-
Ocena brak
produkt anonimowy
Produkt, na którym nie wymieniono producenta lub dystrybutora, względniewymieniono wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób uczestniczyli w jegowytwarzaniu. Typowymi p.a. są surowce i większość materiałów. Z uwagi nawiększe ryzyko związane z zakupem, p.a. są znacznie tańsze niż p. markowe,a zatem są...
-
Ocena brak
Prawidłowości konsumpcji
Obiektywne, powtarzające się związki lub relacje stanów rzeczy i procesówzachodzących w rzeczywistości, zbadane i sformułowane przez badaczy orazprzyjęte przez środowisko specjalistów. P.k. są elementem zbioru p. ekonomicz-nych związanych z gospodarką towarową i mechanizmem rynkowym. P.k...
-
Ocena brak
prawo grawitacji detalu
Reguła ilościowa określająca wielkość strefy rynkowego oddziaływania dwóch—» ośrodków handlowych konkurujących ze sobą. Analogicznie do prawaoddziaływania dwóch „mas" w polu grawitacyjnym, p.g.d. określa proporcje,w jakich mieszkańcy miasta X położonego między dwoma dużymi ośrodkamihandlowymi A i...
-
Ocena brak
PREMIE OD ZAKUPU
Bezpłatne upominki rzeczowe, jakimi premiuje się zakup określonego produktu.P.o.z. mogą: 1) wywierać silny wpływ na wzrost sprzedaży tego produktu, 2) byćstosowane we wszystkich fazach cyklu życia produktu, 3) być „miniaturkami"promowanego produktu, 4) być dobrem komplementarnym w stosunku dopromowanego...
-
Ocena brak
PROCES USŁUG
System czynności składających się na u., które zachodzą w określonym czasie.Identyfikacja i opisanie czynności wchodzących w skład p.u. mogą umożliwićwykrycie słabych punktów (punktów krytycznych) systemu, stwarzającychzagrożenie wykonania przez usługodawcę czynności w sposób nie...
-
Ocena brak
PROCES ZAKUPU
Sekwencja —» decyzji konsumenta dotyczących nabywania dóbr i usług. Najczęś-ciej w p.z. wyróżnia się następujące fazy: uświadomienia potrzeby, identyfikacjisposobów zaspokajania potrzeby, oceny możliwości wyboru, zakupu i jego oceny.Podejmowanie decyzji o z. nie zawsze odbywa się w taki sam...
-
Ocena brak
Pozycjonowanie usług
Proces kreowania wizerunku u. lub organizacji usługowej na rynku. Polega nazaplanowaniu i zdobyciu pożądanej pozycji u. lub organizacji usługowej w świa-domości nabywców, uzyskaniu najbardziej korzystnego miejsca natzw. mapie preferencji konsumenta. W procesie p.u. wyróżnia się trzy etapy:pierwszy — polega...
-
Ocena brak
Produkt
Jakiekolwiek dobro, usługa, organizacja, idea, miejsce, a także kwalifikacjei umiejętności człowieka oraz ich kombinacje, które można oferować na rynku,ponieważ zaspokajają określone potrzeby lub pragnienia. Dlatego p. jest takżeokreślany jako zbiór korzyści dla nabywcy p. P. można rozpatrywać na...
-
Ocena brak
późna większość
Grupa biernych konsumentów, którzy późno przyswajają nowości i naśladująpostępowanie większości. Są to sceptycy akceptujący innowacje pod wpływemkonieczności ekonomicznej lub presji społecznej. P.w. słabo reaguje na —> pro-mocję, a zakupów dokonuje pod wpływem opinii osób, które wcześniej...
-
Ocena brak
Potrzeby podstawowe
Rodzaj —> potrzeb, które wynikają z biologicznych wymagań organiz-mu człowieka, są obiektywne i powszechnie zaspokajane. P.p. to p. zaspokajaniagłodu i pragnienia, mieszkania, ciepła, światła i ubrania. P.p. cechuje inercjai silna komplementarność. Wśród p.p. wyróżnia się p. elementarne...