Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Antropologia

    (gr. “nauka o człowieku”). Interpretacja ludzkiego istnienia (jego początku, natury i prze-znaczenia) w świetle wiary chrześcijańskiej.

    Zob. eschatologia, grzech pierworodny, łaska, obraz Boży, protologia, przebóstwienie, stworzenie.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /260

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anhypostazja

    (gr. “bez hipostazy, bezosobowy”). Wyraz, którego się używa na oznaczenie ludzkiej na-tury Chrystusa; choć pełna, nie może ona istnieć sama w sobie jako osoba ludzka albo jako hipostaza, ale istnieje ona w Boskim Logosie.

    Zob. enhipostazja, hipostaza, logos, neochalcedonianizm, osoba.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /311

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Analogia wiary

    Wyrażenie zaczerpnięte z Rz 12, 5, a używane w teologii katolickiej w celu przypo-mnienia, że fragment Pisma Świętego albo jakiś aspekt wiary trzeba interpretować w łączności zjedna i niepodzielną wiarą Kościoła (DH 3016, 3283; ND 221).

    Kari Barth (1886-1968) używał tego wyrażenia na oznaczenie...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /514

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anabaptyści

    (gr. “powtórnie udzielający chrztu”). Ruch, który powstał w wieku XVI (przede wszystkim w Niemczech, Holandii i Szwajcarii); jego zwolennicy uważali chrzest dzieci za nieważny i głosili ko-nieczność “powtórnego chrztu” dorosłych. Dzieli się na kilka grup, z których najsławniejszej przewodził Tomasz...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /781

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anamneza

    (gr. “wspomnienie, wspominanie”). Wspominanie Bożych zbawczych interwencji w dzieje świata, szczególnie Męki Chrystusa, Jego śmierci, zmartwychwstania i uwielbienia. Podczas sprawowa-nia Eucharystii polecenie Pana: “To czyńcie na moją pamiątkę” (1 Kor 11, 24-25; Łk 22, 19) zachęca zgromadzenie, by swoim...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /463

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anachoreci

    (gr. “wycofujący się” z życia publicznego). Wyrazem tym określano mnichów wschodnich, którzy prowadzili życie pustelnicze, tak jak eremici na Zachodzie.

    O ile zachodni eremici mogą być pod kierownictwem miejscowego biskupa (CIC 603 § 2), anachoreci wschodni mogą być powiązani z klasztorami (CCEO 481-85...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /407

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anatema

    (gr. “przekleństwo” albo “rzecz lub osoba przeklęta”) Uroczysta forma wyklęcia lub wyłącze-nia ze wspólnoty. Św. Paweł posługuje się tym wyrazem przeciw każdemu, kto głosi fałszywą Ewangelię (Ga 1, 9) albo nie miłuje Chrystusa (1 Kor 16, 22).

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /288

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anafora

    (gr. “podwyższenie - podniesienie się”). Modlitwa eucharystyczna albo kanon w czasie Mszy świętej.

    Zazwyczaj zawiera on wstępny dialog, dziękczynienie, słowa ustanowienia Najświętszego Sakramentu z Ostatniej Wieczerzy, anamnezę, epiklezę i doksologię. Wschodni Syryjczycy nazywali anaforę “quddasza”...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /566

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anawim

    (hebr. “ubodzy, uciśnieni”). Ludzie biedni, pozbawieni majątku i pozycji społecznej. Chociaż czasami uważano ubóstwo za skutek lenistwa (Prz 10,4) i znak gniewu Bożego, to jednak prorocy domagali się sprawiedliwości dla uciśnionych (Iz 10,2).

    Toteż wyraz ten zaczął oznaczać tych wszystkich, któ-rzy...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /728

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Analiza wiary

    Studium nad pobudkami prowadzącymi do wiary w Boga, który się z własnej woli objawił w Jezusie Chrystusie. Analiza tych pobudek wskazuje, że auctoritas Dei revelantis (łac. “powaga Boga objawiającego”) jest decydującym czynnikiem w podjęciu aktu wiary.

    Zob. przesłanki wiary, przeży-cie religijne...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /362

    praca w formacie txt

Do góry