniająca szyję i bokitwarzy, wiązana na czubku głowy, noszona wraz zdrugą chustą lub czepcem przez kobiety zamężne odwczesnego średniowiecza;

    w XIV w. zredukowanado wąskiego paska pod brodą, przetrwała w niektórych krajach eur. do poł. XVI w.; w...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /474

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Polichromia

    1) wielobarwne malowidła zdobiąceściany, stropy lub sklepienia budowli; znana w starożytności,występowała w kościołach wczesnochrześc.i średniow.; charakterystyczna dla sztuki renesansui baroku; należała do najczęściej stosowanych dekoracjiwnętrz budowli sakralnych i świeckich, niekiedyzdobiła...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /667

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Malowidło

    Najczęściej wykonane jest nie bezpośredniona podłożu, lecz na pokrywającej go warstwie -lub warstwach - zaprawy, z w. też gruntem, pełniącejfunkcję izolacji malowidła od podłoża bądź umożliwiającejnadanie wymaganej gładkości, chłonnościi właściwego koloru powierzchni podłoża, na...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /1 492

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podest, spocznik

    1) pozioma płaszczyzna dzielącabiegi schodów; umieszczony między kondygnacjamiprzerywa długi ciąg stopni i umożliwia załamanieich pod kątem prostym lub przerywa wachlarzestopni na zakrętach;

    2) przy kilku poziomych tarasach- krótkie odcinki powierzchni tarasowej,

    (niem. Podest, od późnołac. podium...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /347

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podlinnik, autentyk, oryginał

    Określenie rus. i ros.podręczników malarstwa ikonowego, zawierającychszczegółowe przepisy techn., wzorce ikonograf. oraz sformułowania dotyczące teologii ikony.

    Celem p. byłozachowanie tradycyjnego sposobu obrazowania ikonniezbędnego dla ich prawidłowego kultu. Początkowop. miały układ zgodny z...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Beda Dodano /06.11.2012 Znaków /2 008

    praca w formacie txt

Do góry