Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Poglądy kosmologiczne wczesnego średniowiecza

    Jednym z najbardziej typowych źródeł poznania średniowiecznych poglądówkosmologicznych są pochodzące z początku XII w. trzy dzieła Honoriusza z Autun(Augustodunensis): Clavis physica, De imagine mundi, Elucidarium swe dialogustotius christianae theologiae. Honoriusz przedstawia w nich obraz...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Adaukt1222 Dodano /27.12.2012 Znaków /9 173

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podstawy życia intelektualnego wczesnego średniowiecza - Szkoły

    W omawianym przez nas okresie, szkoły klasztorne swój rozwój zawdzięczająprawie wyłącznie benedyktynom. Pierwszym ośrodkiem kultury benedyktyńskiejbyła Irlandia, początek jej rozwoju przypada na V-VI w., rozkwit zaś naV I I - IX w. W szkołach przy opactwach Clonar, Bangor, Armagh panował wysoki,jak na...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Adaukt1222 Dodano /27.12.2012 Znaków /14 038

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podstawy życia intelektualnego wczesnego średniowiecza - „Biblioteka" filozoficzna wczesnego średniowiecza

    Trudno sobie wyobrazić kulturę średniowiecza bez czytania ksiąg i studiowaniatekstów. Statut uczelni padewskiej głosił wręcz, iż bez ksiąg nie ma uniwersytetu.Jednocześnie trzeba pamiętać o uniwersalności tego typu kultury, o istnieniu wieluczynników ujednolicających posiadany materiał. Oczywiście...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Adaukt1222 Dodano /27.12.2012 Znaków /4 901

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anzelm z Canterbury - Świat

    Boża aseitas oznacza, że istota Boga istnieje w sposób absolutnie konieczny, tzn.taki, że nie może nie istnieć, i dlatego nie ma potrzeby podawać żadnego argumentu.Istota Boga jest więc identyczna z Jego istnieniem, i tylko na grunciechrześcijańskim, gdzie Bóg identyfikuje się z b y t em (Ego sum, qui...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /11 290

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Spór o uniwersalia

    Zanim przejdziemy do tętniącego życiem umysłowym wieku XII, musimy poznaćwszystkie strumienie prowadzące do tego pierwszego renesansu. Omówiliśmyspory teologiczne dialektyków i antydialektyków, dzieło Anzelma, pozostajenam jeszcze do opracowania zagadnienie powszechników, tzw. spór o...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /15 596

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podstawy życia intelektualnego wczesnego średniowiecza

    Zanim przejdziemy do omawiania doktryn filozoficznych XII w., zajmiemy się następującymizagadnieniami: organizacją szkolnictwa, zasobem dzieł filozoficznychwe wczesnym średniowieczu oraz poglądami na świat ówczesnego człowieka.

    Wkład i wysiłek średniowiecza w dziedzinie kształtowania...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /700

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anzelm z Canterbury - Bóg

    Problem Boga jest rozpatrywany przez Anzelma na różne sposoby w dwóchdziełach w Monologionie i Proslogionie.

    Monologion (czyli Soliloąuium) stanowi streszczenie wykładów Anzelmaw Bec. Pisane było na prośbę głęboko wierzących zakonników i w dużej mierzejest zależne od dzieła 0 Trójcy Augustyna, którego...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /21 875

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Myśliciele X wieku - Spór o przeznaczenie i wolność

    Spór ten wszczął Gotszalk (Godescalcus lub Gotescalcus z Orbais) mnich przebywającynajpierw w klasztorze w Fuldzie, a skazany przez króla Ludwika naodosobnienie w klasztorze Orbais, zmarł około 866-869 r. Nawiązując do wątpliwościśw. Augustyna wyrażonych w traktacie O łasce i wolnej woli, twierdził,iż...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /872

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Myśliciele X wieku - Kontrowersje eucharystyczne

    Wiemy już, że nauka Eriugeny (Depraedestinatione) nie tylko nie łagodziła sporu,lecz łączyła obie grupy (zwolenników i przeciwników Gotszalka) przeciwpoglądom Eriugeny. W IX w. nauka samego Gotszalka została potępiona dwarazy. W tym sporze wybija się postać Ratramnusa z Corbie ( t ok. 870 r.)...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /4 775

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jan Szkot Eriugena - Bóg i podział natury (divisio naturae)

    Chaotyczność i dwutorowość formuł spotykanych u Eriugeny może prowadzićdo różnych, nawet sprzecznych interpretacji zasadniczego stanowiska metafizycznegoich autora. Nie można twierdzić po prostu, iż Eriugena jest panteistąbez dodania, co rozumiemy przez słowo „panteizm". Spróbujmy więc określić,czym...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /4 080

    praca w formacie txt

Do góry